רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash
דוחות

לי-אוטו פספסה את ציפיות השוק - אבל מה הן החדשות הטובות לשוק המכוניות החשמליות?

ביצועי החברה לרבעון האחרון היו לא טובים בלשון המעטה; ובכל זאת, החברה מוציאה תחזית טובה במיוחד שעשויה להשפיע על שאר יצרניות הרכב החשמלי; גם העובדה כי תמריצי הרכישה של המכוניות החשמליות צפויים להסתיים עם תום השנה מגבירה את הביקוש
דור עצמון |

יצרנית המכוניות החשמליות (EV) הסינית לי-אוטו (Li Auto) LI AUTO INC צופה שחודש דצמבר יהיה חזק במשלוחים. שולי רווח חלשים ברבעון השלישי מביאות לירידה במניות יצרנית הרכב החשמלי במסחר בוול סטריט. עם זאת, תחזית המסירה לרבעון הרביעי נראתה גבוהה. התחזית היא חדשות טובות עבור כל יצרניות ה-EV, כולל טסלה TESLA INC .

Li Auto דיווחה היום על הפסד תפעולי של 299 מיליון דולר ברבעון השלישי לעומת מכירות של 1.31 מיליארד דולר. וול סטריט ציפתה להפסד של 154 מיליון דולר ממכירות של 1.36 מיליארד דולר. שולי הרווח הגולמי של כלי רכב הגיעו לכ-12%, ירידה מ-21% ברבעון השני של השנה. הירידה ברווח הגולמי יוחסה בחלקה להפסדים בהתחייבויות הקשורות לרכבי השטח מהדגם הישן יותר Li ONE.

המניות היו עשויות לרדת עוד יותר אלמלא התחזית. לי-אוטו מצפה לספק 45,000 עד 48,000 כלי רכב ברבעון הרביעי. באוקטובר ובנובמבר ביחד סיפקה החברה כ-25,086 כלי רכב, מה שמשאיר 19,914 עד 22,914 לרבעון הרביעי. חודש המשלוחים הטוב ביותר עבור החברה אי פעם היה נובמבר עם 15,034 יחידות שנמסרו. התחזית מראה שהביקוש לרכבים בסין נראה גבוה לקראת סוף השנה. התחזית הגיונית - רוכשי ה-EV מחפשים לרכוש מכוניות לפני תום תמריצי הרכישה שיפסיקו בתחילת 2023.

הדגם החדש של לי-אוטו עוזר לתדלק את עליית המכירות. "משלוחי ה-Li L9 שלנו עלו על 10,000 בחודש הראשון לייצור שלו למרות סביבת המאקרו הלא ודאית והשיבושים בשרשרת האספקה", אמר המנכ"ל שיאנג לי. "דגם ה-Li L9 היה שיאן המכירות של רכבי השטח בסין מאז החל להיות משווק. התקדמנו עם השקת Li L8, היורש של Li ONE, וחשפנו את Li L7, רכב שטח משפחתי עם חמישה מושבים".

אנליסט סיטי ג'ף צ'ונג ציין כי ללא מכירות Li ONE, שולי הרווח הגולמי לרכב היו עומדים על כ-21%, בדומה לרבעון השני. מניית לי-אוטו ירדה ב-30% מתחילת השנה.

גם טסלה רשמה בחודש נובמבר שיא מסירות של 100,291 כלי רכב מהמפעל שלה בשנחאי, סין, כך עולה מנתוני איגוד רכב הנוסעים הסיני (CPCA). לשם השוואה, בחודש אוקטובר היא מסרה 71,704 כלי רכב ובחודש ספטמבר 83,135 כלי רכב. טסלה כנראה לא תעמוד ביעד של גידול של 50% במסירות ביחס לשנת 2021 ולא תגיע כנראה למסירות של 1.4 מיליון כלי רכב בשנת 2022, אבל עדיין מדובר בקצב גידול מרשים במסירות, והחברה צופה למסור 2 מיליון כלי רכב ב-2023.

 

בכל מקרה, למרות מסירות השיא, החדשות הרעות הן שטסלה תצמצם בחודש דצמבר ב-20% את ייצור דגם Y במפעל שלה, בהשוואה לחודש נובמבר. דגם Y הוא הרכב הפופולרי ביותר של טסלה והפחתה בתפוקה גורמת למשקיעים לתהות מה קרה. החדשות הללו מגיעות כחודש וחצי אחרי שטסלה גם נאלצה לחתוך את המחירים שלה בסין ב-9% (להרחבה לחצו כאן). גם מרצדס נאלצה להוריד את המחירים שלה במדינה (להרחבה לחצו כאן).

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.