המס עלה וכך גם המחירים: טסלה מייקרת את רכביה בישראל
הפחתת מס הקנייה על רכבים חשמליים בוטלה בשבוע שעבר ועל כעת ב-10%, בעקבות כך, מרבית ממוכרי הרכבים החשמליים והפלאג אין הייבריד בישראל יאלצו לעלות מחירים, כאשר הראשונה שכבר עשתה זו היא חברת טסלה
כידוע, לפני כשבוע ביטלה ועדת הכספים את הפחתת העלאת מס הקנייה על הרכבים החשמליים החדשים – וזה עלה מכ-10% לכ-20%. בתוך כך, יצרני רכב חשמליים המוכרים רכבים כאלו למדינת ישראל – ביניהן ג'ילי, אירווייס, יונדאי ועוד, יאלצו כעת להעלות את מחירי הרכבים שלהם גם הן בעקבות עלייית המסים הזו.
כצעד שעלול להסתמן כסנונית ראשונה להעלאת המחירים הללו – הן עבור רכבים חשמליים והן עבור רכבי הפלאג אין-הייבריד, בחרו אתמול דווקא בטסלה TESLA INC להוות דוגמא ראשונית, כאשר מרבית רכביה יעלו כעת הרבה יותר כסף.
לקריאה נוספת:
>>> ויגש: לא לבזבז משבר טוב, המשותף ליוסף המשנה למלך ולנתניהו של 2003
>>> נתניהו הציג את ממשלתו החדשה בכנסת: "מצפה שתכבדו את הכרעת הבוחר"
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
>>> הממשלה לא באמת רוצה שמחירי הדירות ירדו - ובכמה התעשרו השנה בעלי הדירות?
>>> הריבית על הלוואות בבנקים מגיעה ל-9%; בחברות כרטיסי האשראי - 13%
בכך, מחירי הטסלה מודל Y לטווח ארוך עלה בכ-6%, כאשר במקום לשלם עליו 340 אלף שקל, כעת יאלצו לקוחות לשלם קרוב ל-360 אלף שקל. כמו כן, גם מחיריה של הטסלה מודל 3 עלו: מחיר רמת הגימור הבסיסית עלה ב-8%, מכ-225 אלף שקל למעל ל-240 אלף שקל. מחיריה של רמת הגימור בגרסת הביניים עלה גם הוא ב-7%, בעוד שמחירה של גרסת ה-Performance עלה בכ-6% גם הוא.
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
אם כך, מדוע בכלל החליטה ועדת הכספים לבטל את ביטול העלאת המס? הרי, רכבים חשמליים טובים יותר ונכונים יותר למשבר האקלים העולמי.
מחירי הרכבים בכלל והחשמליים בפרט עלו מאוד בשנים האחרונים, הן בעקבות הפגיעה בשרשראות האספקה שהגיעה אלינו בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, והן בעקבות העובדה שכך תמיד קורה בשווקי הטכנולוגיה – כל כמה שנים הקהל פשוט דורש פחות סחורה חדשה – עד שהמלאיים יגמרו והשוק ידרוש מלאי חדיש יותר, מתקדם יותר, כמו מעין גל סינוס כזה.
בתוך כך, ממשלת ישראל, יחד עם שאר ממשלות העולם, כבר קבעו כי יורידו את פליטת גזי החממה שלהם עד 2030 ו-2050 בכ-80%, ומדינת ישראל יחד עם חברות הרכב ממשיכות לעודד את הלקוחות הישראליים לרכוש רכבים חשמליים.
צריך להבין דבר אחד פשוט, למרבית אלו היושבים בממשלה לא אכפת כמה כסף נחסוך או לא, הם פשוט רוצים להגיד את הקופה שלהם על מנת שיהיה להם יותר כסף לבזבז על דברים אחרים.
רבות ביקרנו בעבר את הרכישה של רכבים חשמליים סינים – BYD וכדומה – אך עושה רושם שאם המס לא יפסיק לעלות, כך פחות ופחות אנשים יבחרו לרכוש את רכבים חשמליים של מדינות שונות – כמו יונדאי וקיה, ובמקרה הפחות טוב ימשיכו לרכוש את הרכבים הסינים ובמקרה הגרוע יחזרו לקנות רכבי בנזין מזהמים ולא יקדמו בשום צורה הכנסה של רכבים חשמליים למדינת ישראל.
- 3.אולי כך ניתן לעודד תחבורה ציבורית והורדת העומס (ל"ת)יותם 01/01/2023 19:25הגב לתגובה זו
- 2.א 01/01/2023 17:36הגב לתגובה זואומנם של החשמליים פחות אבל עדיין מזהם. חייבים לעבור לתחבורה ציבורית ולהגדיל מיסים על רכב פרטי
- 1.אזרח בכיר 01/01/2023 12:20הגב לתגובה זומדינת מס וחזירות קפיטליסטית ...רכב כזה צריך לעלות 130,000 ש"ח לא לקנות אלא אם כן אתה מטומטם ומחפש תשומת לב בכח

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
