קרדיט סוויס
צילום: קרדיט סוויס
משבר בבנקאות

מניית קרדיט סוויס צוללת לאחר שהסעודים לא יזרימו אליה עוד כסף; מניות הבנקים באירופה בצניחה

הבנק זקוק לכסף נוסף שקיווה שאכן יגיע אך נראה כי לא כך יקרה; הביטוח כנגד פשיטת רגל (CDS) קופץ והחשש מקריסה הופך ממשי; משבר הבנקים מתרחב
דור עצמון | (16)

מניית בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס CREDIT SUISSE GROUP נופלת לאחר שהתומך הסעודי של הקבוצה אמר כי הוא מרוצה מתוכנית הרה ארגון ואינו חושב שיספק כסף נוסף לבנק שלדעתו צריך לעמוד "בכוחות עצמו". אלא שהבנק מסובך עד צוואר - תוצאות חלשות, רה ארגון שלא מספק את הסחורה והכי נורא - אי סדרים חשבונאיים ששים בצל את הדוחות הכספיים. החשש הגדול, כפי שהתייחסנו אליו בהרחבה אתמול הוא הנכסים במאזן שעלולים להיות בערך גבוה מערכם הריאלי. מדובר על נכסים לא סחירים רעילים שהבנק מחזיק אותם בשווים גבוהים מאשר ערכם הריאלי - החשש הגדול שמדובר על סכומים גבוהים שיתפתחו לכדי משבר.

בנקים קורסים בגלל "ריצה אל הבנקים", בגלל חוסר אמון וכן בשל צרות פיננסיות וקשיי נזילות. המשענת לנזילות של בנקים הם הנכסים, אבל כאשר עולה שאלה בקשה לאמינות המאזן ואמינות הנכסים, משבר האמון מתפתח בשתי גזרות - משקיעים בורחים וגם לקוחות בורחים. על רקע זה, נראה שהמשבר בקרדיט סוויס שהיא למעשה במשבר מתמשך עוד ממשבר 2008, מגיע לשפל חדש. נזכיר שמדובר במשבר על רקע שבוע קשה בעולם הבנקאות כבמהלכו קרס בנק סיליקון ואלי תוך יממה. אלמלא התמיכה של הפד במערכת הבנקאות הקריסה היתה מתמשכת ומדביקה בנקים לא מעטים. זה נגמר בינתיים בשלושה בנקים בארה"ב. אם אירופה תצטרף למשבר הבנקאות - אפקט הדומינו יפיל בנקים נוספים. בינתיים כל מערכת הבנקאות באירופה בקריסה - מניית UBS, דויטשה בנק, והבנקים הגדולים יורדים בשיעור של בין 7% ל-9%. 

המשבר בקרדיט סוויס מדביק את הבנקים האחרים - שמניותיהן יורדות בחדות. גם החוזים העתידיים באדום וגם אירופה באדום. החשש מהמשבר בקרדיט סוויס מעבר לבעיה עצמה, שאירופה לרוב איטית. בעוד הפד' פעל בנמרצות ובמהירות לחסל את המשבר בבנק סיליקון ואלי, באירופה "עובדים" לאט יותר ולזמן יש משמעות אדירה. 

לקריאה נוספת:

>>> דרמה בארה"ב: הפד' מעמיד קו נזילות לחילוץ הבנקים.

>>> ממשלת בריטניה מבקשת להשתמש בכסף אמיראתי כדי להציל את כספיה ב-SVB.

כך או אחרת, יו"ר הבנק הלאומי הסעודי (SNB) עמאר אל-ח'ודיירי תיאר את קרדיט סוויס כהשקעה אופורטוניסטית ואמר כי מימוש הערך של ההשקעה הזו יתפתח כשהבנק השוויצרי יוכיח שהם עושים את המהפך. "אנחנו שמחים על תוכנית השינוי שהם הציעו. זה בנק חזק מאוד", אמר.

"אני לא חושב שהם יצטרכו כסף נוסף; אם מסתכלים על היחסים שלהם, הם בסדר. והם פועלים תחת משטר רגולטורי חזק בשווייץ ובמדינות אחרות", הוסיף אל-ח'ודיירי. המלווה הסעודי רכש אחזקה של כמעט 10% בשנה שעברה לאחר שלקח חלק בגיוס ההון של קרדיט סוויס והתחייב להשקיע עד 1.5 מיליארד פרנק שוויצרי (1.5 מיליארד דולר).

קיראו עוד ב"גלובל"

קרדיט סוויס פרסמה אתמול את הדו"ח השנתי שלה לשנת 2022, ואמרה כי הבנק זיהה "חולשות מהותיות" בבקרות על דיווחים כספיים. במקביל, הביטוח כנגד פשיטת רגל (CDS) קופץ והחשש מקריסה הופך ממשי. הבנק השני בגודלו בשוויץ מבקש להתאושש משורה של שערוריות שערערו את אמון המשקיעים והלקוחות. תזרים הלקוחות ברבעון הרביעי עלה ליותר מ-110 מיליארד פרנק שוויצרי (120 מיליארד דולר).

החשש מקריסה של קרדיט סוויס מגיע על רקע שרשרת קריסות של בנקים אמריקאים שהתחילה עם נפילת בנק SVB. מניית הבנק קרסה ביום חמישי האחרון והרגולטור האמריקאי השתלט על הבנק וסגר אותו. עד מהרה גם בנק סיגניצ'ר ובנק FRC קרסו והוקפאו. החולשה של הבנקים הביאה את מדד הבנקים בארה"ב לאבד בימים האחרונים למעלה מ-10% ולערער את המשק והכלכלה האמריקאית כולה. נשיא ארה"ב ביידן, ביחד עם הפד' האמריקאי, הודיע כי יעמידו קו נזילות עבור הבנקים וימנעו את קריסתם. הם הדגישו כי כל לקוחות הבנקים, פרטיים ועסקיים כאחד, יקבלו את כספם.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דעה 15/03/2023 20:48
    הגב לתגובה זו
    הסעודים וכל מדינות המפרץ בהדרגה יתחילו "להציל" את הסינים. לא חוזה עתידות אבל הסכם פריז היה מוות קליני למי שחתם עליו וזה רובו המערב. משם כל הצרות התחילו. כולם חשבו ירוק-ירוק נשארו בלי אנרגיה, רוסיה נצלה הזדמנות, סין נכנסת לווקום. בקיצור תזכרו שפעם פעם משהוא אמר לכם בתגובות המערב שוקע והמזרח פורח- זה היה כשכל פעם דיברו על הסכם פריז והסכמי המשך. המזרח לא חתם המזרח מרוויח, המערב חתם המערב שוקע.
  • 9.
    י 15/03/2023 15:02
    הגב לתגובה זו
    לפיד ניסה להוציא אתכם החוצה ותראו מה קרה . כולם מתרסקים אין מקום השקעה בטוח בעולם . רק ביביביביבי יציל את המדינה . יפטר את הנגיד ויתחיל גם להוריד ריבית
  • אני 15/03/2023 15:47
    הגב לתגובה זו
    ואני הרבה הרבה יותר ימני ממך ובטח מביבי.
  • 8.
    על 15/03/2023 14:29
    הגב לתגובה זו
    ואיך הנגיד שלנו חשב לעלות עוד את הריבית. יש לכם מושג כמה משפחות מרוסקות יש שלא גומרות את החודש וחייבות למכור את הבית ? הבעיה שאין קונים. גם הכרישים בהפסדי ענק. אז אני שואל אתכם מה נסגר עם הנגיד הזה ? הוא חייב או להתפטר ולהשפט או לעשות מהלך דרמטי ומהר
  • 7.
    מי ששולח יד על מדינת ישראל חוטף !!!! (ל"ת)
    רון 15/03/2023 14:10
    הגב לתגובה זו
  • אזרח יהודי 15/03/2023 14:32
    הגב לתגובה זו
    ישתבח שמו לעד
  • 6.
    ביבי גאון.... המבין יבין (ל"ת)
    ראש הפרמידה 15/03/2023 14:04
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    האמיתי 15/03/2023 13:59
    הגב לתגובה זו
    מצבו הרבה זמן רעוע !
  • 4.
    גד 15/03/2023 13:49
    הגב לתגובה זו
    סוף העולם עדיין לא הגיע ,צריך כהשקעה לחכמים לקנות בוול סטריט מניות שיורדות חזק.
  • 3.
    הקריסה של קרדי סוויס הקריסה את אידיבי ז"ל (ל"ת)
    לילי 15/03/2023 13:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אזרח 15/03/2023 13:08
    הגב לתגובה זו
    קריסת הכלכלה העולמית כתוצאה מהאפשרות שה-"שופטים" לא ימנו את עצמם!!!
  • גם ניסיון של ביבי להסיט את תשומת הלב מהמשפט (ל"ת)
    כתב חדשות 15/03/2023 21:38
    הגב לתגובה זו
  • ענקקקקקקק (ל"ת)
    איתי 15/03/2023 14:33
    הגב לתגובה זו
  • חחח 15/03/2023 13:55
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחח
  • אתה כל כך ציני שאתה מבריק (ל"ת)
    וואו 15/03/2023 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך נפלו ארזים... (ל"ת)
    טובי 15/03/2023 12:52
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.