מגוון חברות הרכב בישראל נמצא בעלייה - מה עם התחרות?
עשרות רבות של מותגי רכב נוסעים בכבישי ישראל. התחבורה הציבורית לא מספקת את הדרישות והביקוש לרכבים רק עולה כמו גם מגוון החברות השונות. בשנים האחרונות גדל המגוון דווקא במכוניות המגיעות ממזרח. הדחיפה לעבור לאנרגיה ירוקה מניעה את מדינות המזרח (וסין בראשן) להציג מגון רחב של חברות המייצרות מכוניות חשמליות ומתחרות האחת בשנייה.
רבות מאותן המכוניות והחברות כבר הגיעו לישראל וחלקן תגענה לראשונה בשנת 2023. מגוון הוא כמובן ברכה לצרכנים שיכולים לבחור את המוצר המתאים והטוב ביותר עבורם, אך מגוון צריך לשמש גם להניע תחרות מחירים לטובת הצרכנים - כזו שתדרבן אותם לרכוש יותר ובסוף תסייע לאותן יצרניות.
בין המותגים הסינים הפעילים כיום בישראל ניתן למצוא את MG, מקסוס, Aiways, SKYWELL, ג'ילי, פולסטאר ועוד רבות. ההערכות בשוק הן ששוק המכוניות הסיניות בישראל ימנה לא פחות מ-20 מותגים שונים. החברה המסקרנת ביותר שעתידה להגיע בקרוב היא חברת NIO NIO INC המכונה גם כ"טסלה הסינית".
בשבוע הבא, עם תחילת שנת 2023, צפוי להיכנס לתוקפו מס על רכישת רכבים חשמליים בשיעור של כ-20%. למה? כי אפשר. הרציונל של המדינה אומר שאם היא לא מרוויחה ממס על הדלק, היא צריכה לגבות אותו בדרך אחרת - מס רכישה על רכב חשמלי. הפספוס הכי גדול כאן של המדינה הוא כמובן בזה שהיא לא מעודדת רכישה ירוקה, שכן המס הזה עלול להניא את רוכשי הרכבים מלעבור לרכבים ירוקים ובכך לעודד שימוש ברכבים מסורתיים שמזהמים בדלקים.
- האם הרכב החדש מהיבואן אכן חדש וללא נזק?
- גיל אגמון מנצל רגולטור רדום ועושק את הציבור - מה הרווח על מאזדה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, הביקוש לרכבים בשוק הישראלי גובר מרגע לרגע, עובדה שמשתקפת כל יום מחדש בפקקים שגדלים עוד ועוד בכבישים. הביקוש הזה לא צפוי לדעוך בשנים הקרובות ויבואני הרכב יודעים זאת. כך, ולמרות התחרות שמתבקשת שתתקיים לאור המגוון הגדול, אין תחרות בשוק, ויבואני הרכב לא ממהרים להוריד את המחירים. רק מהלך ממשלתי שיציב אלטרנטיבות לשימוש ברכב פרטי עשוי להביא לירידת מחירים, עד אז - המחירים ימשיכו להאמיר ואיתם גם הפקקים.
- 2.מוקי 27/12/2022 02:06הגב לתגובה זואם יקר קונים פחות ..
- 1.העיקר העלו את המחיר של החד פעמי אלק מדינה ירוקה , 26/12/2022 20:08הגב לתגובה זוהעיקר העלו את המחיר של החד פעמי אלק מדינה ירוקה , סעו בדיזל ובנזין תזהמו ותהנו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
