מירי רגב הופכת את נתיב פלוס 3 בדרך מתל אביב לירושלים לפלוס 2
כדי להוריד את העומסים על הכבישים צריך יותר תחבורה ציבורית ופחות תחבורה פרטית. אין ברירה, יש בישראל יותר מדי מכוניות על הכבישים וכל שנה מתווספות עוד מאות אלפי מכוניות. אי אפשר לבנות מספר בלתי מוגבל של נתיבים בכבישים המהירים (וזה גם לא יעזור - כי בסוף יש עיר שנכנסים אליה ושם יווצר "צוואר בקבוק"), כדי לפתור את הבעיות צריך שאנשים ייסעו יותר מאדם אחד ברכב.
שרת התחבורה החדשה מירי רגב אמרה לאחרונה ש"לא ייתכן שהנת"צ יהיה ריק בזמן שאנשים עומדים בפקקים" - אבל מירי רגב פספסה את הנקודה: כדי שהאוטובוסים יוכלו להעביר במהירות גבוהה הרבה יותר אנשים ממקום למקום הנת"צ צריך להיות פנוי. הוא פנוי בשביל לאפשר את היתרון שלו. אם הוא יהיה פקוק כמו כל נתיב אחר אז היתרון שלו לציבור הנוסעים יימחק. הסיבה שהנת"צ ריק היא העובדה שהוא כבר העביר עשרות אנשים הרבה יותר ביעילות מאשר נתיב שמתמלא ונסתם על ידי יותר מדי מכוניות פרטיות. למעשה, במקום כל מכונית בודדת, שמעבירה 1.2 אנשים בממוצע, אוטובוס מעביר 40-50 אנשים. כלומר אם שני אוטובוסים נוסעים בנת"צ בדקה זה 100 אנשים, או 83 מכוניות. האם לא עדיף להעביר הרבה יותר אנשים? בוודאי שכן, וכך מסכימים מומחי התחבורה. אבל מירי רגב לא רוצה פתרונות, היא רוצה להיראות טוב. וחבל שכך. כי במעשים שלה היא בעצם מעודדת פקקים ופוגעת בציבור החלש, זה שהיא כביכול נלחמת בשבילו.
אנחנו נחזור ונזכיר - כשכל אחד נוסע לבד במכונית - ברור שיהיו פקקים. אפשר לייצר חלופות. צריך רק לרצות (הנה אחת מהן, וכנראה הטובה ביותר. זה אשכרה פתר את הפקקים במקומות הבודדים בעולם שניסו את זה). ומי שמתעקש לנסוע לבד? זה ממש בסדר שיעמוד בפקקים.
בכל מקרה, השרה רגב החליטה לבטל דה פקטו את נתיב התחבורה הציבורית החדש לירושלים. לפני מספר שבועות היא ביטלה את האכיפה בנתיב (ורק נזכיר - מדובר בנתיב תחבורה ציבורית רק בשעות העומס, 6 וחצי בבוקר עד 9 וחצי בבוקר) כשאמרה שהאכיפה המשטרתית לא תתבצע בצורה גלויה. עכשיו היא מורידה את מספר הנהגים בנת"צ ל-2 פלוס במקום 3 פלוס.
- נפתחו עוד 1,200 מקומות חניה בחניון הנתיב המהיר לת"א, בשפירים
- עדיף להישאר בבית: אלו הכבישים שיהיו חסומים בביקור מרקל בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רגב כמובן קוראת לזה "בשורה טובה". רק כאמור - חבל שהיא לא מתייעצת עם המומחים ולא בודקת מה עשוי להוריד את הפקקים, ובמקום זה היא רק תורמת להם.
צריך לומר מילה טובה לרגב - לפחות היא לא מבטלת את הנתיב לחלוטין. כלומר, עדיין יהיה יתרון לכלי רכב עם יותר מאדם אחד. גם זה משהו.
לדברי משרד התחבורה "החלטת שרת התחבורה התקבלה לאחר שהצוות המקצועי במשרד התחבורה הציג בפניה עבודת מטה מקיפה בהמשך לבקשתה, אשר בחנה את תפוסתו של הנתיב בכביש 1 לירושלים, בקטע שבין מחלף דניאל למחלף הראל והשפעותיו על התנועה בכלל הנתיבים.
"מהנתונים עולה כי בנתיב הקיים נוסעים היום בשעות הפעילות של "נתיב פלוס" כ-130 אוטובוסים בשעה ועוד כ-300 כלי רכב פרטיים (3+). ניתוח נתונים מקצועי שנעשה במשרד קבע כי ניתן למקסם את קיבולת הנתיב, בזכות הפיכתו לנתיב 2+, שיאפשר להוסיף עוד כ-500 כלי רכב בשעה.
"עוד הנחתה השרה להרחיב את ההסברה לנהגים אודות שעות הפעילות של "נתיב פלוס" ולהדגיש כי הנתיב מותר לשימוש כלל משתמשי הדרך מהשעה 09:30 בבוקר ועד 06:30 בבוקר למחרת. זאת, לאחר שהתברר כי רוב הנהגים לא היו מודעים כי הנתיב פתוח לכלל הנוסעים בדרך לאחר השעה 9:30 בבוקר, דבר שגרם לעומסים מיותרים בכביש.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
- 5.בדיחה ושמה נת"צ 30/01/2023 10:58הגב לתגובה זוכל הכבוד לשרה מירי רגב, שמבטלת את הטימטום. נתיבים ריקים שכל האחמים נוסעים בהם חופשי, כמו רכבי בטחון ראשי רשויות, וכל מי שמחובר למעלה. והכי חשוב אוטובוסים ריקים שנוסעים משום מקום לשום מקום לא צריכים נתיב מיוחד.
- 4.אנונימי 30/01/2023 08:52הגב לתגובה זואני גר בתל אביב וכדי להגיע לירושליים אני צריך אוטובוס לתחנה מרכזית ומשם לתחנה מרכזית לירושליים ומתחנה מרכזית לירושליים לתוך ירושליים סהכ זשלושה אוטובוסים. חמה אין אוטובוס מתטך מרכז תל אביב לתוך ירושליים?
- 3.יצחק 30/01/2023 01:47הגב לתגובה זורק במדינת ישראל הופכים את נתיב 3 לנת"צ. אתם באמת חושבים שזה יגרום לנו להשאיר את הרכב בבית??? 3 נתיבים חייבים להישאר לרכבים, ואם יש נתיב רביעי, אותו תהפכו לנת"צ.
- 2.קניתי בובה בלונדינית עם חזה שופע, שתשב לידי בזמן הנסיעה (ל"ת)סחבק 30/01/2023 01:44הגב לתגובה זו
- 1.והטימטום בממשלת הבלהות ממשיך לחגוג (ל"ת)הורסים כל חלקה טובה 30/01/2023 00:06הגב לתגובה זו
- שמאלנים מטומטמים, לא נוסעים באוטובוס (ל"ת)יאיר לפיד 30/01/2023 10:59הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
