עיריית תל אביב נגד תושבי חוץ: מעלה את תעריפי החניה למבקרים במרכז העיר. אבל זה הפתרון הקל - וגם השגוי - לבעיה
עיריית תל אביב יפו החליטה להעלות-לייקר את תעריפי החניה באזורי החניה 1,2,4 למבקרים בתל אביב (מי שאינם מחזיקים בתו חניה עירוני בתוקף) מ-6.7 שקלים לשעה ל-12 שקלים לשעה. המהלך צפוי לצאת לדרך בעוד כחודש וחצי כאשר במקביל יוחלפו בהדרגה כל תמרורי החניה במרכז העיר (כ-2,000 תמרורים) לתמרורים חדשים וברורים הכוללים טבלה המפרטת את הסדרי החניה החדשים.
לדברי העירייה, "העלאת תעריפי החניה היא צעד הכרחי במצב הנוכחי שבו מצוקת החנייה גוברת וההיצע גדול על הביקוש. שינוי נקודת האיזון יביא לכך שלתושבים שזקוקים לחנייה ציבורית יהיה קל יותר למצוא חניה ליד ביתם. בנוסף, מאחר וכיום מחיר החניה ברחוב זול בהרבה מהמחיר האמיתי שלו, נוצר עודף ביקוש שמכביד על עומס החנייה והתנועה בחיפוש החנייה."
עכשיו ננתח - העירייה צודקת לחלוטין שצריך להעלות את מחירי החניה "בזמן שבו מצוקת החניה גוברת" (ונתעלם מהטעות בהודעת העירייה לפיה "ההיצע גדול על הביקוש" - שכן כאשר יש היצע גדול וביקוש קטן אין מצוקת חניה). העירייה צודקת שכאשר יש מצוקת חניה והביקוש כמובן גדול בהרבה מההיצע צריך להעלות את המחיר כדי לגרום לאנשים לוותר על החניה. אבל מה העירייה בעצם עושה במהלך של העלאת המחירים למי שאינם תושבי ת"א? היא בוחרת בפתרון הקל אבל לא הנכון - במקום לגרום לאנשים שגרים במרכז העיר ובקושי מזיזים את הרכב במהלך השבוע (ותופסים שטח ציבורי כל השבוע אולי בשביל שיהיה להם רכב בשבת, כשאין תחבורה ציבורית) לוותר על הרכב, היא מונעת את החניה דווקא מאנשים שמגיעים מרחוק וצריכים חניה לזמן קצר בת"א. כלומר, במקום לפנות שטח במרכז העיר למכוניות נוספות שצריכות להגיע לזמן קצר, היא משאירה ומנציחה את הישארות המכוניות שלא זזות בתוך מרכז העיר. ואז מה עשינו כאן? למעשה כלום.
הסיבה למהלך השגוי של העירייה ברור כמובן - העירייה לא רוצה להתעמת עם התושבים שלה, אלה שיבחרו את הנציגים לעירייה בעוד פחות משנה. הבחירות מתקרבות ומי רוצה לבחור בפתרונות נכונים אבל כאלה שמכעיסים תושבים? לא הפוליטיקאים כמובן. הבעיה היא שבכך הפוליטיקאים המקומיים רק יוצרים אשלייה של פתרון - ובפועל הם לא פותרים שום בעיה.
- תושבי תל אביב חונים בחינם - עד ה-26 ביוני
- סלופארק צירפה לקוחות לשירות ללא הסכמה ותשלם 590 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עיריית תל אביב אמנם מכוונת בהחלטה הזו להפחית את מספר כלי הרכב שנכנסים לעיר, אך מצד שני אינה מניאה את תושביה להוציא את מכוניותיהם מהחניות ברחובות. בכך העירייה בעצם אינה מפנה מקומות חניה. הרציונאל הוא שמכוניות שבאות להחנות בעיר לזמן קצר יחסית יחנו על הרחוב ואילו אלו שבאות ליום שלם יחנו בחניונים המסודרים. אך גם לאחר העלאת התעריפים, מחירי החניה בכחול לבן למבקרים במרכז העיר יהיו זולים ב-25% ממחירי החניונים העירונים באחוזת חוף, וזולים עוד יותר מהחניונים הפרטיים הפרוסים ברחבי העיר. כלומר אין בעצם שום עידוד להשתמש החניונים וכולם ימשיכו לחפש חניה ברחוב.
בכל מקרה, מה תעשה עיריית ת"א?
כאמור, לקראת העלאת התעריפים, החל ב-5.3.2023 יוחלפו בהדרגה כל תמרורי החניה במרכז העיר (כ-2,000). המהלך צפוי להימשך כחודש וחצי. התמרורים החדשים יהיו בצורה של טבלה המפרטת את הסדרי החניה החדשים כך שיהיה קל יותר להבינם. השינוי בנוסח התמרור נובע, בין היתר, מהצעות שעלו מהציבור להשתמש במידע טבלאי כמקובל במקומות רבים בעולם.
לדברי העירייה, התעריף החדש ייגבה רק לאחר סיום הצבת התמרורים. הודעה על המועד תצא בערוצים העירוניים ובאפליקציות פנגו וסלו שבוע לפני העלאת התעריף וגם חודש לאחר מכן. כמו כן, מיד עם הצבת התמרור ברחוב, שעות התשלום באזורים אלו יוארכו: חניה בימי ו' וערבי חג תהיה עד 17:00 ולא עד 13:00, וחניה באמצע השבוע במוסדרת בתשלום תוארך מ-19:00 ל-21:00 (חניה עד 17:00 תישאר בלעדית לתושבי האזור כמו היום). חשוב לזכור - תושבי תל אביב-יפו שברשותם תו חניה בתוקף, ימשיכו לחנות ע"פ ההוראות שהיו נהוגות עד כה ובחינם.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
כזכור, במאי אשתקד אישרה מועצת עיריית תל אביב-יפו את הכפלת תעריף החניה השעתי. השינוי התאפשר בזכות "רפורמת החניה" שעברה בחוק ההסדרים לפני כשנה, שהתירה לרשויות המקומיות לראשונה להעלות את מחיר החניה ליותר מ-6.3 שקלים, המחיר שעד כה היה המקסימלי בחוק.
סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי: "חנייה היא מוצר במחסור, בעיקר במרכז העיר. כדי לפנות מקום חנייה לטובת התושבים באזור הכי מבוקש לחנייה והכי עמוס בתנועה, החלטנו לייקר את תעריפי החנייה למבקרים מחוץ לעיר ל-12 שקלים לשעה בכחול-לבן ולהאריך את שעות החניה בתשלום. אנו מקווים שהעלאת תעריפי החניה בכחול לבן למבקרים מחוץ לעיר יביא לצמצום כניסה של רכבים פרטיים לעיר או לכך שהמגיעים ברכב יעדיפו לחנות בחניונים מסחריים ולא בחניית רחוב. זהו צעד חשוב שנותן מענה לצורך בניהול חכם ויעיל יותר של מאגר החניה המצומצם ברחובות העיר ושמתאפשר בזכות שינוי בחוק ההסדרים שאנו מאמצים, ואין לי ספק שערים נוספות יבואו בעקבותינו".
- 5.מייק 06/03/2023 09:43הגב לתגובה זוחזירים
- 4.ירושלמית 05/03/2023 16:01הגב לתגובה זובחירות בעוד כמה חודשים. תושבי העיר מצביעים ולא אורחיה מבחוץ. אחרי הבחירות ואחרי החגים. הלא צריך כסף רב מקנסות וחנייה.
- 3.שאול 05/03/2023 15:50הגב לתגובה זואסור לחכות לפתרונות של מירי רקב כי לא יהיו . מה לחמור ולמרק ירקות , מה לה ולתפקיד שרה . כל מה שמעניין אותה כעסקנית רדודה ופוליטיקאית גסה זה ברז חלוקת הג'ובים למקורבים שיגבו את האפסיות שלה .
- היא דוקא עושה הרבה יותר מקודמתה. (ל"ת)למען האמת 24/05/2023 21:43הגב לתגובה זו
- 2.דן 05/03/2023 13:31הגב לתגובה זושאם הם יחנו בעיר זה יגמר בדם
- 1.דבר ראשון שצריך זה יותר חניונים!!! (ל"ת)אמנון 05/03/2023 13:16הגב לתגובה זו
- ג'ק 05/03/2023 15:53הגב לתגובה זוצריך תחבורה ציבורית יעילה זמינה ונוחה . החלום הרטוב בעיר גדולה - מטרו - רכבת תחתית .

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
