"יחס הסיכון-סיכוי אטרקטיבי ברמות הנוכחיות" - ג'יי פי מורגן מעלה את הדירוג למטא והמניה עולה ב-4%
שנת 2022 התגלתה בתור שנה נוראית עבור META PLATFORMS אך מאז התחתית שהמניה רשמה בתחילת החודש שעבר, נראה שיש דווקא מעט תקווה להמשך. המניה של מטא ירדה מתחילת השנה עד תחילת חודש נובמבר בכ-75% ומאז היא נמצאת בעלייה של 35%. המצב במניית מטא הושפעה מגורמים רבים שלא היו לרוח המשקיעים, בעיקר לאחר שהחברה פיספסה את תחזיות האנליסטים בשני הרבעונים האחרונים, אך יכול להיות שצעדי ההתייעלות הקיצוניים שלה הם מה שישנה את התמונה.
האנליסטים ב- JP MORGAN , בהובלתו של דאג אנמות', שינו את הדירוג למניית מטא - מדירוג ניטרלי אל דירוג של "משקל עודף", בעיקר בעקבות מהלך הפיטורים של החברה. מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, הודיע לפני כחודש על תוכנית התייעלות של החברה אשר כוללת את פיטוריהם של 11 אלף מסך 87 אלף עובדי החברה, מה שדחף את המניה לאיפה שהיא נמצאת כיום.
"הסטינמנט השתפר משמעותית מאז הקיצוץ של 13% מהעובדים. אנחנו מאמינים כי מטא בונה את השרירים למשמעת פיננסית יציבה יותר שתוכל לדחוף למעלה את הרווחים, אנחנו מאמינים שיחס הסיכון-סיכוי אטרקטיבי ברמות הנוכחיות", כך אומרים צוות האנליסטים של הבנק. בנוסף להעלאת הדירוג של החברה, בבנק נתנו למניה מחיר יעד של 150 דולר, אפסייד של 25% לעומת המחיר הנוכחי.
כשבוע לאחר הפיטורים, צוקרברג פירט לעובדים שנותרו בחברה מה יהיו המנועים של החברה בשנים הקרובות, לפחות עד שתחום המטאוורס יתחיל לפרוח. צוקרברג אמר כי וואטסאפ תהיה מנוע עיקרי להכנסות ושהתכתבויות עסקיות (באמצעות האפליקציה) "יהיו עמוד התווך הבא" של החברה. לפי צוקרברג גם וואטסאפ וגם פייסבוק מסנג'ר עדיין נמצאות בשלב מוקדם של מונטיזציה, מה שצופן הכנסות רבות מפרסומות ברשתות הללו בעתיד.
- חברת האופנועים שהותירה חותם על התרבות האמריקאית ומה קרה היום לפני 40 שנה
- פאגאיה זינקה ב-25%, אודיוקודס עם 20%; הנאסד״ק עלה ב-0.8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהבעיות העיקריות של החברה לא נוגעים בכלל לחברה עצמה וכדי להתגבר עליהם היא תצטרך לעשות מאמץ גדול. דוגמה משמעותית מאוד היא כמובן שינויי מדיניות הפרטיות של אפל. המנוע הכי גדול להכנסות של מטא נובע מפרסומות, אם החברה מצליחה לפרסם יותר טוב (יותר משתמשים קונים מוצרים או שירותים מהמפרסמות של מטא) אז ההכנסות מן הסתם גדלות. שינויים מדיניות הפרטיות של אפל פוגעים ביכולת של מטא להתאים את תוכן הפרסומות שלה לקהל המשתמשים, מה שמוביל לכך שאלו יוציאו פחות כסף ושהמפרסמות של מטא לא יהיו מוכנות לשלם אותו סכום עבור שירותי הפרסום כמו שהיו מוכנות בעבר.
בג'יי פי מורגן מאמינים כעת כי ההוצאות הגדולות של החברה, בנוסף לבעיות שהשפיעו על ההכנסות, יעלמו בשנה הקרובה. "כשאנחנו נכנסים אל 2023, אנחנו מאמינים שחלק מהלחצים על השורה העליונה והתחתונה ירגעו. מה שיותר חשוב מכך, הוא כי מטא מראה סימנים מעודדים לעלייה במשמעת העלויות שלה ואנחנו מאמינים שעניינים (חיוביים) נוספים יגיעו", אומר אנמות'. נראה כי בבנק מאמינים כעת בצוקרברג וחושבים שאכן יצליח להוביל את החברה למקום טוב יותר מאשר היא נמצאת בו היום, זאת למרות החזון שלו בכל הנוגע למטאוורס. בחודש שעבר ניתחנו עד כמה המטאוורס באמת אמור להשפיע על החברה בעתיד ובתרחישים מסויימים יכול להיות שההמלצה של הבנק היא אפילו מעט חלשה, לניתוח המלא ניתן לפנות לכאן.
ברבעון האחרון החברה הציגה דוח חלש עם רווח של 1.64 דולר למניה ברבעון, הרבה מתחת לקונצנזוס לרווח של 1.9 דולר למניה. מבחינת הכנסות הנתון עמד על 27.7 מיליארד דולר, ירידה של 4% לעומת ההכנסות ברבעון מקביל, עלייה של כ-2% בנטרול השפעות מטבע ובהתאם לתחזיות של החברה, שעמדו על 26 עד 28.5 מיליארד דולר. מניית החברה עולה היום בכ-4% לאחר העלאת הדירוג אל מחיר של 120 דולר למניה, מה שנותן לחברה שווי של 321 מיליארד דולר.
- 2.אנונימי 17/12/2022 21:21הגב לתגובה זושמישהו יסביר את זה לצוקרברג לפני שיהיה מאוחר מידי.
- 1.גבי 16/12/2022 22:33הגב לתגובה זואפשר לחשוב, עוד פיצ'ר, עוד אפשרות. יצאו מפרופורציות. לא יותר מאקסל, או וורד. זה מה שזה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
