מניית השנה - איך הפכה מניית אל על מאחת המאכזבות להפתעת השנה?
חברת אל על -3.51% פרסמה אתמול את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי. אלה היו תוצאות טובות כצפוי - רווח ל 66.8 מיליון דולר, כולל רווח חד פעמי של כ-38 מיליון דולר (מהכרה בהכנסה מהסכם האג"ח מול המדינה), זאת לעומת הפסד של 15 מיליון דולר ברבעון הקודם.
ההכנסות של אל על במגמת שיפור. החברה מדווחת אמנם על היקף פעילות של 72% מהיכולת שלה (לעומת הרבעון השלישי של 2019) אבל עדיין ההכנסות שלה חוזרות לשם והגיעו ל-626 מיליון דולר, בהשוואה ל-647 מיליון דולר (כלומר 97% מההכנסות של הרבעון המקביל ב-2019). המספרים האלו דווקא מבטאים את הפוטנציאל - אם זה מה שהיא עושה ב-72% מהיקף הפעילות, מה יקרה כשהיא תגיע להיקף הפעילות שהיה בעבר, ואפילו תעבור אותו? שוק התעופה והתיירות נמצא בצמיחה חדה בשנה האחרונה - אנשים מתעופפים לחו"ל, מחירי הכרטיסים עולים, אל על מרוויחה יותר. גם העובדה שיש בפועל רק שדה תעופה אחד עוזרת לה - יש ביקוש גדול לטיסות ויש היצע מוגבל. נתב"ג מתפוצץ. מה יקרה בעוד כמה שנים? אם לא ימצאו פתרון ולא יימצאו - מחירי הטיסות למרות התחרות בין חברות התעופה יעלו, במיוחד במקומות בהם אל על מחזיקה קווים חזקים.
אז נושבות רוחות של אופטימיות רק צריך להזכיר. אל על חיה על כספי מדינה. התמיכה בה בתקופת הקורונה הצילה אותה. המדינה לא הלאימה בחזרה את החברה, לא קיבלה מניות בחזרה, היא הזרימה כסף כהלוואות ענק ותמכה בבעלי המניות הקיימים - קבוצת כנפיים מבלי לבקש מהם הזרמת כספים. תמיכה בבעל הבית החדש - אלי רוזנברג שהזרים הרבה כסף, אולי מוצדקת, אבל למה לתת לכנפיים ליהנות מההפקר?
אל על של היום שונה מאוד מאל על של לפני הקורונה. החברה התייעלה, פיטרה אלפי עובדים והמטרה הושגה - נקודת האיזון ירדה, החברה רווחית. אבל עד שהגיעה למצב הזה, היא שילמה מחיר כבד. הפסדים של מאות מיליונים, גירעון בהון של מאות מיליונים והזרמת כספים שהצילה אותה של מאות מיליוני דולרים מהמדינה ומבעל הבית החדש.
הגיבנת של אל על היא במאזן, אבל דוח רווח והפסד טוב ואם המצב ישתפר, היא יכולה לצאת מאזור הסכנה. בראיון לביזפורטל מדבר סמנכ"ל הכספים של החברה, איציק אליאב, על מצבה הנוכחי של חברת התעופה.
כיצד השינוי במחירי הדלק עשוי להשפיע עליכם?
"אף אחד לא נהנה ממחירים יקרים. כשהמחיר יורד אז הביקוש עולה וכולם נהנים מהביקוש. האנומליה שקיימת כרגע בשוק היא שיש עדיין חוסר בכושר הייצור ומחירי הדלק גבוהים לצד האינפלציה הכללית שגואה, וזה מביא לעליית מחירים. אין ספק שלטווח הארוך מחירים אטרקטיביים וזולים יותר טובים לכל השוק כי זה מגביר את הביקושים וזה מה שחשוב.
"אף אחד לא יודע מה יהיה עם הדלק אך אל על פועלת לפי מדיניות גידור ברורה. המדיניות הזו שומרת עלינו ומגינה עלינו, אבל זה נכון גם שאנחנו מאוד מושפעים מהמחירים של הדלק והתשומות. הדבר מתנהג גם בהתאם לשוק אבל גם בהתאם להשפעות גלובאליות כמו מלחמות, קידוחים וכו' שאין לנו שליטה עליהם. מה שכן יש לנו שליטה זה לגדר, ולהתנהג בצורה מושכלת בתוך עולם ההיצע והביקוש".
הנהלת החברה מדברת על העתיד באופטימיות זהירה, והשוק "קונה" את זה - מניית אל על היא הטובה ביותר בבורסה המקומית מתחילת השנה עם תשואה של 87%. השווי שלה 690 מיליון שקל וקצב הרווחים המייצג שלה בנטרול הכנסות חד פעמיות עשוי להגיע ל-50 מיליון דולר בשנה (150-180 מיליון שקל). הבעיה שאל על בעבר היה כבר במקומות של רווח ורווחיות בשמיים ובסוף היא קרסה. האם הפעם זה אחרת?
האם רווח שנתי של 50 מיליון דולר ויותר הוא סביר מבחינתכם?
"צריך להדגיש כי הרווח של השנה הוא רווח חד פעמי מעסקת המועדון שזו הייתה המטרה שלה - לחזק את האקוויטי של אל על וכך עשינו. הרווחנו בלי העסקה כ-30 מיליון דולר ברבעון. לא נוכל להתייחס לרווחים בעתיד.
"לגבי עסקת המועדון, הרי שמכרנו חלק מנכסי המועדון, הכנסנו שותף אסטרטגי לפיתוח עסקים להמשך וגם שותף פיננסי שיכול להוסיף ערך למשקיעים אחרים שיצטרפו. בנוסף חיזקנו את ההון העצמי של החברה מתקופת הקורונה".
מתי ייסגר הגרעון בהון? האם אתם מרגישים בנוח עם ערך המטוסים בספרים?
"כפי שפרסמנו בדוח, החברה עברה ליציבות תפעולית ורווחיות תפעולית, גם תזרים המזומנים יציב ועתות הנזילות חזקות בכל מה שצריך לעתיד הנראה לעין. הגרעון בהון הוא לא גרעון בהון הכלכלי. שווי המטוסים הכלכלי גבוה מהשווי שלהם בספרים ואנחנו לא קרובים למצב הפוך. בעולם ישנו חוסר ממשי במטוסים - בטח של דרימליינרים - והשווי שלהם עולה מיום ליום. הגיל הממוצע של המטוסים שלנו הוא בסביבות 8 לעומת גיל ממוצע של 19 עד לפני לא הרבה שנים - מדובר בצי צעיר, חדש ואיכותי ולכן הדברים האלו מקבלים משנה תוקף גם ביכולת של המוצר.
"לאל על אין גרעון בהון הכלכלי כי יש לנו את ההון של בעלי המניות של החברה, שווי המטוסים עולה על השווי של הם בספרים ויש לנו יתרות זכות בספרים שלא באמת נצטרך להחזיר אותם כמו למשל הלוואה על המטוסים שקיבלנו שניתן כנגדה שירותים ולא נצטרך להחזיר כסף. יש לנו כמה התחייבויות מהותיות שלא במזומנים, אבל חשבונאית הן מוצגות כמזומנים".
- 14.אמיר 28/12/2022 10:12הגב לתגובה זועברה לרווח והורידו לה את הערה אזהרה ומאז ירידה של 30 אחוז
- 13.דורון 27/11/2022 09:16הגב לתגובה זוהחברה הזאת מנצלת את העובדה שהעם בישראל הוא רפה שכל.ֶהידעם שטייסי אל על מורכבים מכמה משפחות ששולטות שם? הידעתם שישנן נשים שמשמשות כטייסות שלא הייתי נותן להן להסיע את עגלת הסופר של רמי לוי? ה קורונה הייתה הזדמנות טובה לתת לה ליפול ואז להקים חברה פחות רקובה.
- 12.לא מבין גדול 26/11/2022 13:00הגב לתגובה זוהסמנכ"ל מתייחס למטוסים כמו חברת נדל"ן שמבצעת שערוך לקרקעות שבבעלותה ומעלה את הערך כל שנה. רק לי זה נראה מוזר? מה אני מפספס כאן?
- 11.לא מבין גדול 26/11/2022 12:58הגב לתגובה זוהסמנכ"ל מתייחס למטוסים כמו חברת נדל"ן שמבצעת שערוך לקרקעות שבבעלותה ומעלה את הערך כל שנה. רק לי זה נראה מוזר? מה אני מפספס כאן?
- 10.גיל 25/11/2022 11:18הגב לתגובה זואין ברכה בכסף של עבודה בשבת
- 9.רון 25/11/2022 09:08הגב לתגובה זושומר נפשו ירחק !
- 8.עמירם זקין 25/11/2022 03:18הגב לתגובה זוטוב לשמוע שאל על נחלצת מאזור הסכנה אבל צריך אולי ״לגדר״ את השמחה לנוכח אכזבות עבר ותמיכה ממשלתית כבדה שכולה באה מכספי משלם המיסים. אל על צריכה להוכיח יכולת הישרדות לפחות שנתיים שלוש ללא עורף ממשלתי לפני שניתן יהיה לומר בבטחון שהעתיד ורוד וכדאי להשקיע
- 7.רמי לוי 24/11/2022 20:50הגב לתגובה זולא מימשה את השווי האמיתי שלה כפי שאל על עשתה. לדעתי בשנה הבאה ישראייר תכפיל את שווייה
- 6.תומר 24/11/2022 20:16הגב לתגובה זורחוקה 60 אחוז "תיקון"? בדיחה
- 5.דידי 24/11/2022 20:10הגב לתגובה זואם לא הכסף של המגינה הבחור הצעיר ש"קנה" את אל על לא היה מגיע עד לפה. בכולופן, זו חברה ידראלית וצריל לתמוך בה .בטח לא לסמוך על חב תעופה זרות
- 4.בזכות שמירת השבת! (ל"ת)יוסי 24/11/2022 18:24הגב לתגובה זו
- אמת 26/11/2022 12:59הגב לתגובה זושבהן היא יכלה לטוס
- 3.זמבורה 24/11/2022 17:41הגב לתגובה זוהכתב משרת את אלה שתקועים במניה בשביל לפתות אותכם ולעשות עליכם סיבוב רק הוא לא כותב כמה כסף קיבל מהם על זה
- מושיקולה 24/11/2022 19:11הגב לתגובה זוזה מישהו שנקרא זמבורה
- 2.חברה שומרת שבת !!! (ל"ת)כ.ד 24/11/2022 17:37הגב לתגובה זו
- 1.Sasson 24/11/2022 17:30הגב לתגובה זובהצלחה אלעל הכי בבית בעולם
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
