אלון מאסק
צילום: טוויטר

מניית טסלה בשפל של שנתיים- משלימה נפילה מתחילת דצמבר של 17%, לשווי של 500 מיליארד דולר. ממה חוששים המשקיעים?

החברה איבדה 60% מהשיא וכבר נסחרת בשווי של 500 מיליארד דולר 'בלבד'. המשקיעים חוששים שאין כעת מנהיג לטסלה, שמאסק עסוק יותר מדי בטוויטר, וזה מצטרף למכירת המניות שלו, הורדת הייצור והשאלה אם הוא הופך את הרשת ליותר פוליטית
נתנאל אריאל | (2)
מה קורה במניית טסלה  TESLA INC ולאן החברה הזו הולכת, זה מה שהמשקיעים שואלים את עצמם בחודשים האחרונים. המניה איבדה 60% מערכה מהשיא ונסחרת כעת בשווי של 500 מיליארד דולר. זה כמובן שווי עצום שעדיין מקנה לה את התואר של אחת המניות הגדולות בעולם, אבל זה כבר הרבה פחות. במקביל, מאסק איבד בינתיים את התואר האיש העשיר ביותר בעולם לברנאר ארנו, בעלי לואי ויטון, רשת האופנה הצרפתית, והונו מוערך כעת בפחות מ-190 מיליארד דולר. אבל האמת? תארים זה פחות חשוב, מה שחשוב למשקיעים זו החברה ואולי בעיקר - ביצועי המניה שלה. נכון, בשנים הקודמות טסלה השיאה תשואה חלומית אבל זו כבר היסטוריה. המשקיעים מסתכלים קדימה כאשר למרות הביצועים הטובים של חברת טסלה - המניה התרסקה, וזה ממשיך: מתחילת חודש דצמבר היא מאבדת עוד 17% מערכה. הבעיות של החברה מגוונות: מאסק מכר מניות של טסלה כדי להציל את טוויטר - וזה סימן רע. הוא אף עדכן כי הוא חושש שהחברה עלולה לפשוט רגל (הוא רוצה כנראה להמריץ את העובדים אבל לא בטוח שזו השיטה הטובה ביותר). אם החברה תפשוט רגל מאסק יאבד השקעה עצומה של עשרות מיליארדים (כזכור, הוא רכש אותה ב-43 מיליארד דולר), טסלה גם מפחיתה את ייצור הרכבים שלה, וגם נאלצה לעשות השנה 19 'ריקול' - החזרה של מכוניות לתיקון בגלל תקלות. הביצועים של החברה דווקא טובים: היא מוכרת הרבה יותר, מציבה יעדים וגם אם מפספסת אותם אי אפשר להתעלם מכך שהמסירות שלה גדלות משנה לשנה באחוזים משמעותיים. היא אולי לא תמסור 50% יותר מאשר בשנה שעברה (אז מסרה 900 אלף כלי רכב) אבל היא תעבור את המיליון. גם ההכנסות שלה גדלות. היא מכניסה כבר יותר מ-21 מיליארד דולר ברבעון ורושמת רווחים (אמנם השוק ציפה להכנסות של 22 מיליארד והפיל אותה אחרי הדוחות האחרונים) אבל אי אפשר להגיד שאלה ביצועים לא טובים. המשקיעים בחברה חוששים - והמניה מאבדת גובה אבל השאלה העיקרית כעת בטסלה היא לא האם ההכנסות והרווחים גדלות אלא איפה נמצא המנכ"ל והמייסד אלון מאסק. המשקיעים חוששים שהוא נמצא פחות ופחות בחברה, ויותר בטוויטר. כך למשל, צייץ גרי בלאק, שותף מנהל של קרן "Future Fund", המחזיקה מניות טסלה בשווי של כ-50 מיליון דולר: "אין היום מנכ"ל לטסלה. 2 הסנט שלי: השוק הצביע היום שהמותג טסלה הושפע לרעה מדרמת הטוויטר. אם קודם לכן רוכשי המכוניות החשמליות היו גאים להסיע את הטסלות שלהם לחבריהם או להשוויץ בטסלות בחניה שלהם - כעת מחלוקת הטוויטר פוגעת בהון העצמי של המותג של טסלה". לדבריו הוא ממשיך להיות שורי מאוד על המניה, ואפילו מאמין שטסלה יכולה להגיע לשווי שוק של 3 טריליון דולר תוך 5 שנים רק שבשביל זה הוא מייעץ למאסק "לשכור מישהו שיתקן את טוויטר" ואילו ממאסק עצמו הוא מבקש "להתמקד בטסלה". מעבר לכך הוא מוסיף שכדי שביצועי המניה ישתפרו טסלה תצטרך להשתפר בדרך שבה היא פונה לציבור: "כפי שאמר וורן באפט: "בטווח הקצר, השוק הוא מכונת הצבעה אבל בטווח הארוך, הוא מכונת שקילה". אנחנו לא מאמינים שמותג TSLA נפגע. אבל יש צורך בתקשורת משופרת של החברה". הזמר רנדי סטינה (Randy Stine) מלהקת Straight No Chaser, שנוסע בעצמו בטסלה וגם משקיע בחברה, הוסיף: "אהבתי את ה-S שלי (ראה למטה) ואני נהנה מה-X שלי, אבל אני לא מישהו שיש לו מדבקות פוליטיות על המכוניות שלי. אילון מתחיל להפוך את שם המותג לסמל פוליטי. אני לא אמכור את ה-X שלי עד שהילדים שלי יגדלו ממושבי המכונית, אבל טסלה לא תהיה מספר 1 ברשימת הקניות שלי בפעם הבאה". הוא הוסיף כי מבחינת ההשקעה שלו בחברה: "אני 'מתרחץ' על מניית טסלה, וברגע שהשוק יחזיר אותי למצב איזון, אני אשליך את טסלה. מעולם לא חשבתי שהוא גאון מלכתחילה, אבל אני כבר לא סומך על כושר השיפוט והמזג של אילון".   מוקדם יותר השבוע מאסק הובך כאשר במופע אצל חברו דייב שאפל, מאסק קיבל קריאות 'בוז' מהקהל. בטוויטר מיהרו למחוק את הסרטונים אבל הם בכל זאת מצאו את דרכם לאינטרנט.
  במקביל, מאסק תוקף ומכנה בשמות גנאי את היועץ לנשיא ד"ר אנתוני פאוצ'י, ואת יואל רוט, לשעבר ראש מחלקת האמון והבטיחות של טוויטר. אולי הוא רוצה לקרוץ למצביעים השמרנים בארה"ב, הוא מחזיר את החשבון של טראמפ, מוריד את הפיקוח על פייק ניוז ברשת ומדליף מידע לעיתונאים, אבל הוא עשוי להרתיע מפרסמים מלהגיע לרשת החברתית בקרוב. שלושה חברים במועצת הבטיחות של טוויטר התפטרו בשבוע שעבר תוך שהם אומרים כי הרשת הופכת להיות כזו שנסמכת יותר ויותר על ניהול תוכן אוטומטי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ליאור 14/12/2022 08:52
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו מסתבר שהיא חברה טובה מאוד אבל לא עומדת ביעדי הצמיחה הנ"ל. עדיין נסחרת במכפיל גבוה, ותצטרך להאבק כדי להמשיך להסחר במכפיל הנוכחי, אחרת תרד גם מתחת ל100$
  • 1.
    כמו שאתה מעסיק רק אנשים מוכשרים בתחום שלהם גם אתה 14/12/2022 08:50
    הגב לתגובה זו
    כמו שאתה מעסיק רק אנשים מוכשרים בתחום שלהם גם אתה תתעסק במה שאתה מוכשר אתה גאון פיננסי אבל לא עיתונאי עוג לא מאוחר תתמקד בטסלה ותמריא איתה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.