תגובת היתר של האנליסטים בתחזיות הקודמות שלהם מחביאה צפי לעליות שערים
שוק ניירות הערך הישראלי מושפע לא מעט משוק ניירות הערך האמריקאי, הן בשל המניות הדואליות והן בשל השפעה במובן של סנטימנטים שמגיעים מוול סטריט לתל אביב. ולכן, גם למשקיעים בשוק המקומי ובטח לאלו בשוק האמריקאי, חשוב להבין ולנתח מה צפוי בדוחות השנתיים של הפירמות האמריקאיות. הבנקים היו הראשונים לדווח כשלרוב הדוחות היו טובים, אם כי פה ושם היו תוצאות נמוכות משמעותית מהתוצאות. קצב הדוחות יגבר בשבוע הבא.
אנליסטים נוהגים להתאים את תחזיותיהם לקראת סוף הרבעון, אשר תוצאותיו יתפרסמו רבעון לאחר מכן. במשך 20 השנים האחרונות היו התאמות הרווחים כלפי מטה בשיעור ממוצע של 3.8% והתאמה מעט קטנה יותר בחמש השנים האחרונות. בדרך כלל העדכונים מדויקים ושיעור הסטייה מהצפי המעודכן אחרון הנו פחות מאחוז (בממוצע).
הרביע האחרון של שנת 2022 , שתוצאותיו ידווחו בקרוב, הנו יוצא דופן: אנליסטים הורידו בממוצע את תחזיות הרווח של החברות הרשומות למסחר בארה"ב בשיעור גבוה במיוחד של 6.8%. במילים אחרות, הצפי המעודכן חוזה תוספת ירידה חריגה בשיעור ירידת הרווחיות של החברות האמריקאיות. שלוש סיבות להתאמה החריגה של התחזיות:
1. הרביע האחרון של שנת 2021 הציג תוצאות טובות במיוחד ביחס לרביע האחרון בשנת 2020 כשזה האחרון הושפע קשות מפנדמיית הקורונה. אם שיעור השיפור ברווחיות ב-2021 ביחס ל- 2022 ביטא בעצם תיקון ביחס לשנה לא טובה, הרי שהרביע האחרון ב-2022 יתקשה לחזור על התוצאות של 2021.
- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- גב-ים: עלייה של 11.5% ב-NOI ו-6.5% ב-FFO - שיעור התפוסה על 97%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2. סמני האטה ברורים מלווה בעליה ניכרת של מחירי חומרי הגלם, ועלייה ניכרת בעלות הכסף (ריבית).
3. פגעי מזג אויר קיצוני לקראת סוף שנת 2022 שתקה סקטורים מסוימים ופעילותם הפכה להפסדית.
אלא שהגורמים הנ"ל היו ידועים גם לפני הרביע האחרון של 2022 ולמרות זאת המשיכו אנליסטים לעדכן את תחזיותיהם כלפי מטה בשיעור נוסף של 6.8%. האם הורדת הצפי ב-6.8% הנה תגובת יתר? אם אכן זו תגובת יתר, ויש להניח שזו תגובת יתר בשל היותה חריגה במיוחד, הרי שהרווחיות של החברות שתתפרסם בקרוב עבור הרביע האחרון (וסיכום שנתי) תהיה גבוהה מהצפי וסביר להניח ששוק המניות יגיב בחיוב. גם אם שיעורי הרווחיות יהיו תואמים לצפי עשוי השוק להגיב בחיוב. אם כך, הרי שלקראת אמצע פברואר ואולי אף לפני זה נחווה עלייה ניכרת בשוק המניות.
יש כמובן מקום לזהירות כי קיימת גם אפשרות אחרת גם אם בפועל יתברר שהתחזיות היו נמוכות מידי. אנליזות שפורסמו לאחרונה בעיתונות העסקית מעידים כי שיעור התחזיות האופטימיות לגבי שוק ההון בהמשך שנת 2023. לפי סקר שפורסם בארה"ב, בשבוע האחרון מרבית מהאנליסטים אופטימיים לגבי שוק ההון, לפחות בחלקה השני של שנת 2023. מה משמעות הנתון הזה?
בואו ניקח לדוגמא את אחד המשתנים הקריטיים היום: האם נגיד הבנק המרכזי ימשיך להעלות את הריבית ואולי לא? ואולי אף יוריד אותה בשלהי השנה הבאה? אם מנהלי התיקים אופטימיים באופן יחסי, אזי הם סבורים כי העלאות הריבית הסתיימו. כלומר, מנקודת ראות של סבירות , הם מצפים למצב עולם אחד ורמת המחירים בשוק ההון מגלמת אופטימיות זאת, בעוד שקיימת סבירות שמצב העולם בפועל יהיה הפוך.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אז אולי בכל אופן קימת אינדיקציה כלשהי?
קיים מדד יוצא דופן המתבסס על תחושות בשוק ופחות על מדדים טכניים והוא מכונה מדד הדעה ההפוכה. המדד עובד בהיפוך לחוק העדר שמתאר תופעה שבתקופות של ירידת מחירים הציבור נמלט מנירות ערך ולעומת זאת, מצטרף בפניקה לשוק כאשר מחירי ניירות הערך בשיאן. ניתן היה לטעון כי התנהגות מעין זו מאפיינת את הציבור הלא מושכל בעוד שאנליסטים מתוחכמים יודעים לרכב על העיתוי. אך זה לא המצב. פרושו של דבר כי השוק משנה כוון רק כאשר רמת הפסימיות בשוק בשיאה.
נוסיף לכך משתנה חשוב: שיעור המזומן הפנוי בשליטתם של מנהלי ההשקעות ומנהלי תיקים. ישנם שני גורמים עיקריים לרמת המזומן: 1. אופטימיות מצדם של מנהלי הכספים תגרור חשיפה גבוהה יותר לניירות ערך. 2. בשוק "שורי" עולה ובמיוחד בשיאו שיעור ההפקדות של מזומנים בידם של מנהלי קופות וקרנות עולה. בשוק "דובי" גדלות המשיכות של הציבור.
מטבע הדברים מנהלי התיקים ישדרו אופטימיות הן כאשר שיעור החשיפה שלהם גבוה, או כאשר הציבור מושך כמות גדלה של כספים, וזאת כדי לנסות להקטין את שיעור המשיכה. אם שיעור המזומן נמוך, עתודות המזומן שעשויות להיכנס לשוק ניירות הערך ולתדלק עליות נוספות הנן נמוכות. יתירה מזו, בגלל חוק העדר המוזכר למעלה, בתקופות של שוק דובי הציבור נוטה למשוך כספים מקופות או קרנות מנהלות דבר המקטין עוד יותר את עתודות המזומן של מנהל התיקים.
לפיכך, אופטימיות המלווה בשיעור עתודות מזומנים נמוכה הם סימן לסיכון יתר ולמגמה שלילית. גם ההיפך הוא נכון: פסימיות יתירה ועתודות מזומן גבוהות יכולים להוות סימן חיובי מובהק בשוק ההון. במילים אחרות, במקום לנסות לחזות האם נגיד הבנק המרכזי יעלה או יוריד את הריבית, עדיף אולי לפעול בניגוד לתחושות השוק שכן תחושות השוק באות לידי ביטוי בעתודות המזומן שעשוי להיכנס לשוק ההון.
כיום רמת עתודות המזומנים נמוכה יחסית (רמת המשיכות מקופות וקרנות מנהלות בארה"ב נמצאת בשיא שלילי של 15 שנה בכל סוגי נירות הערך (מה גם שהבנק המרכזי האמריקאי הפסיק לרכוש אגרות חוב) ויחד עם זאת רמת האופטימיות הנה מעל 50%. אם רמת האופטימיות הגבוהה משקפת ניסיון למתן את שיעורי השיא במשיכת כספים מצדו של הציבור, הרי שיש בכך איתות שהמפנה בשוק ניירות הערך קרוב. אולם אם רמת האופטימיות הנה אמתית, שיאו של המשבר עדיין לפנינו. העבר מוכיח שברוב המקרים של "שוק דובי" חייבת לבוא תקופת פניקה לפני שהשוק משנה כוון.
עוד אין תחושת פניקה ואולי גם לא תהיה.
- 5.יחזקאל 22/01/2023 07:12הגב לתגובה זובכל עונה רוב רובן של החברות היכו את התחזיות כאילו האנליסטים לא מצליחים לחזות בצורה מדוייקת. ולכן היה חשד בכך ולכן עכשיו זה יתפוצץ לדעתי
- 4.כתבי כלכלה כמו חזאי מזג האוויר, לומר קצת על על מגמ 21/01/2023 21:27הגב לתגובה זוכתבי כלכלה כמו חזאי מזג האוויר, לומר קצת על על מגמה ולעיתים דבר והיפוכו. זה לא כתב ולא חזאי , זה פחדן
- 3.אלטשולר שחם 21/01/2023 21:07הגב לתגובה זונמצאת בשפל. שווה קנייה לדעתכם?
- 2.לרון 21/01/2023 20:49הגב לתגובה זובראש מקצוע האנליזה המיותר
- 1.פפה 21/01/2023 20:23הגב לתגובה זוכן ולא
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל – הסנאט שוקל הצעת מימון זמני
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים וכובלת פרסום נתונים כלכליים חשובים
החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים בעליות ערב פתיחת שבוע המסחר, על רקע אפשרות להסכם בסנאט שיביא לסיום ההשבתה הממשלתית בארצות הברית, אחת הארוכות בעשור האחרון.
נכון לשעה 18:00 לפי שעון ניו יורק, חוזי דאו ג'ונס עלו ב-0.4 אחוז (כ-200 נקודות), החוזים על S&P 500 התחזקו ב-0.5 אחוז, והחוזים על נאסדק עלו ב-0.7 אחוז.
בסנאט מנסים להגיע להסכמה, האם חברי הקונגרס יחזרו מוקדם
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים - שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר - יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה כל כך הרבה בארצות הברית
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות – חלקית או לגמרי – עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות – בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
