ועדת הכספים: "להאריך ההטבה לרכבים חשמליים"; רשות המסים: "20% חשמליים או היברידיים"
האם צריך לעודד כניסה של כלי רכב חשמליים לישראל? זה כמובן יותר טוב מכלי הרכב שמונעים באמצעות בנזין, שהוא מזהם יותר. אבל הבאת כלי רכב חשמליים היא פתרון חלקי בלבד, כי הבעיה הגדולה בישראל היא לא רק זיהום אוויר (ישראל היא פרומיל ביחס לעולם) אלא בעיקר - הפקקים. הפקקים גם גורמים לכך שהרבה יותר מכוניות כל הזמן נמצאות על הכביש וממילא מזהמות את האוויר - וכדאי גם לזכור שרוב ייצור החשמל גם היום מתבצע באמצעות זיהום אוויר (תחנות פחם וגם גז, למרות שהוא מזהם הרבה פחות) וייקח שנים עד שהעולם יעבור לאנרגיות מתחדשות, כך שאם רוצים לתת פתרון אמיתי גם לבעיית הפקקים וגם לבעיית הזיהום - לא מספיק לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים אלא צריך להחליף את כלי הרכב הפרטיים בתחבורה ציבורית, או להשתמש באגרות גודש, שיפחיתו משמעותית את הפקקים - ולדברי כלכלנים ומומחי תחבורה אף יעלימו את הפקקים לגמרי. אבל ההסכמים הקואליציוניים עם המפלגות החרדיות דווקא רוצים לבטל את אגרות הגודש וזו טעות.
אתם מרגישים שאתם עומדים יותר בפקקים? על פי הנתונים של הלמ"ס - אתם צודקים. בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75% (לניתוח המלא של הלמ"ס לחצו כאן).
בכל מקרה, בדיון היום בוועדת הכספים, בעקבות פקיעת ההטבה במס קניה על רכבים חשמליים, כך שהמס עלה השבוע ל-20%, לעומת 10% קודם לכן, קרא יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לרשות המיסים לדחות בשנה את ההפחתה בהטבת המס בנוגע לרכבים חשמליים. לדבריו, "הוועדה מאוחדת בדעה שצריך לעודד את הרכבים החשמליים, על השינוי להידחות, ולפרק זמן עד שהממשלה תלמד את הנושא הזה - האם אפשר להמשיך את ההטבה או לעשות זאת בדרך אחרת".
ברשות המסים הסבירו מנגד כי שיעור החדירה רכבי פלאג אין ורכבים חשמליים לישראל בשנת 2022 כבר עומד על כ-20% וכי למרות הקטנת הטבות המס עדיין מדובר בהטבה של עשרות אלפי שקלים: "הממשלה ממשיכה לעודד כניסה של רכבים חשמליים, אין ספק שלרכב חשמלי יש יתרונות על רכב בנזין, הוא פחות מזהם, רכב חשמלי מקבל הטבה על מיסוי, סך ההטבה לרכב חשמלי יכולה להגיע ל-77 אלף שקל לרכב בשנת 2023, זה עידוד מאוד משמעותי לרכב שנכנס למדינה השנה. רכב חשמלי לא משלם בלו, שזה מס על נסועה, רכב בנזין שמשלם על דלק, משלם רכיב מאוד משמעותי על הבלו" אמרה מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים.
- טראמפ מקשיח עמדות וסקטור האנרגיה המתחדשת צונח בתגובה
- האם חדר כושר וייעוץ פנסיוני הם הוצאות מוכרות למס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סביון הוסיפה: "כשהמעסיק זוקף שווי שימוש לעובד, רכב חשמלי מקבל הפחתה של 1,200 שקל, זוקפים לו הטבה בשווי נמוך. יש פה שורה של הטבות לרכבים חשמליים, שנכונים לשנת 2023. יחד עם זה, קודם כל צריך לבוא ולומר שאנחנו רואים גידול של חדירה של כלי רכב, הגענו ליותר מ-42 אלף רכבים, עם רכבים אחרים ופלאג אין, הוא מגיע לקרוב ל-20% מסך הרכבים שיובאו לישראל השנה, יחד עם הפלאג אין. אנחנו כבר רואים שיעור חדירה משמעותי, גדול לעומת שנים קודמות".
לשאלת חברי הכנסת כמה אחוזים רכבי חשמל ישנם בישראל ענה משה גורט ממשרד הכלכלה כי "11% שיובאו בשנה היו חשמליים. סך הכל 1.2% מהרכבים על הכביש בישראל כיום חשמליים".
אורי זיסקין, מרשות המיסים הוסיף כי גם בעולם וגם היעדים של מדינת ישראל הם לרכבים היברידיים וחשמליים כאחד ולכן לא נכון מצד חברי הכנסת פתאום לשנות כיוון ולבקש הפרדה של הנתונים. לדבריו: "היעדים הם חשמליים כולל פלאג אין, גם היעד של משרד האנרגיה לשנת 2019 מדבר על חשמליים כולל פלאג אין, שהיעד ל-2022 היה 5%, אנחנו ב-22 כבר ב-19% חדירה. זה כבר מדד לאיפה אנחנו בפועל. גם במדינות אחרות זה הניתוח שנעשה, של שני סוגי הרכבים".
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
חברי הכנסת לא קיבלו את הדברים וטענו מנגד כי 1.1% רכבים בסך הכול שהינם חשמליים בישראל, מהווים כישלון.
מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן אמרה מנגד: "כניסת רכבים חשמליים לישראל היא קריטית מבחינה סביבתית, הצמצום יפגע ביכולת של ישראל לעמידה ביעדי האקלים, התחייבנו ל-95% רכבים חשמליים ב-2035, אנחנו כרגע על 1.1%. זיהום הסביבה מתחבורה, הוא הגדול ביותר במדינת ישראל, הם הגורם הגדול ביותר לתמותה". היא הוסיפה וטענה שבשנתיים האחרונות הכדאיות הכלכלית לרכישת רכב חשמלי נפגעה כתוצאה מעלייה במחיר הרכישה ובתעריף החשמל, וכי "על מנת לעמוד ביעדים הלאומיים ולהימנע מפגיעה במעבר השוק לתחבורה חשמלית יש לדחות את מתווה עליית המס על רכב חשמלי בלפחות שנתיים".
- 1.רון 02/01/2023 14:22הגב לתגובה זותחבורה ציבורית אתה מדבר? בדיחה.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
