בלקרוק: למרות התקוות בשווקים, המשקיעים צפויים להתאכזב
בענקית ניהול הנכסים אומרים שהבנקים המרכזיים יתקרבו ליעד האינפלציה רק באמצעות העלאות ריבית נוספות והתרחשות של מיתון שלא ניתן למניעה
בראש הסקירה מיוחדת שפרסם מכון ההשקעות של בלקרוק (BII), מנהלת הנכסים הגדולה בעולם, לכבוד הכנס הכלכלי בדאבוס, התנוססה הכותרת של "היפוך, אך מיתון ללא חילוץ". מומחי בלקרוק מציינים כי "חלק מהכוחות הכלכליים שהכבידו על השווקים בשנה שחלפה משתנים. אך איננו חושבים שזה אומר שהמיתון בארה"ב ובאירופה יכול להימנע או שהבנקים המרכזיים יגיעו לחילוץ כשהמיתון יתחזק".
בהתייחס לנתוני האינפלציה אומרים בבלקרוק: "גם נתון האינפלציה הכללי וגם אינפלציית הליבה נראים בדרך לירידה משמעותית במהלך השנה בכלכלות המפותחות, עם נפילת מחירי האנרגיה וירידה במחירי הסחורות. עם זאת, אנחנו לא סבורים שהאינפלציה תתמתן באופן שיפגוש את יעדי הבנקים המרכזיים שעומדים על 2%. ירידה מ-9% ל-4% תהיה סבירה. ירידה לרמות של מתחת ל-3% תהיה קשה הרבה יותר".
בבלקרוק מסבירים את תחזית האינפלציה, "שווקי העבודה המאתגרים יוצרים לחץ משכורות. בתפיסה שלנו, שוק העבודה ההדוק נתפס באופן שגוי כסימן לחוסן כלכלי. במקום זאת, אנו חושבים שזה משקף אילוץ של ירידה בכח העבודה. בארה"ב, הזדקנות האוכלוסייה הפחיתה את שיעור ההשתתפות בשוק העבודה. באירופה, התרחבות הסקטור הציבורי הפחיתה את היצע העובדים שהסקטור הפרטי יכול לשכור. לחצי השכר הגבוה יכולים להסתיים רק במקרה של מיתון רציני. אנו סבורים כי צפוי מצב בלתי רגיל בו המיתון אינו גורם לדיכוי העלייה בשכר".
בהתייחס למדיניות הבנקים המרכזיים אומרים בבלקרוק, "אפשרי שהאינפלציה תרד לשיעור נמוך יותר מהציפייה שלנו ותתקרב ל-2%. מחירי הסחורות יכולים ליפול מהר מהצפוי ולחברות לא יהיה את הכח לעמוד בפני ירידת המחירים בזמן שעלות השכר עולה. בעוד שמדובר בחדשות טובות לאינפלציה, אלו תהיינה חדשות רעות לרווחיות החברות".
אך בניגוד לציפיות השוק, אנו לא רואים את הבנקים המרכזיים חותכים את שערי הריבית בשום נקודה במהלך 2023, אפילו אם האינפלציה תרד מהר מהצפוי. בנקים מרכזיים יצטרכו להשתכנע שהאינפלציה יורדת כל הדרך ל-2% לפני שהם משנים מסלול ומאבדים את היכולת להכריז על ניצחון שיימשך לטווח ארוך".
בהתייחס לתמונת המצב המאקרו כלכלית אומרים בבקלרוק, "השווקים נהנים כרגע מהחוסן בצמיחה בארה"ב. אך לפי השקפתנו, החוסן בטווח הקצר לא ימנע מיתון בשווקים המפותחים. אנו מצפים למיתון בעוצמה נמוכה השנה כששיעורי הריבית הגבוהה לאורך זמן והשפעות של העלאות ריבית קודמות שהגיעו בעיכוב, פוגשים פקטורים נוספים. בארה"ב, זה הדילול בחסכונות שצברו הצרכנים בתקופת המגיפה, לקראת החצי השני של השנה. בגוש האירו, העלאות הריבית יפגשו במשבר האנרגיה שלמרות שהוא קטן ממה שהיה צפוי, הוא עדיין מכביד על הפעילות".
התחזית של מומחי בלקרוק לסין אופטימית יותר בטווח הקצר, "אנו מצפים שהסרת מגבלות הקורונה תוביל לפרץ צמיחה זמני השנה, עם צמיחה של מעל 6% ב-2023. עם זאת, הפרץ הזה לא יהיה חזק כפי שייתכן והיה צפוי עם הסרת המגבלות בגלל דשדוש בביקוש למוצרים סיניים בשווקים המפותחים - פקטור שמהווה חלק משמעותי מהצמיחה הכוללת בסין. ברגע שהפתיחה המחודשת של הכלכלה תיכנס למסלולה, אנו מצפים שהצמיחה העתידית הממוצעת בסין תהיה נמוכה באופן מובהק משיעורי הצמיחה טרום הקורונה, בעקבות הזדקנות האוכלוסייה".
בשורה התחתונה, בבלקרוק מתייחסים להשפעה על משקיעים, "ירידת האינפלציה מגבירה את ההנחה שלנו שהבנקים המרכזיים הרוויחו שליטה מסוימת על המצב ויהיו מסוגלים לעצור את העלאות הריבית בנקודה כלשהיא. בראייה של השקעה למספר שנים, אנו כבר בגישה חיובית כלפי נכסי סיכון. אך באופק הקצר יותר אנו נותרים במשקל חסר במניות בשווקים מפותחים ומעדיפים אשראי ונכסי חוב לטווחי זמן קצרים. ירידת האינפלציה גרמה להתפרצות תקוות בשוק שהאינפלציה כבר בדרכה ליעד מבלי שיתרחש מיתון, ושהבנקים המרכזיים יחלו במחזור של התרת ההידוק. התקוות הללו יכולות להמשיך ולהתקיים גם בשבועות הקרובים. אך הורדת האינפלציה קרוב יותר ליעד המטרה תדרוש שיעורי ריבית גבוהים יותר והתרחשות של מיתון. אנו סבורים שהשווקים יתאכזבו. בעת שמתרגלים למציאות החדשה, אנו חושבים שהתנאים ייצרו סביבה תומכת יותר בשלב מאוחר יותר של 2023".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
