פורד מוכרת 2,000 טנדרים חשמליים ל-DHL; למה זו לא "עוד מכירה" של יצרנית רכב?
פורד FORD MOTOR מוכרת 2,000 טנדרי משלוח חשמליים (EV) לחברת הלוגיסטיקה DHL עד סוף 2023, אבל הפעם פורד מוכרת יותר מגלגלים.
כמה אלפי יחידות זה לא כל כך עניין גדול עבור יצרנית רכב שיכולה לספק בקלות יותר מ-4 מיליון כלי רכב בשנה. אבל DHL גם תרכוש שירותים מחטיבת ה-Pro של פורד, כולל טלמטיקה מחוברת המספקת פרטי שימוש ותחזוקה, כמו גם שירותי טעינת EV. מדובר בהכנסה נוספת עבור פורד שמעבר למכירת כלי רכב. "עסקים הפועלים בחשמל יודעים שכדי להצליח הם חייבים ליישם תוכנית טעינה ואופטימיזציה חזקה של תוכנה", אמר מנכ"ל פורד פרו, טד קאניס. "אנו רואים יותר ויותר התעניינות מצד הלקוחות מכיוון שאנו יכולים לספק כלי רכב בתוספת טעינה מקצה לקצה ותוכנה מרחוק שעובדים עם רכבי פורד וגם עם רכבים אחרים".
ליצרניות רכב רבות יש רצון לייצר מכירות משירותים שתמכורנה. טסלה TESLA INC גובה מהלקוחות דמי מנוי של 15 אלף דולר עבור הרמה הגבוהה ביותר של תכונות סיוע לנהג שהיא מכנה Full Self Driving. ג'נרל מוטורס (GM) GENERAL MOTORS הציבה יעד שאפתני להכפיל את המכירות, מבסיס של כ-140 מיליארד דולר עד שנת 2030, כאשר היא כוללת ביעד זה עסקים חדשים הקשורים לתוכנה ושירותים, בדומה למה ש-DHL תרכוש מפורד.
מניות פורד ו-GM אינן נסחרות כמו שיש הרבה צמיחה רווחית במכירות של שירותים מקושרים. שתי המניות נסחרות בפחות מפי 8 מהרווחים המשוערים לשנת 2023. הזמן יגיד אם המשקיעים צדקו כשהם היו זהירים או שמעבר ל-EV יביא גם את ההזדמנות לעסקים חדשים משירותים נלווים.
המשקיעים יקבלו מבט מעמיק יותר על חטיבת פורד פרו בשנת 2023 כאשר היא תתחיל לדווח על תוצאותיה הפיננסיות לפי פלחים עסקיים חדשים: כלי רכב חשמליים, מכוניות "רגילות", פרו ופורד מוטור קרדיט. זה אמור לתת למשקיעים קצת תובנות לגבי הצמיחה ושולי הרווח בפעילות הרכב המסחרי של פורד.
המכירות של יצרנית הרכב האמריקאית פורד ירדו ב-10% בארה"ב בחודש אוקטובר, כאשר יצרנית הרכב נאלצה להתמודד עם בעיות בשרשרת האספקה שעיכבו את המשלוחים לסוחרים. החברה דיווחה מכירות של 158,327 כלי רכב חדשים באוקטובר - ירידה מכמעט 176 אלף יחידות שנמכרו בחודש המקביל אשתקד. מכירות אוקטובר של פורד היו נמוכות בהרבה מהתעשייה הכוללת כאשר מכירות הרכב הכוללות עלו ב-9.1% בהשוואה לשנה קודמת לכמעט 1.2 מיליון כלי רכב שנמכרו.
מכירות הרכב החשמלי של פורד לשנת 2022 הסתכמו בכ-47,500 יחידות עד אוקטובר, המהווים כ-3% ממכירות יצרנית הרכב. רוב המכירות הללו היו קרוסאוברים של מוסטנג מאך-E, שעלו ב-44% בהשוואה לשנה שעברה ליותר מ-31 אלף יחידות. מכירות השנה עד היום של כל כלי הרכב של פורד, כולל מותג היוקרה שלה - לינקולן - הסתכמו ב-1.54 מיליון יחידות עד אוקטובר, ירידה של 2.2% לעומת שנה שעברה.
מניית פורד ירדה ב-38% מתחילת השנה למחיר של 13.6 דולר המבטא שווי שוק של 54.5 מיליארד דולר.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
