אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

מאסק לא הביא בשורה ביום המשקיעים. המניה צנחה 5.6% במסחר המאוחר

האנליסטים ציפו שיום המשקיעים של מאסק יוליד רכב חדש במחיר נגיש יותר. אבל האיש העשיר בעולם בשלו - החליט לדבר על שינויי האקלים ולהציג מודל ירוק יותר של החברה. המשקיעים לא התרשמו
איציק יצחקי |

האנליסטים, ובעיקר המשקיעים, המתינו בכיליון עיניים ליום המשקיעים שערכה אתמול טסלה TESLA INC. החברה עמדה לחשוף תכנית אסטרטגית חדשה אתמול, אבל הציפיה המרכזית הייתה ונותרה לראות דגם חדש של טסלה, וכמה שיותר זול.

הצמיחה, צפו האנליסטים, יכולה להנגיש את מותג הרכב החשמלי הפופולרי באמריקה להרבה יותר קונים. הם ציפו שטסלה תציג רכב חדש שעולה 30 אלף דולר, כלומר במחצית הסכום, כדי לייצר צמיחה והמלצת מחיר קניה גבוה יותר למניה. בקיצור - אופק למשקיעים.

טסלה רוצה לעקוף את טויוטה. האם היא יכולה למכור רכב ב-30 אלף דולר?

מאסק כמו מאסק, לא מנסה לרצות אף אחד. אולי זו הסיבה שבגללה הוא חזר להיות האיש העשיר בעולם. טסלה לא חשפה רכב זול. היא פשוט הודיעה כי תעשה מעבר לשימוש "ירוק" יותר ותסייע לעולם. כן, במקום להציג רכב חדש ונוצץ, טסלה החלה להתמקד בשינויי האקלים, תוך כדי מעבר מדלקים ועולם מזהם לעתיד טוב יותר.

פעילות ירוקה זה דבר מבורך, אבל האם זה מה שהמשקיעים רוצים לשמוע? לא בטוח. וול סטריט ציפתה בכיליון עיניים לבשורה של מאסק וזה לא קרה. במקום להכריז על הנחה, הוא אמר להם שהוא דואג לעולם ירוק יותר. האכזבה לא איחרה לבוא. מניית טסלה ירדה ב-5.6% במסחר המאוחר. את המשקיעים לא עניינה העובדה שמאסק משקיע בתכנית אב ירוקה. כלומר, זה כן חשוב להם, אבל לא עד כדי כך שירוצו לקנות עוד.

מאסק אמר באירוע שהעולם יכול לעבור במהירות לאנרגיה מתחדשת בעזרת סוללות (לאחסון אנרגיה סולארית לשימוש בלילה, למשל) וכמובן לכלי רכב חשמליים המונעים בסוללות. הוא גם הביא מספרים. התכנית שלו היא פשוטה: שכל העולם יעבור לאנרגיה מתחדשת עד 2050, מה שיצריך השקעה "קטנה" מצדו - 10 טריליון דולר. "זה פחות ממה שהעולם ישקיע בדלקים - 14 טריליון דולר", אמר. מאסק טוען כי ההשקעה הכוללת היא ל-20 שנה. הוא יצטרך לעשות שימוש בשתי עשיריות האחוז מכדור הארץ לצורך ייצור ואחסון סוללות ליצירת אנרגיה משמש ורוח.

"היום הזה הוא לא רק עבור משקיעי טסלה, אלא לכל מי שמשקיע בכדור הארץ", אמר מאסק. בנוסף, בטסלה טוענים כי לחברה יש תהליך הרכבה חדש הכולל יצירת חזית ואחורית של המכונית בנפרד, שיכול להוזיל את עלויות הייצור ב-50%. טסלה גם אומרת שכלי רכב עתידיים לא ידרשו שימוש במזהמים מיותרים אלא בסוללה שתקל על מקור חומרי גלם. אז רגע, שאלו המשקיעים - אם עלויות הייצור יקטנו, למה לא מורידים מחירים? זה ייקח זמן, הסבירו בטסלה. והמניה ירדה.

קיראו עוד ב"גלובל"

כל יצרנית רכב גדולה מאמינה היום שכלי רכב עם אפס פליטות מזהמים הם העתיד של התעשייה ורבים מנסים לחקות את טסלה. ייתכן שחלקה של טסלה במכירות רכבי EV יצטמצם כעת ככל שהתחרות תגבר. זאת גם הייתה אחת הסיבות לכך שהמניות ירדו בשנה שעברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.