זיו סגל
צילום: משה בנימין
ניתוח טכני

האם צים היא הזדמנות, והאם להמשיך להיות חשופים לתחום השבבים?

האם להשקיע ביפן ואם כן - בנטרול יין או ללא נטרול, ומה באשר לשווקים בוול סטריט?
זיו סגל | (4)

היום נדבר על כמה נושאים. נתחיל בשאלות שלכם. אחת עסקה ביין היפני והשניה בהמשך השקעה בסמיקונדקטורס. משם נמשיך לרעיונות ולמדדי ארה״ב.

 

מכיוון שתכננתי היום לדבר על יפן בכל מקרה הרי שהשאלה על היין היפני רק מחזקת הכוונה הזו.

 

נבדוק שלוש קרנות סל: EWJ - קרן הסל הגדולה ביותר להשקעה ביפן, DXJ שנותנת חשיפה ליפן בנטרול השינוי: יין - דולר ואת קרן הסל להשקעה ביין מול הדולר.

 

קרן הסל שעוקבת אחרי שער היין - דולר היא FXY. הקרן עולה כשהיין מתחזק. הגרף מראה שיש עוד סיכוי לעליית היין. זאת כל עוד היא נשארת מעל 71. יש כאן עוד נתון מעניין שאתייחס אליו עוד מעט.

 

הגרף של EWJ גם מעניין. תוכלו לראות פריצה של קו מגמה יורד, של קו התנגדות ושל ממוצע ל - 200 יום. תוכלו לראות גם עוצמה בהשוואה ל - S&P500. אבל, אם תחזרו לגרף של  FXY ותסתכלו על הקו הסגול שמשווה בינה לבין EWJ תראו שהוא שטוח. זה אומר שהעליה של EWJ נובעת בחלק משמעותי ממנה מהמטבע ולא מהמניות.

 

אחת מקרנות הסל שמאפשרות השקעה ביפן בנטרול היחס יין דולר היא DXJ. שם תוכלו לראות עליה יציבה לאורך זמן ובחודשים האחרונים עוצמה דומה ביחס ל - S&P500 שנובעת (להבדיל מ - EWJ החזקה) מנטרול המטבע.

 

מכיוון שתמחור המניות היפניות הוא מאד זול, היסטורית, ומכיוון שיפן רק עכשיו מתחילה להנות מהיציאה המאוחרת מהקורונה אזי בחירה באחת הקרנות היא מעניינת, תלוי מה אתם חושבים על היין. מבחינת הגרפים, כרגע, EWJ עדיפה.

 

המשך חשיפה לשוק השבבים

קרן הסל המקובלת לחשיפה לשבבים היא SMH. מצד אחד יש עוצמה בהשוואה ל - S&P500. מצד שני יש התנגדות באזור ה - 240. אם אתם חושבים שהשוק ימשיך לעלות אז סביר שהעוצמה תגבר על ההתנגדות ולכן SMH כמרכיב בתיק היא רלבנטית. היה ואכן תפרוץ את ההתנגדות נקבל ב״תמורה״ חיזוק למגמת העליה של השוק. מהלך מעל 260 יהיה סימן שורי מאוד.

 

יש לנו כתבה סולידית היום אז נוסיף עוד מניה סולידית לרשימה. ויזה / V. יש פריצה של קו מגמה יורד, יש פריצה של התנגדות ותמיכה מעליה ויש עוצמה בהשוואה ל - S&P500.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

נסיים את חלק הרעיונות עם עדכון ל - ZIM. יש קוראים רבים שמתעניינים בה ואחרי שדי ירדה למצולות נראה שהיא יכולה להתאושש. רואים על הגרף התעגלות מעניינת אבל גם התנגדות ב - 20 דולר. מהלך מעל 20 דולר יהיה סימן חיובי מאוד. על גרף הנרות אפשר לראות תמיכה מעניינת ב - 18.5 שנותנת סיכוי להמשך עליה ופריצה של 20.

צים תרשים 1:

צים תרשים 2:

 

מה המסר העדכני מהשווקים?

הזום אין על תרשים הנאסד״ק 100 מראה פריצה של קו מגמה יורד שנשתמרה ביום שאחרי (אתמול). כך נמצא המדד בין מצב חיובי של פריצה למבחן התנגדות של הממוצע ל - 200 יום. בסך הכל המדד מתקדם על פי התרחיש החיובי ומהלך מעל הממוצע ל - 200 יום יחזק את התרחיש הזה.

 

נסיים עם ידידנו מדד הדאו ג'ונס. ידידנו משום שכזכור לכם זהו המדד שהתחלנו איתו את זיהוי מהלך העליות והוא היה החזק בתחילת העליה. מאז הוא נחלש לטובת המדדים האחרים אבל כפי שתראו על גרף העוצמה הסגול הוא יכול להתחיל תקופת התחזקות מחודשת. למדד יש תמיכה כפולה מעל קו המגמה היורד שנפרץ למעלה כך שהוא עדיין מגלם פוטנציאל לעליה. סה״כ נראה תקין.

 

מקווה שנמשיך עם ימים קלים. תודה על המעורבות שלכם עם שאלות ותגובות. נמשיך ביום שני.

כותב המאמר הינו זיו סגל ([email protected]) העוסק בתחום השווקים הפיננסיים, ניתוח טכני, מימון התנהגותי ואימון מנטלי, בעל עיסוקים מגוונים בתחום באקדמיה ובפרקטיקה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יריב 27/01/2023 12:19
    הגב לתגובה זו
    בגלל ההפיכה המשפטית הבורסה בארץ יורדת בימים האחרונים ביחס לחו"ל. תברחו, לדולר, לחו"ל לכל מקום אם אתם חפצי חיים ורוצים לשמור על הרכוש שלכם.
  • 3.
    פריצה יש רק במכבי ת'א (ל"ת)
    מאיר 25/01/2023 20:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ג'וני 25/01/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    אתה מקובע בקטע הטכני על מגמה חיובית שאוטוטו מתפרצת , כשהשווקים מאותתים על ירידות חזקות .
  • 1.
    לא מתאים לך זיו....... (ל"ת)
    רובי 25/01/2023 17:28
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.