אלון מאסק
צילום: טוויטר

מניית טסלה בשפל של שנתיים- משלימה נפילה מתחילת דצמבר של 17%, לשווי של 500 מיליארד דולר. ממה חוששים המשקיעים?

החברה איבדה 60% מהשיא וכבר נסחרת בשווי של 500 מיליארד דולר 'בלבד'. המשקיעים חוששים שאין כעת מנהיג לטסלה, שמאסק עסוק יותר מדי בטוויטר, וזה מצטרף למכירת המניות שלו, הורדת הייצור והשאלה אם הוא הופך את הרשת ליותר פוליטית
נתנאל אריאל | (2)
מה קורה במניית טסלה  TESLA INC ולאן החברה הזו הולכת, זה מה שהמשקיעים שואלים את עצמם בחודשים האחרונים. המניה איבדה 60% מערכה מהשיא ונסחרת כעת בשווי של 500 מיליארד דולר. זה כמובן שווי עצום שעדיין מקנה לה את התואר של אחת המניות הגדולות בעולם, אבל זה כבר הרבה פחות. במקביל, מאסק איבד בינתיים את התואר האיש העשיר ביותר בעולם לברנאר ארנו, בעלי לואי ויטון, רשת האופנה הצרפתית, והונו מוערך כעת בפחות מ-190 מיליארד דולר. אבל האמת? תארים זה פחות חשוב, מה שחשוב למשקיעים זו החברה ואולי בעיקר - ביצועי המניה שלה. נכון, בשנים הקודמות טסלה השיאה תשואה חלומית אבל זו כבר היסטוריה. המשקיעים מסתכלים קדימה כאשר למרות הביצועים הטובים של חברת טסלה - המניה התרסקה, וזה ממשיך: מתחילת חודש דצמבר היא מאבדת עוד 17% מערכה. הבעיות של החברה מגוונות: מאסק מכר מניות של טסלה כדי להציל את טוויטר - וזה סימן רע. הוא אף עדכן כי הוא חושש שהחברה עלולה לפשוט רגל (הוא רוצה כנראה להמריץ את העובדים אבל לא בטוח שזו השיטה הטובה ביותר). אם החברה תפשוט רגל מאסק יאבד השקעה עצומה של עשרות מיליארדים (כזכור, הוא רכש אותה ב-43 מיליארד דולר), טסלה גם מפחיתה את ייצור הרכבים שלה, וגם נאלצה לעשות השנה 19 'ריקול' - החזרה של מכוניות לתיקון בגלל תקלות. הביצועים של החברה דווקא טובים: היא מוכרת הרבה יותר, מציבה יעדים וגם אם מפספסת אותם אי אפשר להתעלם מכך שהמסירות שלה גדלות משנה לשנה באחוזים משמעותיים. היא אולי לא תמסור 50% יותר מאשר בשנה שעברה (אז מסרה 900 אלף כלי רכב) אבל היא תעבור את המיליון. גם ההכנסות שלה גדלות. היא מכניסה כבר יותר מ-21 מיליארד דולר ברבעון ורושמת רווחים (אמנם השוק ציפה להכנסות של 22 מיליארד והפיל אותה אחרי הדוחות האחרונים) אבל אי אפשר להגיד שאלה ביצועים לא טובים. המשקיעים בחברה חוששים - והמניה מאבדת גובה אבל השאלה העיקרית כעת בטסלה היא לא האם ההכנסות והרווחים גדלות אלא איפה נמצא המנכ"ל והמייסד אלון מאסק. המשקיעים חוששים שהוא נמצא פחות ופחות בחברה, ויותר בטוויטר. כך למשל, צייץ גרי בלאק, שותף מנהל של קרן "Future Fund", המחזיקה מניות טסלה בשווי של כ-50 מיליון דולר: "אין היום מנכ"ל לטסלה. 2 הסנט שלי: השוק הצביע היום שהמותג טסלה הושפע לרעה מדרמת הטוויטר. אם קודם לכן רוכשי המכוניות החשמליות היו גאים להסיע את הטסלות שלהם לחבריהם או להשוויץ בטסלות בחניה שלהם - כעת מחלוקת הטוויטר פוגעת בהון העצמי של המותג של טסלה". לדבריו הוא ממשיך להיות שורי מאוד על המניה, ואפילו מאמין שטסלה יכולה להגיע לשווי שוק של 3 טריליון דולר תוך 5 שנים רק שבשביל זה הוא מייעץ למאסק "לשכור מישהו שיתקן את טוויטר" ואילו ממאסק עצמו הוא מבקש "להתמקד בטסלה". מעבר לכך הוא מוסיף שכדי שביצועי המניה ישתפרו טסלה תצטרך להשתפר בדרך שבה היא פונה לציבור: "כפי שאמר וורן באפט: "בטווח הקצר, השוק הוא מכונת הצבעה אבל בטווח הארוך, הוא מכונת שקילה". אנחנו לא מאמינים שמותג TSLA נפגע. אבל יש צורך בתקשורת משופרת של החברה". הזמר רנדי סטינה (Randy Stine) מלהקת Straight No Chaser, שנוסע בעצמו בטסלה וגם משקיע בחברה, הוסיף: "אהבתי את ה-S שלי (ראה למטה) ואני נהנה מה-X שלי, אבל אני לא מישהו שיש לו מדבקות פוליטיות על המכוניות שלי. אילון מתחיל להפוך את שם המותג לסמל פוליטי. אני לא אמכור את ה-X שלי עד שהילדים שלי יגדלו ממושבי המכונית, אבל טסלה לא תהיה מספר 1 ברשימת הקניות שלי בפעם הבאה". הוא הוסיף כי מבחינת ההשקעה שלו בחברה: "אני 'מתרחץ' על מניית טסלה, וברגע שהשוק יחזיר אותי למצב איזון, אני אשליך את טסלה. מעולם לא חשבתי שהוא גאון מלכתחילה, אבל אני כבר לא סומך על כושר השיפוט והמזג של אילון".   מוקדם יותר השבוע מאסק הובך כאשר במופע אצל חברו דייב שאפל, מאסק קיבל קריאות 'בוז' מהקהל. בטוויטר מיהרו למחוק את הסרטונים אבל הם בכל זאת מצאו את דרכם לאינטרנט.
  במקביל, מאסק תוקף ומכנה בשמות גנאי את היועץ לנשיא ד"ר אנתוני פאוצ'י, ואת יואל רוט, לשעבר ראש מחלקת האמון והבטיחות של טוויטר. אולי הוא רוצה לקרוץ למצביעים השמרנים בארה"ב, הוא מחזיר את החשבון של טראמפ, מוריד את הפיקוח על פייק ניוז ברשת ומדליף מידע לעיתונאים, אבל הוא עשוי להרתיע מפרסמים מלהגיע לרשת החברתית בקרוב. שלושה חברים במועצת הבטיחות של טוויטר התפטרו בשבוע שעבר תוך שהם אומרים כי הרשת הופכת להיות כזו שנסמכת יותר ויותר על ניהול תוכן אוטומטי.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ליאור 14/12/2022 08:52
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו מסתבר שהיא חברה טובה מאוד אבל לא עומדת ביעדי הצמיחה הנ"ל. עדיין נסחרת במכפיל גבוה, ותצטרך להאבק כדי להמשיך להסחר במכפיל הנוכחי, אחרת תרד גם מתחת ל100$
  • 1.
    כמו שאתה מעסיק רק אנשים מוכשרים בתחום שלהם גם אתה 14/12/2022 08:50
    הגב לתגובה זו
    כמו שאתה מעסיק רק אנשים מוכשרים בתחום שלהם גם אתה תתעסק במה שאתה מוכשר אתה גאון פיננסי אבל לא עיתונאי עוג לא מאוחר תתמקד בטסלה ותמריא איתה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.