ארבה arbe
צילום: יחצ
דוחות

ארבה מתרסקת ב-16%, שת"פ עם טסלה? לא באמת. גם התוצאות והתחזית חלשות

למרות השמועות שרצו, אפשר היה להריח ולקרוא בין השורות שאין באמת שת"פ עם טסלה. ובכל זאת - לכו תדעו, זה עוד יכול לקרות בהמשך; ארבה מכרה אשליות לציבור המשקיעים במיזוג הספאק, לא עומדת בתחזיות מאז וגם לא בציפיות השוק. גם בשנה הקרובה היא לא תעמוד בציפיות. המשקיעים נאלצו לראות את ההשקעה שלהם נחתכת ב-52%. האם היא תשרוד והאם היא תצטרך בדרך גם לפטר עובדים ולגייס כסף?
אדיר בן עמי | (14)

אכזבה: אין באמת שת"פ בין חברת ארבה רובוטיקס ארבה רובוטיקס ובין ענקית הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC . המנייה של ארבה זינקה בעקבות כך ב-48% באותו יום אבל מי שקרא את תגובת החברה לפנייה של ביזפורטל היה יכול להריח-להעריך ולקרוא בין השורות שאין באמת שת"פ. "כחברה ציבורית אנחנו מעדכנים על פי הדרישות כאשר יש לנו במה לעדכן" הייתה התגובה שלהם. היום מתברר שהשמועות לא היו נכונות והמניה נופלת. אם תרצו - 'קנה בשמועה מכור בידיעה'. מי שהיה עושה את זה אז, היה נמנע מהפסד של 35% מהכסף. אז נכון לעכשיו אין שת"פ עם טסלה. כמובן - אף אחד לא יודע מה יהיה בהמשך. לכו תדעו, אולי בסוף כן יהיה. 

ארבה מפתחת פתרונות בתחום הרדאר ממשיכה להתרחק מההבטחות הבומבסטיות שפרסמה בעת מיזוג הספאק בוול סטריט. התוצאות רחוקות מהתחזיות שלה עצמה, וגם מתחת צפי האנליסטים. גם התחזיות לרבעון והשנה הקרובה - לא מתקרבות לצפי האנליסטים. במקביל, מתברר שהשמועות על שת"פ עם ענקית הרכבים החשמליים טסלה, שהזניקו את המניה בשבוע שעבר בכמעט 50% - לא היו נכונות.

ברבעון הרביעי של 2022 החברה דיווחה על הפסד מתואם על בסיס Non-GAAP של 19 סנט למניה על הכנסות של 150 אלף דולר בלבד, הרבה מתחת צפי האנליסטים להפסד של 14 סנט למניה על הכנסות של 1.9 מיליון דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל בשנה שעברה החברה הפסידה 20 סנט למניה על הכנסות של 520 אלף דולר.

גם התחזית חלשה מאוד: החברה צופה הכנסות של 5-7 מיליון דולר בלבד בשנה הקרובה, משמעותית מתחת קונצנזוס האנליסטים שצפו 40.7 מיליון דולר. בכל מקרה, גם אותם מיליונים בודדים עוד נמצאים על קרן הצבי - ארבה מקווה לזכות במכרזים של ארבע יצרניות רכב והגעה לייצור מלא ברבעון הרביעי. האם היא תצליח? לא בטוח. ארבה גם צופה הפסד EBITDA מתואם בטווח שבין 32-35 מיליון דולר.

האשליות שמכרה החברה בהנפקת הספאק עלו למשקיעים באובדן של 50% מההשקעה

יצוין כי בעת ההנפקה של ארבה היא מכרה אשליות לציבור המשקיעים. היא חזתה שבשנת 2023 היא תכניס 76 מיליון דולר (וכעת כאמור היא צופה אמצע טווח של 6 מיליון דולר בלבד) ולא פחות מ-312 מיליון דולר בשנת 2025. אז למכור אשליות אפשר אבל בשלב מסוים גם צריך לעמוד ביעדים והבעיה היא שמי שמשלם בדרך את המחיר זה ציבור המשקיעים, שאולי האמין לחברה וקנה את המניה במחיר מופרז. מאז ההנפקה החברה שרפה למשקיעים 50% מהכסף.

היא כמובן לא הייתה היחידה. שיטת הספאק איפשרה לחברות 'לעקוף' את רשות ניירות ערך האמריקאית, ה-SEC ולהנפיק בדלת האחורית. ואם בהנפקה רגילה אסור לפסם תחזיות, אז ב-SPAC הכל מותר, והחברות ניצלו את זה. אלא שהתוצאה הייתה התרסקות של כל מניות הספאק בעשרות רבות של אחוזים, לפעמים גם 80% ואפילו 90%. השמדת ערך במלוא מובן המילה.

אבל כבר בשנה שעברה אפשר היה לראות שארבה עדיין לא בכיוון. היא ציפתה הכנסות של 7.8 מיליון דולר בשנת 2021 ו-13 מיליון דולר בשנת 2022 שהסתיימה זה עתה. בפועל, היא הכניסה בשנה האחרונה רק 3.5 מיליון דולר (ורק 2.2 מיליון בשנת 2021. האנליסטים אגב צפו שהיא תכניס השנה 5.3 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

האם היא תשרוד?

לארבה יש בקופה עוד 54.2 מיליון דולר, אחרי שהיא שרפה מפעילות שוטפת בשנה האחרונה 40 מיליון דולר. אם היא תמשיך בקצב הזה היא תשרוד את השנה הקרובה. אבל מה לגבי זו שאחריה? אולי היא תיאלץ להתייעל ולפטר עובדים ולגייס כסף.

בכל מקרה, בעקבות התחזיות האופטימיות מדי, ארבה הונפקה לפי שווי של 664 מיליון דולר (אחרי הכסף), וזאת אחרי שהיא רצתה לגייס לפי שווי של 723 מיליון דולר. כעת היא נסחרת לפי שווי של 317 מיליון דולר בלבד.

ומה אומרים כעת בחברה?

"במהלך השנה האחרונה, התמקדנו בחדשנות ובחיזוק השותפויות שלנו עם חברות טיר 1 מובילות, וכן בהפעלת תוכניות פיילוט בשותפות עם חברות רכב מובילות, בכדי לזרז את המעבר של ארבה לשלב המסחרי" אמר קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה אחרי הדוחות החלשים. "שותפוֹת הטיר 1 שלנו מבצעות השקעות משמעותיות כדי להגיע לייצור מערכות רדאר. לאחרונה קיבלנו תו תקן בשוק היפני עבור ערכת שבבי ה-RF שלנו, התחלנו בפרויקט פיתוח עם חברת רכב מובילה, ובמבחני שטח עם חברות טיר 1 וחברות רכב ביפן, מדובר על שוק חדש ומשמעותי עבורנו.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יעל 12/03/2023 20:05
    הגב לתגובה זו
    כל החברות בתחום לא ימכרו , מחיר המניה של ארבה צריך להיות דולר.
  • 9.
    דני 10/03/2023 20:17
    הגב לתגובה זו
    ברור שהחברה הזו לא שווה כלום, ברור שהכסף יגמר הרבה לפני שהחברה עוברת לרווח. נראה שרצוי לסגור את החברה ולחלק את הכסף לבעלי המניות.
  • 8.
    ירדן 10/03/2023 20:12
    הגב לתגובה זו
    מי ששולט בשוק זוהי מובילאיי, המכירות של ארבה חלשות ובתחום הזה יש סטארטאפים שצפוים להיסגר בשנה הקרובה. מכירות של 150 אלף דולר לרבעות לחברה של 120 עובדים זה ממש כלום. נראה שהמניה של ארבה תגיע בימים הקרובים לדולר אחד למניה.
  • 7.
    כ"כ הרבה מילים: מרוצים, הגענו, טיר1.. על כלום (ל"ת)
    מושכים משכורות 03/03/2023 14:38
    הגב לתגובה זו
  • חביב 04/03/2023 08:40
    הגב לתגובה זו
    אין להם מוצר וגם לא היה. הנהלה כושלת ששורפת כסף של משקעים ומוכרת אשליות לציבור. בזבוז זמן וכסף ובסופו של דבר נגמר בבום אחד גדול והמלצתי לאלה שעדיין עובדים שם לחפש מקום עבודה ומהר ככל הניתן.
  • רונית 10/03/2023 20:13
    זה עבור הדגמות ? בכל זאת יש מעט מכירות.
  • 6.
    שיטת הספינים עובדת רק בפוליטיקה, לא במציאות (ל"ת)
    ויוה אל BB 02/03/2023 23:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תומר 02/03/2023 23:01
    הגב לתגובה זו
    כולם שחקנים גרועים והמנכל הוא הבמאי הגרוע של הצגה כושלת .
  • 4.
    יש מצב שמישהו הדליף את הידיעה על מנת שהמנייה תעלה חזק ואחרכך תתרסק בגלל הדוחות המעולות (ל"ת)
    ספארי ספאק = פאק 02/03/2023 21:29
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בוחר מנהלים ממש פחות…HR שלא מבינה אנשים (ל"ת)
    אליהו 02/03/2023 21:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שירז 02/03/2023 21:12
    הגב לתגובה זו
    מנכ״ל כושל שכל המוחות בורחים ממנו ועכשיו עסוק בהפגנות במקום להציל את החברה
  • ברחתי 02/03/2023 22:54
    הגב לתגובה זו
    הנהלה כושלת שלא מבינה מה עושים
  • 1.
    ככה זה כשלוקחים מנהל מוצר נוכל (ל"ת)
    מרוגש 02/03/2023 20:46
    הגב לתגובה זו
  • מלך הספאקים 02/03/2023 21:25
    הגב לתגובה זו
    פאקטה , סופלטה, סופלקה חחח איזה בדיחה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.