סיליקון ואלי בנק
צילום: טוויטר
משבר בבנקאות

"רשלנות": איך אישרה KPMG את דוחות הבנקים רגע לפני קריסתם?

פירמת רואי החשבון הגדולה סופגת ביקורת גדולה בעקבות העובדה שלא מתחה קו אדום וזיהתה את העתיד לבוא. המנכ"ל טוען: "הוצאנו את מה שידענו עד דוח הביקורת"
איציק יצחקי | (1)

כמה ימים לפני קריסתם של שני הבנקים בארצות הברית, בנק סיליקון ואלי SVB וסיגנצ'ר, אישרה פירמת רואי החשבון KPMG, אחת מארבע הפירמות הגדולות בעולם את הדוחות השנתיים שלהם. למרות הקריסה, הבנק עדיין לא חוזר בו מהמספרים בדוחות וסומך על הביקורת שהגישו רואי החשבון שלה.

KPMG זוכה לביקורת גדולה בעקבות העובדה שלא מתחה קו אדום וזיהתה את העתיד לבוא. כמה ימים אחרי הביקורת, הבנקים קרסו והמשקיעים התחילו לשאול שאלות. הכיצד רואי החשבון לא איתר את הבעיה בנכסים הלא סחירים ונכסי המשכנתאות. נזכיר שבנק סיליקון ואלי היה עם פיקדונות של לקוחות בהיקף 175 מיליארד דולר וקרוב ל-200 מיליארד דולר של נכסים - השקעות והלוואות בחברות טכנולוגיה ואגרות חוב שחלק גדול מהן מגובה משכנתאות הבנק לא הציג את הנכסים האלו לפי שווי כלכלי, אלא לפי שווי גבוה יותר משמעותית. התפקיד של רואי החשבון לחתום על אמינות וסבירות הדוחות, והוא פספס מיליארדים רבים, אפילו עשרות מיליארדים של מחיקת נכסים. ערך הנכסים היה גבוה מהמחיר הריאלי, ובמקרה של חלק מהנכסים דרושה בדיקה לא מורכבת כדי לעלות על זה. 

לדוגמה - אגרות חוב מגובות משכנתא שיש בתיק של בנק סיליקון ואלי מושפעות מאוד מעליית הריבית. לא ניתן שלא להעריך אותם מחדש ובערך נמוך יותר בהינתן עליית הריבית. אם אגרות חוב אלו היו סחירות, הן היו מוצגות במחירם נמוכים ולכן נדרש היה לבדוק את שווין.  

בפירמת רואי החשבון עצמה טוענים כי עבודת הביקורת שיקללה את כל העובדות נכון ליום פרסום הדוחות ולא "אירועים חריגים בשוק" שהתרחשו כמה ימים אחר כך, כאלה שהובילו למשברים.

המנכ"ל פול קנופ, שנשא דברים באירוע לעסקים שנערך במרכז ניו יורק אמר אתמול: "כשאנחנו לוקחים בחשבון את כל מה שאנחנו יודעים היום... אנחנו עומדים מאחורי הדוחות שהוצאנו ואנחנו חושבים שפעלנו על פי כל הסטנדרטים המקצועיים... הייתה לנו אחריות להוציא את כל המידע עד דוח הביקורת. בהחלט עשינו את זה. מה שאתה לא יכול לדעת בוודאות הוא מה עלול לקרות לאחר הוצאת הדוח".

 

לקריאה נוספת:

>>> דרמה בארה"ב: הפד' מעמיד קו נזילות לחילוץ הבנקים.

>>> מודי'ס בוחנת הורדת דירוג לבנקים שנפלו, איפה הייתם עד עכשיו?

תגובתו של קנופ מגיעה לאחר ביקורות קשות. הדוח יצא בתאריך 24 בפברואר ולאחריו היה מי שטען שמדובר ברשלנות. "האם KPMG היא חברה קטנה? האם לא היה להם את הניסיון הנדרש?", נאמר. עוד טוענים המבקרים, כי "הרבה נכתב ונאמר על הכישלון של SVB ומה הוביל למצב הזה. אבל לא נאמר הרבה על הביקורת שניתנה להם".

משרד רואי החשבון מבקר את SVB מאז 1994 ואת בנק סיגנצר במשך 22 שנה. אתמול, סוכנות הדירוג מודי'ס העמידה שישה בנקים במעקב אחר לקראת הורדת דירוג, תוך שהיא מציינת את ההסתמכות של הבנקים הללו על פיקדונות לא מבוטחים והפסדים משמעותיים בתיקי הנכסים שלהם. המהלך מגיע לאחר קריסתו המתוקשרת של בנק SBV ובסמוך לחששות גוברים בנוגע לבנק First Republic. זו היא לא הפעם הראשונה שהגופים הגדולים, אשר משקיעים עשרות מיליוני דולרים בניתוח של החברות אחריהן הם עוקבים, מפספסים אירוע משמעותי וגדול.

אבל צריך לומר - בוקר טוב מודי'ס. למה אתם באים רק אחרי הקריסה. איפה התפקיד שלכם להתריע?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוני 15/03/2023 21:48
    הגב לתגובה זו
    מקצוע מיותר , כל הבינוניים הולכים ללמוד אותו ובמכללות של מפגרים כמו קרית אונו ורופין.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social