ניר זוהר וויקס
צילום: אלן צצקין, וויקס

וויקס מפטרת (שוב) כ-370 עובדים - מרביתם בארה"ב

נשיא החברה ניר זוהר: "כשאנו רואים שהכלכלה נותרת חלשה, אנחנו מבינים שעלינו לבצע את השינוי הנדרש באופן ההתנהלות שלנו כדי להתאים את עצמינו"; בחודש אוגוסט האחרון פיטרה כ-100 עובדים
דור עצמון | (4)

חברת וויקס (Wix) הישראלית המפתחת פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט, מודיעה היום שוב על פיטורים כאשר כ-370 עובדים, רובם בארה"ב, צפויים למצוא את דרכם החוצה.

זו כאמור אינה הפעם הראשונה שהחברה נאלצת לפטר עובדים. אחרי שהכחישה בשיחה עם ביזפורטל שתפטר עובדים, וויקס נאלצה להכיר במציאות שזו תהיה הדרך שלה להשתפר ופיטרה 100 עובדים בחודש אוגוסט האחרון. התוצאה הייתה אז שיפור משמעותי בפעילות שהצליחה להפתיע את השוק.

נשיא החברה, ניר זוהר, כתב במכתב לעובדים: "בלב כבד אני משתף שאנחנו נפרדים מכ-370 מאנשינו. רובם משתייכים לארגון שירות הלקוחות שלנו, ורובם מארה"ב. המנהלים שלהם כבר בישרו את הבשורה הקשה, הציעו תמיכה, והסבירו את התהליך שצפוי להתרחש".

"כפי שאתם יודעים הכלכלה העולמית הואטה דרמטית", הוסיף זוהר. "אנחנו רואים את זה בכל המגזרים...כתוצאה מכך וויקס וכל מתחרותיה, חוות האטה גלובלית, משמעות הדבר היא שאנחנו זקוקים לצוות שירות לקוחות קטן יותר. ניסינו לדחות את ההחלטה ולא להגיב במהירות עם תום הקורונה, בתקווה שהכלכלה תתאושש, עם זאת, כשאנו רואים שהכלכלה נותרת חלשה, אנחנו מבינים שעלינו לבצע את השינוי הנדרש באופן ההתנהלות שלנו כדי להתאים את עצמינו לרמת הביקוש החדשה מלקוחותינו".

מניית וויקס עולה כעת במסחר בוול סטריט בערבות ההודעה ונסחרת נכון לכתיבת שורות אלו בכ-90 דולר ושווי שוק של 5.29 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    זה בגלל המהפכה המשטרית של הליכוד (ל"ת)
    יוסי 16/02/2023 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קשקש 16/02/2023 06:17
    הגב לתגובה זו
    לא חסר חברות ריווחיות בשוק יורד ולכן זה הזמן לעבור לחברות שמחלקות דיבידנדטים כל רבעון
  • 2.
    מאחל להם ולכל מי שפוגע בכלכלת ישראל (גז) שיפשטו רגל (ל"ת)
    arye 15/02/2023 23:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יואל 15/02/2023 23:11
    הגב לתגובה זו
    כך החברות האלה בועתיות, זו רק ההתחלה של הוצאת האוויר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.