גרום פאוול
צילום: טוויטר

מספר התביעות לדמי אבטלה עמד בצפי - זה מצדיק זינוק של 2.6% בנאסד"ק?

במרבית השבועות האחרונים מספר התביעות לדמי אבטלה נמוך מהצפי, השבוע הנתון עמד בתחזיות ואולי מסמן כי סופסוף העלאות הריבית מצליחות להחליש את שוק העבודה האמריקאי (ממש לא בטוח)
מתן קובי | (10)

המחירים בארה"ב עדיין עולים - אמנם לא בקצב השיא שראינו בזמן הקיץ, אך לכולם ברור שזה ש-7.1% נמוך בשני אחוז מ-9.1% לא אומר שהאינפלציה מאחורינו. הפד' יודע את העובדה הזו טוב מאוד והוא הדגיש לכולנו כי מה שחשוב לו זה לראות את האינפלציה חוזרת לטווח המקובל של 2%. הפד' כמובן לא יכול להגדיל את כמות הנפט של ארה"ב, לשפר את המצב בסין או ולהוריד את האינפלציה ברגע, הדרך העיקרית שלו להרודי את המחירים היא להעלות את הריבית ולשבור את הביקוש - לגרום לאנשים לצרוך פחות ולמשוך את המחירים למטה.

ג'רום פאוול ויתר חברי הפד' הזהירו אותנו כי זמנים קשים הולכים לבוא מבחינת שוק העבודה עקב העלאות הריבית שלהם, פשוט מאוד בגלל שלשם הם מכוונים - פיטורים של עובדים והאטה במשק. הבעיה היא שלמרות כל העלאות הריבית של הפד', שוק העבודה "מסרב לשתף פעולה" - האבטלה עוד נמוכה - 3.7%, באותה הרמה בה עמדה טרום הקורונה.

מדד נוסף שעוזר למדוד את כוחו של השוק (ובעצם את האבטלה) הוא כמות התביעות לדמי אבטלה בארה"ב, הנתון מפורסם כל שבוע ובחודש האחרון הוא הציג מספר נמוכים יותר ממה שהעריכו בשוק, מה שמהווה אינדיקטור עבור הפד' להמשיך בהעלאות הריבית. למעשה, ב-12 השבועות האחרונים, הנתון הפתיע לטובה רק 3 פעמים ורק פעמיים (אחת מהן היא היום) הוא בעמד בצפי. היום פורסם הנתון - 225 אלף תביעות לדמי אבטלה בשבוע האחרון, התביעות החוזרות לדמי אבטלה היו גבוהות מהצפי ועמדו על 1.7 מיליון, לעומת 1.686 מיליון בשבוע שעבר.

כלכלנים מאמינים כי 270 אלף תביעות שבועיות מהוות "דגל אדום", מה שיסמן לנו בבירור על בעייתיות בשוק העבודה, לפד' יש עוד "עבודה רבה" עד שיביא את השוק לנקודה זו. סימן נוסף לחוזקה של השוק (נכון לעכשיו) הוא כי בממוצע התווספו לשוק העבודה 392 אלף משרות חדשות בכל חודש, זאת למרות פיטורי הענק בחברות כמו מטא למשל. כנראה שהבעיה היא שסקטור הטכנולוגייה הוא זה שסופג את הפגיעה הכי גדולה, פגיעה שעדיין לא מחלחלת ליתר השוק.

בינתיים, הנתון החיובי שפורסם היום שלח את וול סטריט לעליות כשהנאסד"ק עלה ביותר מ-2.5%, האם זה מוצדק?

הריבית של הפד' עומדת כעת על הטווח של בין 4.25% ל-4.5% עם צפי סופי של לפחות 5% בשנה הקרובה, ככל שהזמן עד שנראה פגיעה בשוק העבודה כתוצאה מכך יהיה יותר ארוך, כך כנראה שהפגיעה תהיה יותר חמורה. אין איך לצאת מזה, אם המחירים עולים והאבטלה נמוכה, יותר ויותר עובדים ידרשו העלאת שכר, מה שימשיך לדחוף את המחירים למעלה. ללא פגיעה משמעותית בשוק העבודה, לא סביר כי הפד' יצליח לעמוד במשימתו אל מול האינפלציה.

יתרה מזאת, בסופו של דבר האבטלה היא מדד למצב של החברות במשק - אם אין אבטלה גבוהה, סימן שאין מספיק פיטורים, לחברות ככל הנראה יש כסף להעסיק את העובדים שלהן, מה שמצביע על כך שהביקוש למוצרים או לשירותים שלהן עדיין חזק. אם הפד' העלה את הריבית כל כך הרבה ובמהירות כל כך גבוהה והצרכנים בארה"ב לא חודלים מלבזבז את הכסף שלהם (במקום לשים אותו בבנק ולקבל תשואה נאה), סימן שהעבודה של ג'רום פאוול עוד לא קרובה לסיומה ושכנראה שהאופטימיות היום בוול סטריט מוגזמת.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אם הכלכלה חזקה זה אומר גם שהייצור גדל, במיוחד אחרי 01/01/2023 07:44
    הגב לתגובה זו
    אם הכלכלה חזקה זה אומר גם שהייצור גדל, במיוחד אחרי בעיות שרשרת האספקה. יותר היצע מוריד מחירים לא ראיתי התייחסות לזה
  • 8.
    עוד דקלום ללא מחשבה 31/12/2022 13:39
    הגב לתגובה זו
    מקור האינפלציה כרגע הוא עליית מחירי השכירות. במשך עשור שוק התעסוקה היה בתפוסה מלאה והאינפלציה היתה שלילית.
  • 7.
    הרעב לבשורות חיוביות יביא לעליות מטורפות בהמשך (ל"ת)
    אלי 30/12/2022 12:26
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תש 30/12/2022 05:31
    הגב לתגובה זו
    על פי דעתי השיא יגיע בשנים 2024-25 כאשר מחירי הנכסים ירדו לפחות 35% וכינוסי הנכסים 1.5 -2 מיליון בקירוב
  • 5.
    גפ 30/12/2022 05:25
    הגב לתגובה זו
    השכר שמשולם כיום לא מספיק להחזקה של תא משפחתי בגלל יוקר המחייה ועלות שכר הדירה.רק מיתון וירידה של מחירי הנכסים יעזרו לכלכלה להמשיך לצמוח בעוד 3 שנים.
  • 4.
    אלכס 30/12/2022 04:33
    הגב לתגובה זו
    לא תשתנה בעקבות נתון אחד. דעתי- הירידות בשווקים עוד ימשיכו.
  • 3.
    סימן שהכל טוב.. 30/12/2022 03:28
    הגב לתגובה זו
    שוק העבודה בריא ועוד שנה האינפלציה חוזרת ל2 אחוז...תמ"ג גבוה בנוסף ידחוף את שוק המניות חזק מעלה ומהר!
  • ברור, גם אין חובות בעולם והריבית 0 (ל"ת)
    ברוך 30/12/2022 14:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא כל תנודה יומי צריך לקשר לנתון איזוטרי כזה או אחר (ל"ת)
    Danny 30/12/2022 00:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    י 29/12/2022 23:56
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט השוק מבצע פרסה בפרצוף של כל האנליסטים ומראה לכם איך ההיסטוריה חוזרת על עצמה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.