אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

מאסק פרסם סקר: "האם עליי לפרוש מתפקידי בטוויטר?". 57% חושבים שכן - מניית טסלה מזנקת בטרום ב-5% בעקבות התוצאות

בעלי טסלה שרכש את הרשת החברתית השעה לאחרונה גולשים שמקדמים את המתחרים. אחרי שרובם קראו לו לפרוש הוא ענה: "תיזהרו, כי זה יתגשם"

איציק יצחקי |
עדכון: הסקר הסתיים. 57.5% מתוך 17.5 מיליון התשובות אומרים למאסק "כן", תפרוש מתפקיד מנכ"ל טוויטר. האם הוא ייענה? ואולי זו הייתה דרכו המחוכמת לרדת מהעץ? מי שבינתיים מזנקת בטרום ב-5% היא מניית טסלה. הסיבה - המשקיעים חוששים שמאסק נמצא פחות בטסלה והמניה התרסקה השנה ב-60% בעקבות זה אל מתחת לשווי של 500 מיליארד דולר (להרחבה לחצו כאן). אם הם ירגישו שהוא חוזר - המניה עשויה לעלות שוב. אלון מאסק עבר שבועות לא פשוטים. זה החל עם הביקורת סביבו בנוגע לפיטורים ההמוניים מטוויטר, המשיך עם השעיית משתמש שעקב אחר מועדי ההמראות והנחיתות שלו והמשיך בהשפלה פומבית על הבמה בערב סטנדאפ. עכשיו, אחרי שהחליט להשעות מספר חשבונות בטענה שקידמו את המתחרים, הוא ערך סקר. "האם עליי לפרוש מתפקידי כמנכ"ל בטוויטר? אציית לתוצאות הסקר", הוא כתב ל-122 מיליון עוקבים. אחד הגולשים לא נשאר חייב ושאל האם הוא מתכונן לשינוי אפשרי. מאסק, כהרגלו, ענה וכתב לו: "אין יורש". אגב, ההחלטה של מאסק להשעות חשבונות נוספים זכתה גם לביקורת מבית. ג'ק דורסי ממייסדי טוויטר צייץ כי הדבר "לא הגיוני". טוויטר הסירה בינתיים את הציוץ המודיע על חסימת חשבונות. "בהמשך תהיה הצבעה על שינויי מדיניות. מתנצל, לא יקרה יותר", צייץ מאסק לאחר ההסרה.   ועכשיו - לתוצאות. אז מה חושבים הגולשים? עד כה 15.5 מיליון אנשים הצביעו והתוצאות, איך לומר, לא לטובתו: 57.2% חושבים שמאסק צריך ללכת הביתה. עד לסגירת ההצבעה נותרו עוד כשעתיים. אחרי שמאסק הבין שהסיכויים לא לטובתו הוא צייץ: "איך שאומרים, תיזהרו ממה שאתם מייחלים לו. זה עוד עלול להתגשם". אגב, אין זו הפעם הראשונה שמאסק עורך סקר. לפני כשנה הוא מכר מניות טסלה בסכום של כ-15 מיליארד דולר. המכירות האלו הגיעו אחרי שמאסק ערך סקר בין קוראיו, בו שאל את הציבור האם למכור 10% ממניות טסלה. רוב של 58% מתוך קצת יותר מ-3.5 מיליון אנשים הצביעו בעד המכירה. וזה מה שעשה. אלא שהסקר הזה אינו אמין במיוחד. מאסק הציג תמונה לפיה הוא לא באמת היה מעוניין למכור, אלא המגיבים "אילצו" אותו. בכל זאת, ברור היה שלא מדובר במשחק כי מדובר במיליארדי דולרים. מה כן מאסק עשה? הציג את הסקר עם שאלה רטורית - אתם רוצים שאמכור מניות טסלה ואשלם מסים או לא - אז אני מציע מכירה של 10% מהמניות - אז ברור שהרוב הצביעו שכן. כך, היה לו תירוץ למכור. הנה הסקר שערך מאסק לפני שנה. כזכור, מאסק רכש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר ומאז הוא לא מפסיק לחטוף ביקורת על הפיטורים ההמוניים, הסרת החסימה מחשבונו של טראמפ וחסימת עיתונאים - כל אלה מככבים בינתיים בכותרות. עד הציוץ הבא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.