משה גפני
צילום: פוטו מרסלו

ועדת הכספים: "להאריך ההטבה לרכבים חשמליים"; רשות המסים: "20% חשמליים או היברידיים"

הדיון הגיע בעקבות פקיעת ההטבה במס קניה על רכבים חשמליים, כך שזה עלה השבוע ל-20%, לעומת 10% עד כה, למרות שעל פי רשות המסים מדובר גם עכשיו על הטבת מס של "עד 77 אלף שקל"; בוועדת הכספים מפספסים את העיקר - צריך פחות מכוניות על הכביש, לא לעודד תחבורה פרטית
נתנאל אריאל | (1)

האם צריך לעודד כניסה של כלי רכב חשמליים לישראל? זה כמובן יותר טוב מכלי הרכב שמונעים באמצעות בנזין, שהוא מזהם יותר. אבל הבאת כלי רכב חשמליים היא פתרון חלקי בלבד, כי הבעיה הגדולה בישראל היא לא רק זיהום אוויר (ישראל היא פרומיל ביחס לעולם) אלא בעיקר - הפקקים. הפקקים גם גורמים לכך שהרבה יותר מכוניות כל הזמן נמצאות על הכביש וממילא מזהמות את האוויר - וכדאי גם לזכור שרוב ייצור החשמל גם היום מתבצע באמצעות זיהום אוויר (תחנות פחם וגם גז, למרות שהוא מזהם הרבה פחות) וייקח שנים עד שהעולם יעבור לאנרגיות מתחדשות, כך שאם רוצים לתת פתרון אמיתי גם לבעיית הפקקים וגם לבעיית הזיהום - לא מספיק לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים אלא צריך להחליף את כלי הרכב הפרטיים בתחבורה ציבורית, או להשתמש באגרות גודש, שיפחיתו משמעותית את הפקקים - ולדברי כלכלנים ומומחי תחבורה אף יעלימו את הפקקים לגמרי. אבל ההסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות דווקא רוצים לבטל את אגרות הגודש וזו טעות.

אתם מרגישים שאתם עומדים יותר בפקקים? על פי הנתונים של הלמ"ס - אתם צודקים. בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75% (לניתוח המלא של הלמ"ס לחצו כאן).

בכל מקרה, בדיון היום בוועדת הכספים, בעקבות פקיעת ההטבה במס קניה על רכבים חשמליים, כך שהמס עלה השבוע ל-20%, לעומת 10% קודם לכן, קרא יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לרשות המיסים לדחות בשנה את ההפחתה בהטבת המס בנוגע לרכבים חשמליים. לדבריו, "הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד את הרכבים החשמליים, על השינוי להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה - האם אפשר להמשיך את ההטבה או לעשות זאת בדרך אחרת".

ברשות המסים הסבירו מנגד כי שיעור החדירה רכבי פלאג אין ורכבים חשמליים לישראל בשנת 2022 כבר עומד על כ-20% וכי למרות הקטנת הטבות המס עדיין מדובר בהטבה של עשרות אלפי שקלים: "הממשלה ממשיכה לעודד כניסה של רכבים חשמליים, אין ספק שלרכב חשמלי יש יתרונות על רכב בנזין, הוא פחות מזהם, רכב חשמלי מקבל הטבה על מיסוי, סך ההטבה לרכב חשמלי יכולה להגיע ל-77 אלף שקל לרכב בשנת 2023, זה עידוד מאוד משמעותי לרכב שנכנס למדינה השנה. רכב חשמלי לא משלם בלו, שזה מס על נסועה, רכב בנזין שמשלם על דלק, משלם רכיב מאוד משמעותי על הבלו" אמרה מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים.

סביון הוסיפה: "כשהמעסיק זוקף שווי שימוש לעובד, רכב חשמלי מקבל הפחתה של 1,200 שקל, זוקפים לו הטבה בשווי נמוך. יש פה שורה של הטבות לרכבים חשמליים, שנכונים לשנת 2023. יחד עם זה, קודם כל צריך לבוא ולומר שאנחנו רואים גידול של חדירה של כלי רכב, הגענו ליותר מ-42 אלף רכבים, עם רכבים אחרים ופלאג אין, הוא מגיע לקרוב ל-20% מסך הרכבים שיובאו לישראל השנה, יחד עם הפלאג אין. אנחנו כבר רואים שיעור חדירה משמעותי, גדול לעומת שנים קודמות". 

לשאלת חברי הכנסת כמה אחוזים רכבי חשמל ישנם בישראל ענה משה גורט ממשרד הכלכלה כי "11% שיובאו בשנה היו חשמליים. סך הכל 1.2% מהרכבים על הכביש בישראל כיום חשמליים".

אורי זיסקין, מרשות המיסים הוסיף כי גם בעולם וגם היעדים של מדינת ישראל הם לרכבים היברידיים וחשמליים כאחד ולכן לא נכון מצד חברי הכנסת פתאום לשנות כיוון ולבקש הפרדה של הנתונים. לדבריו: "היעדים הם חשמליים כולל פלאג אין, גם היעד של משרד האנרגיה לשנת 2019 מדבר על חשמליים כולל פלאג אין, שהיעד ל-2022 היה 5%, אנחנו ב-22 כבר ב-19% חדירה. זה כבר מדד לאיפה אנחנו בפועל. גם במדינות אחרות זה הניתוח שנעשה, של שני סוגי הרכבים". 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

חברי הכנסת לא קיבלו את הדברים וטענו מנגד כי 1.1% רכבים בסך הכול שהינם חשמליים בישראל, מהווים כישלון.

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן אמרה מנגד: "כניסת רכבים חשמליים לישראל היא קריטית מבחינה סביבתית, הצמצום יפגע ביכולת של ישראל לעמידה ביעדי האקלים, התחייבנו ל-95% רכבים חשמליים ב-2035, אנחנו כרגע על 1.1%. זיהום הסביבה מתחבורה, הוא הגדול ביותר במדינת ישראל, הם הגורם הגדול ביותר לתמותה". היא הוסיפה וטענה שבשנתיים האחרונות הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי נפגעה כתוצאה מעלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל, וכי "על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי בלפחות שנתיים".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רון 02/01/2023 14:22
    הגב לתגובה זו
    תחבורה ציבורית אתה מדבר? בדיחה.
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?