רשות החשמל רוצה לסבסד עוד יותר מתקני אנרגיה מתחדשת עם אגירה
יש לכם חברה בתחום האנרגיה המתחדשת (מתקנים פוטו-וולטאים) וגם מתקני אגירת אנרגיה? רשות החשמל רוצה לתת לכם יותר סבסוד. הרשות מפרסמת שימוע במטרה ל"תמרץ את היצרנים להגדיל את יצור החשמל מאנרגיות מתחדשות ולאגור" אותה.
לדברי הרשות, ברשת החשמל יש מספר רב מאוד של מתקני ייצור מבוזרים פוטו-וולטאים המוקמים על גגות צרכנים ולהם מקום שמור ברשת החשמל, דבר המייצר עומס על רשת החשמל הקיימת ומהווה אתגר מרכזי בחיבור מתקנים נוספים.
במסגרת השימוע, מציעה הרשות לעודד הזרמת האנרגיה בשעות הערב באמצעות אגירה, השעות בהן יש ביקוש גבוה לאנרגיה החשמלית, על ידי מיצוי אופטימלי יותר של המקום השמור ברשת לכל מתקן ייצור. מימוש האסדרה המוצעת בשימוע תוביל לשימוש יעיל יותר במשאבי הרשת הקיימים ובאופן זה יגדל היקף הייצור מאנרגיה מתחדשת ללא צורך בהגדלת חיבור ובמקום נוסף ברשת.
בשימוע מוצע כי התעריף ייקבע לפי שעות ההזרמה, כך שבנוסף על המסלול התעריפי הקיים, יהיה זכאי היצרן לתעריף משלים שיחושב וישולם ליצרן באופן שנתי. בהתאם לחישוב זה, אם בשעה נתונה, תעריף רכיב הייצור התעו"זי בהפחתה של 17.5%, היה גבוה יותר מתעריף האסדרה, יקבל היצרן תוספת תשלום בסך הפער שבין התעריף המופחת לבין תעריף האסדרה.
- רכבים חשמליים ונהיגה אוטונומית - אבל אולי טסלה היא בכלל חברת אנרגיה?
- להב ופריים אנרג'י מרחיבות את שיתוף הפעולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד יצוין כי התעריף המשלים הוא תוספתי למתקן, אשר זכאי למלוא תעריף האסדרה שלו כך שבכל מקרה, מצב היצרן ישתפר והכנסותיו יגדלו. בנוסף, התעריף המשלים מאזן בין התועלת המשקית של מתקן ייצור בשילוב קיבולת אגירה לבין עיקרון מזעור העלויות לצרכני החשמל.
- 2.איציק 04/02/2023 12:28הגב לתגובה זו2 רכבים חשמלייים, כל רכב עלה לי 300000 ויותר ורוצה לחסוך את העלות של הטעינה. יקר לי
- 1.איציק 31/01/2023 17:49הגב לתגובה זואולי תעשו הנחה מ23:00 עד הבוקר???

ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
אלי כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון
ביקור עבודה של שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, בקפריסין חיזק את הקשרים האנרגטיים בין המדינות. כהן נפגש עם מקבילו הקפריסאי, ג'ורג' פאפאנסטסיו, והשניים דנו בפרויקטים מרכזיים, לרבות הכבל החשמלי התת ימי והסכם מאגר הגז המשותף. בפגישה, שנערכה על רקע התקדמות אזורית משמעותית, הדגישו השרים את החשיבות האסטרטגית של שיתוף הפעולה, במיוחד לאור האתגרים הגיאופוליטיים באגן הים התיכון.
גשר חשמלי בין ישראל לאירופה: פרויקט בהיקף אזורי
פרויקט הכבל החשמלי התת ימי, The Great Sea Interconnector, נמצא כעת בשלב תכנון מתקדם וצפוי לחבר את ישראל לרשתות החשמל של קפריסין ויוון, ובהמשך לאירופה כולה. הפרויקט, בהיקף השקעה מוערך של כ-2 מיליארד אירו, יאפשר חיבור ראשון מסוגו של רשת החשמל הישראלית לרשת האירופית, תוך שיפור הביטחון האנרגטי האזורי. מדובר במהלך אסטרטגי שמשדרג את מעמדה של ישראל כמרכיב חיוני במפת האנרגיה, ומאפשר גם פוטנציאל לייצוא חשמל ירוק.
החיבור לרשת החשמל האירופית יעניק לישראל גיבוי בעתות חירום, ובמקביל יאפשר ייצוא עודפי חשמל, לרבות חשמל מתחדש, לשווקים באירופה. מנקודת המבט האירופית, מדובר במהלך שמסייע לגיוון מקורות האנרגיה ולחיזוק העצמאות האנרגטית - עניין קריטי בעידן של חוסר ודאות באספקת הגז מרוסיה. קפריסין כבר אישרה את חלקה בפרויקט בספטמבר 2024, והשרים סיכמו לקדם חתימה על חוזה להנחת הכבל במהלך 2025.
מאגר "אפרודיטה-ישי": מהסכם למינוף אנרגטי משותף
נושא מרכזי נוסף בפגישה היה ההסכם סביב מאגר הגז "אפרודיטה-ישי", שנמצא בשטח הכלכלי הימי של ישראל וקפריסין ומוערך בכ-5 טריליון רגל מעוקבת של גז טבעי. ההסכם, שנחתם לאחר מגעים ממושכים ומחלוקות גבוליות, מהווה דוגמה לשיתוף פעולה נדיר באזור רווי מתחים. בפברואר 2025 קפריסין וקונסורציום בראשות שברון הגיעו להבנות על תוכנית פיתוח מעודכנת, אך תחילת ההפקה נדחתה ל-2031 בשל אתגרים טכניים ומשפטיים.
- שר האנרגיה: "בזן תשוב לפעול תוך פחות מ־30 יום"
- שר האנרגיה: "האוצר הפגין חוסר אחריות עם שברון"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיתוח המאגר צפוי להניב הכנסות משמעותיות לשתי המדינות, לצד הרחבת היצוא האנרגטי של ישראל. במקביל, הוא מהווה נדבך נוסף במיצוב ישראל כמעצמה אנרגטית מתפתחת במזרח הים התיכון.