לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

לוסיד כונתה "טסלה לעשירים", אבל מאז הכניסה לוול סטריט המניה במינוס 90%; האם יש עתיד לחברה ולמניה?

על השבוע הקשה של לוסיד, איך זה קשור לתקן ההטענה של טסלה ומה צפוי להיות בדוחות של החברה בשנים הקרובות?
דור עצמון | (7)
נושאים בכתבה לוסיד רכב חשמלי

לוסיד היתה אמורה להיות המתחרה של טסלה. בכירים בטסלה הקימו את חברת הרכבים החשמליים שאמורה היתה לספק רכבי יוקרה חשמליים. נישה גדולה מאוד שחברות הרכב החשמלי השאירו לשלב הבא.  לוסיד לרגע כבשה את וול סטריט וההודעה שלה להיכנס לוול סטריט דרך ספאק, גרמה לספאק להגיע למעל 100 דולר, פי 10 ממחירו הבסיסי ובאזור ה-80 מיליארד דולר לחברה החדשה. אבל אז החלה הבורסה האמריקאית להבין שספאקים לא מספקים את הסחורה ובמקביל להפנמה שיזמי הספאק יצרו מנגון שמייצר להם תמיד רווח, אבל לא למשקיעים, שונו התנאים של המיזוג.

ועדיין, זה היה אחד הספאקים המעניינים וכנראה גם האמיתיים עם הכנסת פעילות שהיתה בחיתוליה, אבל הראתה צמיחה פנומנלית ומוצר מבטיח. קראו ללוסיד - טסלה לעשירים, אבל מאז המיזוג שהושלם לפי שווי של כ-30 מיליארד דולר, המניה בירידה והיא נוגעת בשפל חדש - 5.5 דולר שמבטא לה שווי של 5.5 מיליארד דולר.

הסיבה לירידות של כ-15% בשבוע האחרון היא ההצלחה של טסלה להגדיר את המטען EV שלה כסוג של תקן בצפון אמריקה כשחברות EV רבות וגם חברות מסורתיות מאמצות את התקינה של טסלה. המשמעות היא שטסלה בעצם תהיה אחראית על אספקת החשמל לרכבים מתוצרת אחרת דרך הסטנדרט שלה והשאלה היא האם דרך ההטענה היא גם תוכל לשאוב מידע על הרכבים? בג'נרל מוטורס ובפורד שאימצו את התקינה של טסלה, כנראה לא מודאגים, לגישתם זה עניין עסקי לגמרי והם כמובן משלמים לטסלה על  הטעינה. כלומר, אין כאן עניין נוסף מעבר לשירותים שמקבלים מטסלה. 

אצל לוסיד המצב שונה. הרכבים שלה זקוקים לטעינה של 1,000 וולט, בעוד מטעני טסלה עובדים על 400 עד 600 וולט. כלומר, במילים פשוטות, הטעינה של טסלה לא תאפשר טעינה לרכבי לוסיד.  על פניו, השוק שמאיץ את הטכנולוגיות והאפשרויות עם דגש על הרחבת השימוש בסוללה, יגיע בשלב מסוים וכנראה לא מאוחר גם לטעינה של 1,000 וולט, אבל לוסיד בשלב זה לא יכולה להתחבר לתקינה הקיימת והרכבים שלה לא יוכלו להשתמש בעמדות הטעינה של טסלה. זו בעיה כי זה מצמצם את יכולת הטעינה של בעלי הרכב. ככל שהרשת רחבה וגדולה יותר כך הצרכנים כמובן מרוצים יותר. רשת קטנה היא בעיה לצרכן.

על רקע זה, לוסיד מנסה לייצר סטנדרט גם לטעינה מהירה של 1,000 וולט, רק שהיא שחקנית קטנה בשוק והיא לא סוחפת את עולם ה-EV אחריה כמון שטסלה יכולה. הבעיה שגם כשהמערכות הטענה ישתפרו לכיוון ה-1,000 וולט, לוסיד תאבד את היתרון הטענה שלה שהוא מהיר יותר מהסטנדרט הקיים. מעבר לכך כשהשוק יעלה לכיוון ה-1,000 וולט היא כבר היתה אמורה להיות במספרים גבוהים יותר.

המשקיעים מבינים את ההשלכה של הטעינה על יכולת המכירה של לוסיד והמניה כאמור ירדה לשווי של 5.5 מיליארד דולר - 5.5 דולר למניה. בשנה הנוכחית צפויה לוסיד למכור במיליארד דולר ובשנה הבאה ב-2.65 מיליארד דולר. האנליסטים מצפים להפסד של כ-1.4 דולר השנה וכ-1.14 דולר בשנה הבאה. מדובר על הפסד מצרפי של מעל 2 מיליארד דולר וזו בעיה נוספת של החברה - ההגעה לרווח תגיע רק במסה מכירות גדולה פי כמה מהמצב הנוכחי - וזה לא נראה קורה בשנתיים-שלוש השנים הקרובות. במקביל החברה שורפת מזומנים ומתישהו וזה לא יהיה רחוק היא תנסה לגייס הון או חוב. גיוסים כאלו עלולים להשפיע לרעה על מחיר המניה.

עם זאת, יש עניין מצד משקיעים וקרנות בכניסה להשקעה בחברה. בעבר זו היתה הקרן הממשלתית של ערב הסעודית ויש גורמים נוספים. הרכבים נחשבים איכותיים ומבוקשים ורכישה או מיזוג הם אופציה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

לפני מספר חודשים קפצה מניית לוסיד במהלך המסחר עד לעלייה של 100% במחזור ענק, כשההערכות הן שהקרן הסעודית תרכוש את מלוא מניות החברה בבורסה בדרך של הצעת רכש. לוסיד לא מסרה הודעה רשמית, וכך גם לא קרן ההשקעות של ערב הסעודית, והמניה נרגעה. על פי הדיווחים בתקשורת, היו מגעים בין הגופים ונראה שזה לא התחבר בגלל עניינים של מחיר. ייתכן שבסוף לא תהיה ברירה ולוסיד תבין שהיא צריכה גוף עם כיסים עמוקים. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אולי NXU תציל את לוסיד עם הטעינה המהירה מאד שלה (ל"ת)
    ניראה כמו שת"פ עתידי 24/06/2023 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ל לוסיד יש את המכונית היפה ביותר ול rivian יש את ה 24/06/2023 03:05
    הגב לתגובה זו
    ל לוסיד יש את המכונית היפה ביותר ול rivian יש את ה pic up היפה ביותר…
  • 5.
    מתלבט אם למכור את המניות של לוסיד בהפסד גדול (ל"ת)
    א 23/06/2023 22:55
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שחר 23/06/2023 20:50
    הגב לתגובה זו
    שנאים, כן, מתאם שבצד אחד מקבל מתח ובצד שני פולט את המתח הרצוי לפי היצרן
  • 3.
    אוהב את החברה הזו, המניה בינתיים גרועה (ל"ת)
    בני 23/06/2023 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלירם 30/01/2023 07:10
    הגב לתגובה זו
    מחזק את התגובה הראשונה
  • 1.
    אבי 29/01/2023 10:38
    הגב לתגובה זו
    תודה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social