אסון הקורונה בסין מסתיר בעיות עמוקות יותר
השווקים עוד מנסים להבין את המשמעות של 250 מיליון מקרים חדשים של קורונה כנגד "פתיחה מחדש" שתצית את הצרכן הסיני. ככל שהמספר הזה גדול, מדובר גם ברגע גדול עוד יותר עבור סין. הניהול הרעוע של המגפה לאחרונה מדגיש חולשות מבניות עמוקות יותר בצורת הממשל והארגון החברתי של בייג'ינג.
ראשית, יש את אובססיית הסודיות שלו. סין נאלצה להיכנס למדניות ה"אפס קורונה" מכיוון שמעולם לא ניהלה בפומבי ניסויים קליניים מתאימים לחיסון הסינובאק המקומי שלה. אף אחד לא ידע, או יודע, כמה טוב זה באמת עובד. כעת בייג'ינג מפעילה את הניסוי הקליני הגדול בהיסטוריה על כלל אוכלוסייתה. ההערכות למקרים חדשים של קורונה בדצמבר נעות בין 250 מיליון, על פי דיווחים שדלפו מפגישה בדלתיים סגורות, לנתון רשמי בסביבות 63,000 - פער די גדול.
גאווה לאומית מטופשת - סין סירבה לייבא חיסוני mRNA מהמערב שהוכיחו את ייעילותם נגד הנגיף, אם כי בהחלט יכלה להרשות זאת לעצמה. התפשטות הקורונה עלולה להתגבר בגלל שמערכת הבריאות באופן מוזר לא ממומנת במדינה. סין היא מעצמה כלכלית מתפתחת, שבנתה את שדות התעופה הטובים ביותר בעולם, רכבות, תשתית גרנדיוזית וכו'. אבל בכל הקשור לרוות האוכלוסייה, הממשל בבייגינג הזניח את הבנושא לחלוטין, צעד שלא כל כך מאפיין משטר קומוניסטי.
תמריצים ביורוקרטיים גם עזרו להניע את בועת הרכוש העצומה של סין. בהיעדר ארנונה, הרשויות המקומיות חיו בעיקר ממכירת קרקעות ציבוריות ליזמים. מחיר הקרקע בסין עלה פי 80 מאז 2004, מעריך האסטרטג ארתור בודג'יין. הדבר הוביל לכך שאנשים רבים הפכו לבעלי חובות כתוצאה ממחירים לא סבירים בערים הגדולות.
- השטרות הראשונים של מדינת ישראל מונפקים ומה קרה היום לפני 78 שנה
- היום שבו נכנס לתפקידו יו"ר הבנק המשפיע בעולם ומה קרה היום לפני 19 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
והכי חשוב, אירוע הקורונה המתגלגל עלול לעלות לסין ב"הילה" שניסתה לייצר סביב עצמה של מדינה בלתי מנוצחת. האירוע הזה גם גרם להתפוררות האמונה הבינלאומית שסין בהכרח תזנק לשוויון מול ארה"ב. משפחות סיניות יחשבו פעמיים לפני שהן משלמות מראש את החסכונות שלהן עבור דירה שכנראה לעולם לא תיבנה.
משקיעים שמהמרים על ריבאונד של המניות הסיניות, כמו זה שהיה למניות בארה"ב ב-2020, אולי ירצו להסתכל שוב על הגרפים שלהם. ה-S&P 500 איבד 30% בחמישה שבועות לאחר שהקורונה הפכה לשם דבר בפברואר אותה שנה, ורק באוגוסט השיב לעצמו המדד את מה שאיבד באותה נפילה.
המניות הסיניות מציעות הערכת שווי טובה בהרבה. הן נסחרות בשפל של שבע שנים, אפילו אחרי עלייה ברבעון הרביעי. למאסטרים של בייג'ינג יש גם הישגים גדולים להתפאר בהם: המעבר הגדול והמהיר ביותר לצאת מהעוני, ולהיכנס לדומיננטיות תעשייתית/טכנית, שהעולם ראה אי פעם. עם זאת, המניות הללו עשויות לאבד מהפופולאריות שלהן כל עוד הקורונה לא דוכאה ונגיף האומיקרון הפחות קטלני הופך לנפוץ יותר ויותר. אבל זה יכול להשתנות עד האביב אם נראה יותר אנשים שיוצאים ברחובות סין לקניות, תיירים שיחזרו למדינה והתחדשות שוק הנדל"ן בסין כאשר התושבים יהיו בעלי יכולת לעמוד בתשלומים. אבל קשה להמר על זה כרגע. כך או אחרת, לסין צפויה תנודתיות רבה בחודשים הקרובים.
- 7.האג 31/12/2022 15:15הגב לתגובה זונמנעו מלהרעיל את אוכלוסייתם עם טיפולים גנטיים מסוכנים.
- 6.אנונימי 31/12/2022 09:45הגב לתגובה זווישראל עלתה ב2022, הזריקות לא הצילו אף אחד במערב פשוט במערב הדיקטטורה יותר יעילה ומשקרת בצורה הרבה יותר טובה, פשוט תכנסו לנתוני הלמ"ס במדינות השונות ותראו
- ר 01/01/2023 03:28הגב לתגובה זוהמקור לא בסין אלא מעבדת פורט דטריק בארה"ב, אשר קיבלה צו סגירה מה- CDC ביולי 2019, ועצרו במעבדה פרויקטים אשר מומנו ב- 22 מיליוני דולרים. ה- CDC הסתירה פרטים לגבי סגירת המעבדה "מטעמי ביטחון לאומי".
- 5.טינטון 31/12/2022 06:40הגב לתגובה זוהאם טינטון הנגרם מהחיסון ישאר לנצח?
- 4.במגפת סוף האנושות שפמפמתם קודם הסגרים הצילו לכאורה 31/12/2022 00:48הגב לתגובה זובמגפת סוף האנושות שפמפמתם קודם הסגרים הצילו לכאורה אחרי זה המסיכות אחרי זה הבדיקות קורונה ולבסוף התרכיב mrna שכבר מזריקים אותו פעם חמישיתי ואין ביקוש ואתם ממשיכים עם השטיפת מוח שהציל את האנושות. תפסיקו כבר לחרטט כמו שהסגרים לא היו נחוצים גם התרכיב הגנטי לא היה נחוץ לרוב האוכלוסיה אולי למבוגרים וגם זה בערבון מוגבל עם כל תופעות הלוואי האין סופיים שלו.
- 3.שמוליק 30/12/2022 21:12הגב לתגובה זו"חיסוני nRNA הוכיחו את יעילותם"?? באמת אחרי שזה לא עבד אפילו אחרי 4 מנות?
- 2.החיים 30/12/2022 17:46הגב לתגובה זווהאמת תלוייה במצב רוחו של הדיקטטור כשהנתונים טובים הם מפורסמים כשהנתונים פחות טובים הדיקטטורה פותרת את הבעיה בקלות פוטין כמודל איך להרוס מדינה סין מוכיחה שכלכלה דורשת חופש וחופש זה מושג מאד נזיל בדיקטטורות
- 1.קורונה 2 30/12/2022 17:14הגב לתגובה זולהכין את הסגרים לקורונה 2 לא למדנו כלום
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
