מניית טסלה בשפל של שנתיים- משלימה נפילה מתחילת דצמבר של 17%, לשווי של 500 מיליארד דולר. ממה חוששים המשקיעים?
הזמר רנדי סטינה (Randy Stine) מלהקת Straight No Chaser, שנוסע בעצמו בטסלה וגם משקיע בחברה, הוסיף: "אהבתי את ה-S שלי (ראה למטה) ואני נהנה מה-X שלי, אבל אני לא מישהו שיש לו מדבקות פוליטיות על המכוניות שלי. אילון מתחיל להפוך את שם המותג לסמל פוליטי. אני לא אמכור את ה-X שלי עד שהילדים שלי יגדלו ממושבי המכונית, אבל טסלה לא תהיה מספר 1 ברשימת הקניות שלי בפעם הבאה". הוא הוסיף כי מבחינת ההשקעה שלו בחברה: "אני 'מתרחץ' על מניית טסלה, וברגע שהשוק יחזיר אותי למצב איזון, אני אשליך את טסלה. מעולם לא חשבתי שהוא גאון מלכתחילה, אבל אני כבר לא סומך על כושר השיפוט והמזג של אילון".I have utmost respect for @elonmusk as a manager, leader, and visionary. Just wish he’d hire someone to fix Twitter and focus on $TSLA as CEO with all its opportunities and challenges and which could be a $3T market cap company in 5 years.
— Gary Black (@garyblack00) December 13, 2022
מוקדם יותר השבוע מאסק הובך כאשר במופע אצל חברו דייב שאפל, מאסק קיבל קריאות 'בוז' מהקהל. בטוויטר מיהרו למחוק את הסרטונים אבל הם בכל זאת מצאו את דרכם לאינטרנט. במקביל, מאסק תוקף ומכנה בשמות גנאי את היועץ לנשיא ד"ר אנתוני פאוצ'י, ואת יואל רוט, לשעבר ראש מחלקת האמון והבטיחות של טוויטר. אולי הוא רוצה לקרוץ למצביעים השמרנים בארה"ב, הוא מחזיר את החשבון של טראמפ, מוריד את הפיקוח על פייק ניוז ברשת ומדליף מידע לעיתונאים, אבל הוא עשוי להרתיע מפרסמים מלהגיע לרשת החברתית בקרוב. שלושה חברים במועצת הבטיחות של טוויטר התפטרו בשבוע שעבר תוך שהם אומרים כי הרשת הופכת להיות כזו שנסמכת יותר ויותר על ניהול תוכן אוטומטי.I loved my S (see below) & am enjoying my X, but I’m not someone who has political stickers on my cars. Elon is beginning to turn the brand name into a political symbol. I won’t sell my X until my kids outgrow car seats, but Tesla won’t be #1 on my shopping list next time. https://t.co/6Rue5GJNiT
— Randy Stine (@RandyStine) December 13, 2022
- 2.ליאור 14/12/2022 08:52הגב לתגובה זוועכשיו מסתבר שהיא חברה טובה מאוד אבל לא עומדת ביעדי הצמיחה הנ"ל. עדיין נסחרת במכפיל גבוה, ותצטרך להאבק כדי להמשיך להסחר במכפיל הנוכחי, אחרת תרד גם מתחת ל100$
- 1.כמו שאתה מעסיק רק אנשים מוכשרים בתחום שלהם גם אתה 14/12/2022 08:50הגב לתגובה זוכמו שאתה מעסיק רק אנשים מוכשרים בתחום שלהם גם אתה תתעסק במה שאתה מוכשר אתה גאון פיננסי אבל לא עיתונאי עוג לא מאוחר תתמקד בטסלה ותמריא איתה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
