מטוס בואינג
צילום: טוויטר
דוחות

בואינג בדוח חלש ועדיין לא מצליחה להרוויח

עם זאת, זה היה הרבעון השני ברציפות בו יצרה בואינג תזרים מזומנים חיובי; החברה מצפה לייצר בין 3-5 מיליארד דולר בתזרים מזומנים חופשי במהלך 2023 כאשר בוול סטריט מצפים כעת ל-4.2 מיליארד דולר
דור עצמון |

יצרנית המטוסים בואינג BOEING הציגה ברבעון הרביעי תזרים מזומנים חיובי - אלו חדשות טובות, אבל החברה עדיין לא הצליחה להרוויח, שכן הרווחים החמיצו שוב את הציפיות, מה שמוביל את המניה לרדת במסחר בוול סטריט.

בואינג דיווחה על הפסד ברבעון הרביעי של 1.75 דולר למניה על מכירות של 20 מיליארד דולר. בוול סטריט ציפו לרווח של 17 סנט למניה על מכירות של 20 מיליארד דולר לבואינג. ההחמצה ברווחים נבע בעיקר מהוצאות מיוחדות בהיקף של כמעט 800 מיליון דולר, עלייה של כ-550 מיליון דולר בהשוואה לרבעון הרביעי של 2021. סמנכ"ל הכספים בריאן ווסט הדגיש "עלויות חריגות" בשיחת הועידה של החברה, כולל בעיות מתמשכות בשרשרת האספקה.

הדוח של בואינג הוא "עדיין מבולגן" כתב האנליסט של Vertical Research Partners, רוב סטאלארד. יחידות המטוסים המסחריות, ההגנה וההלוואות פספסו כולם את הערכות הרווח התפעולי שלו. אולם תזרים מזומנים חופשי רבעוני, בסך 3.1 מיליארד דולר, היה בהתאם לתחזית שלו, וסטאלארד ציין כי בואינג שילמה כ-3 מיליארד דולר של חוב ברבעון. הוא מדרג את המניות כ'החזקה' עם מחיר יעד של 175 דולר למנייה.

הרבעון הרביעי הוא הרבעון השני ברציפות שבואינג מייצרת תזרים מזומנים חופשי חיובי. לפני התוצאות של היום, בואינג ייצרה תזרים מזומנים חופשי חיובי רק בשני רבעונים מתוך 14 האחרונים, לאחר תחילת התקלות ב-737 MAX ומגפת הקורונה. באותו זמן, משלוחי המטוסים צנחו כאשר חברות התעופה נאבקו להישאר מעל פני המים על רקע ירידה בביקוש ובהזמנת הטיסות.

במבט קדימה, בואינג מצפה לייצר בין 3-5 מיליארד דולר בתזרים מזומנים חופשי במהלך 2023. בוול סטריט מצפים כעת ל-4.2 מיליארד דולר. אנליסטים מצפים שהחברה תספק כ-600 מטוסים, לעומת 480 שנמסרו ב-2022. הרבה מהמשלוחים האלה יגיעו לסין, שרק לאחרונה החלה לטוס שוב ב-737 MAX. בואינג סיימה את השנה עם כ-250 מטוסי MAX במלאי כאשר כ-140 מתוכם מיועדים ללקוחות סיניים, לפי החברה.

מניית בואינג עלתה ב-8% מתחילת השנה ל-211.4 דולר המבטא שווי שוק של 126 מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.