פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פורד מוכרת 2,000 טנדרים חשמליים ל-DHL; למה זו לא "עוד מכירה" של יצרנית רכב?

בנוסף למכוניות החשמליות תמכור פורד ל-DHL גם שירותים מחטיבת ה-Pro של יצרנית הרכב; "רואים יותר ויותר התעניינות מצד הלקוחות"
דור עצמון |

פורד FORD MOTOR מוכרת 2,000 טנדרי משלוח חשמליים (EV) לחברת הלוגיסטיקה DHL עד סוף 2023, אבל הפעם פורד מוכרת יותר מגלגלים. כמה אלפי יחידות זה לא כל כך עניין גדול עבור יצרנית רכב שיכולה לספק בקלות יותר מ-4 מיליון כלי רכב בשנה. אבל DHL גם תרכוש שירותים מחטיבת ה-Pro של פורד, כולל טלמטיקה מחוברת המספקת פרטי שימוש ותחזוקה, כמו גם שירותי טעינת EV. מדובר בהכנסה נוספת עבור פורד שמעבר למכירת כלי רכב. "עסקים הפועלים בחשמל יודעים שכדי להצליח הם חייבים ליישם תוכנית טעינה ואופטימיזציה חזקה של תוכנה", אמר מנכ"ל פורד פרו, טד קאניס. "אנו רואים יותר ויותר התעניינות מצד הלקוחות מכיוון שאנו יכולים לספק כלי רכב בתוספת טעינה מקצה לקצה ותוכנה מרחוק שעובדים עם רכבי פורד וגם עם רכבים אחרים". ליצרניות רכב רבות יש רצון לייצר מכירות משירותים שתמכורנה. טסלה TESLA INC גובה מהלקוחות דמי מנוי של 15 אלף דולר עבור הרמה הגבוהה ביותר של תכונות סיוע לנהג שהיא מכנה Full Self Driving. ג'נרל מוטורס (GM) GENERAL MOTORS הציבה יעד שאפתני להכפיל את המכירות, מבסיס של כ-140 מיליארד דולר עד שנת 2030, כאשר היא כוללת ביעד זה עסקים חדשים הקשורים לתוכנה ושירותים, בדומה למה ש-DHL תרכוש מפורד. מניות פורד ו-GM אינן נסחרות כמו שיש הרבה צמיחה רווחית במכירות של שירותים מקושרים. שתי המניות נסחרות בפחות מפי 8 מהרווחים המשוערים לשנת 2023. הזמן יגיד אם המשקיעים צדקו כשהם היו זהירים או שמעבר ל-EV יביא גם את ההזדמנות לעסקים חדשים משירותים נלווים. המשקיעים יקבלו מבט מעמיק יותר על חטיבת פורד פרו בשנת 2023 כאשר היא תתחיל לדווח על תוצאותיה הפיננסיות לפי פלחים עסקיים חדשים: כלי רכב חשמליים, מכוניות "רגילות", פרו ופורד מוטור קרדיט. זה אמור לתת למשקיעים קצת תובנות לגבי הצמיחה ושולי הרווח בפעילות הרכב המסחרי של פורד. המכירות של יצרנית הרכב האמריקאית פורד ירדו ב-10% בארה"ב בחודש אוקטובר, כאשר יצרנית הרכב נאלצה להתמודד עם בעיות בשרשרת האספקה שעיכבו את המשלוחים לסוחרים. החברה דיווחה מכירות של 158,327 כלי רכב חדשים באוקטובר - ירידה מכמעט 176 אלף יחידות שנמכרו בחודש המקביל אשתקד. מכירות אוקטובר של פורד היו נמוכות בהרבה מהתעשייה הכוללת כאשר מכירות הרכב הכוללות עלו ב-9.1% בהשוואה לשנה קודמת לכמעט 1.2 מיליון כלי רכב שנמכרו. מכירות הרכב החשמלי של פורד לשנת 2022 הסתכמו בכ-47,500 יחידות עד אוקטובר, המהווים כ-3% ממכירות יצרנית הרכב. רוב המכירות הללו היו קרוסאוברים של מוסטנג מאך-E, שעלו ב-44% בהשוואה לשנה שעברה ליותר מ-31 אלף יחידות. מכירות השנה עד היום של כל כלי הרכב של פורד, כולל מותג היוקרה שלה - לינקולן - הסתכמו ב-1.54 מיליון יחידות עד אוקטובר, ירידה של 2.2% לעומת שנה שעברה. מניית פורד ירדה ב-38% מתחילת השנה למחיר של 13.6 דולר המבטא שווי שוק של 54.5 מיליארד דולר.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה סוגרת את פרויקט דוג'ו – מאסק משנה כיוון באסטרטגיית הבינה המלאכותית

לאחר שנים של פיתוח מחשב־העל הפנימי, החברה תפסיק את הפעילות ותעבור להסתמך על ספקיות כמו אנבידיה, AMD וסמסונג; ההחלטה מגיעה על רקע ירידה במכירות ותחרות גוברת, ותחסוך לטסלה מיליארדים לפיתוחים אחרים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

אילון מאסק סגר את אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר של טסלהTesla 2.29%  . צוות דוג'ו, שפיתח את מחשב־העל הפנימי של החברה, הוקפא וראש הצוות עזב. זה סוף לסיפור של שנים שבהן מאסק הבטיח שהטכנולוגיה הזו תעניק לטסלה יתרון מכריע בתחום הבינה המלאכותית.


פיטר באנון, שעמד בראש דוג'ו, עזב את החברה בעקבות הוראה ישירה של מאסק לסגור את הפרויקט. כ־20 עובדים עזבו לאחרונה לחברה חדשה בשם דנסיטי איי.איי, והנותרים מועברים לפרויקטים אחרים בתוך טסלה. זה לא בדיוק מה שמשקיעים רצו לשמוע על פרויקט שנועד להיות עמוד התווך של האסטרטגיה הטכנולוגית של החברה. במקום להמשיך במסלול עצמאי, טסלה תגביר את ההסתמכות על ספקים חיצוניים. החברה תעבוד יותר עם אנבידיה ו־AMD למחשוב, ועם סמסונג לייצור שבבים. 


דוג'ו נועד להיות הגרעין הטכנולוגי שיניע את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוט האנושי אופטימוס של טסלה. המחשב היה אמור לעבד נתוני וידאו עצומים המגיעים מהרכבים בפועל, ולשפר את האלגוריתמים באופן רציף. בספטמבר 2023, האנליסטים של מורגן סטנלי העריכו שדוג'ו יכול להוסיף 500 מיליארד דולר לשווי השוק של טסלה. זה היה נתון עצום שהפך את הפרויקט לתקווה של המשקיעים. כעת מתברר שהאנליסטים היו אופטימיים מדי – או שהפרויקט פשוט לא עבד כפי שתוכנן.


האיזון בין עלות לביצועים

הבעיה במחשבי־העל הייתה תמיד איזון בין עלות לביצועים. בניית טכנולוגיה שמתחרה באנבידיה ובחברות המובילות האחרות דורשת השקעות עצומות ומומחיות עמוקה. טסלה היא חברת רכב שהפכה לחברת תוכנה, אך לא חברת שבבים ומחשוב מהיסוד.


מאסק עצמו רמז כבר מזמן שהוא לא בטוח בהצלחת הפרויקט. בינואר 2024 הוא אמר שדוג'ו הוא "הימור ארוך שכדאי לנסות כי התמורה יכולה להיות גבוהה מאוד, אבל זה לא בסבירות גבוהה. זה בכלל לא דבר בטוח". ברור שכבר אז הוא הכין את הקרקע להחלטה הזו.


גיל שויד צק פוינט
צילום: תמר מצפי
הטור של גרינברג

פאלו אלטו רכשה את סייברארק, אז למה צ'ק פוינט ירדה?

כמעט שלושים שנה חלפו מאז הגיעה צ'ק פוינט לוול סטריט כחברה כוכבת שבראשה המנכ"ל המבטיח גיל שויד. אבל מאז שתי מתחרותיה הצעירות יותר, פאלו אלטו ופורטינט, עקפו אותה כמעט בכל פרמטר. עסקת רכישת סייברארק רק מבליטה עוד את הפערים, ואם צ'ק פוינט לא תציג צמיחה ראויה, עדיף שתחזור להיות פרטית



שלמה גרינברג |

אפשר לקבוע בוודאות שישראל מוכרת זה מכבר כמובילה עולמית בתחום אבטחת הסייבר. ישראל ממנפת את מומחיותה בתחום הביטחון הלאומי, החדשנות הצבאית והאקו-סיסטם הטכנולוגי המשגשג כדי לבנות את אחת מתעשיות הסייבר המתקדמות בעולם. מה שהחל כצורך להתגונן מפני איומי סייבר התפתח למגזר של מיליארדי דולרים, המניע השקעות, פריצות דרך טכנולוגיות וצמיחה כלכלית. 

אפשר גם לקבוע ששלושת האנשים שהקימו את צ'ק פוינט - גיל שויד, מריוס נכט ושלמה קרמר - היו מחלוצי תעשיית ההגנה על הרשת שב-2025 תגלגל 302 מיליארד דולר ובתוך עשור 880 מיליארד. 

בתחילת העשור השני של המאה הייתי בטוח שצ'ק פוינט תהיה "טבע שנייה". היא בהחלט עשתה אז רעשים של חברה שמובילה נישה תעשייתית ענקית בהתהוות. צ'ק פוינט יצרה את שוק אבטחת המידע הארגוני המודרני כאשר הצליחה למסחר בהצלחה רעיון שנולד עשור קודם לכן על ידי חברת Digital Equipment Corporation (סימול:DEC בזמנו) בבוסטון. 

בשנות השמונים, כש-DEC הייתה חברת המחשבים השנייה בגודלה בעולם, היא יצרה את חומת האש הראשונה בעולם. המוצר היה חדשני ומהפכני אבל לא הצליח להתאים את תעבורת הרשת להקשר. גיל שויד זיהה את ההזדמנות לבנות סוג חדש של חומת אש שתתאים לרשת - כזו שיכולה לחסום חבילות על סמך ההקשר שלהן. שויד פיתח, עוד ב-1993, את טכנולוגיית הליבה של החברה, "בדיקה מבוססת מצבים (stateful inspection)", שהפכה בסיס למוצר הראשון של החברה, ה-FireWall-1, וזמן קצר לאחר מכן הם גם פיתחו את אחד ממוצרי ה-VPN הראשונים בעולם, VPN-1. 

שויד נחשב לכוכב-על בוול סטריט

שויד פיתח את הרעיון עוד בזמן ששירת בצבא ביחידה 8200, שם עבד על אבטחת רשתות מסווגות. ה-VPN (Virtual Private Network) היא רשת פרטית וירטואלית שיוצרת חיבור מאובטח ומוצפן בין מכשיר מסוים לאינטרנט ומשפרת את הפרטיות ואת האבטחה. היא מסתירה את כתובת ה-IP של המכשיר, גורמת למי שמשתמש בו להיראות כאילו הוא גולש ממיקום אחר, מצפינה את תעבורת האינטרנט שלו ומגינה על הנתונים שלו מפני האזנות סתר פוטנציאליות. ב-2002 הופיע שויד ברשימת "תינוקות המיליארדרים" של מגזין פורבס ואפילו כונה "ביל גייטס של ישראל".