רועי מן מאנדיי
צילום: נתנאל טוביאס
ראיון

"הנפילה במחירי במניות היא הזדמנות מדהימה לעובדים חדשים להיכנס במחירים נמוכים"

כך מייסד ומנכ"ל משותף מאנדיי רועי מן, בראיון לביזפורטל אחרי הדוחות הטובים של החברה. איזה שינוי בכל זאת החברה רואה בשוק? "עסקאות לוקחות יותר זמן, חברות שוקלות כל הוצאה", ומה הם חושבים על מחיר המניה?
נתנאל אריאל | (1)

חברת מאנדיי ממשיכה לצמוח גם ברבעון האחרון ועוקפת את צפי האנליסטים, גם ברבעון הזה וגם בתחזית לרבעון הבא. בטרום המניה זינקה ב-24% וכעת היא עולה ב-5%. על פי תחזיות החברה, היא תכניס השנה 510 מיליון דולר, מעל הצפי בשוק וגם מעל הצפי שלה בתחילת השנה ל-470-475 מיליון דולר. אם היא תצליח בכך הצמיחה שלה משנה לשנה תעמוד על 66%, מעל הצפי שלה עצמה לצמיחה של 51%.

בתחילת השנה השוק התאכזב מהצמיחה הנמוכה יחסית (51% זה לא נמוך בכלל רק שביחס לצמיחה של השנה שעברה מדובר על נפילה של כמעט חצי בצמיחה) והמניה מחקה 38% מתחילת השנה, ובסך הכל, מאז השיא אחרי ההייפ הגדול של השנה שעברה - המניה התרסקה ב-75%.

אבל במאנדיי, שנותנת פלטפורמה לבנייה תוכנה לניהול חברות, בכל זאת נשמעים אופטימיים. הם בטוחים שהמניה תעלה בהמשך, וקוראים לצעירים להיכנס לתחום. רועי מן, מנכ"ל משותף ואחד ממייסדי החברה מתייחס בראיון לביזפורטל לנפילת מחיר המניה והאם זה משרה אווירה לא טובה על העובדים: "מבחינת עובדים חדשים, הירידה במחיר המניות זו הזדמנות מדהימה להיכנס לחברה כשהמחיר נמוך ויש אפסייד גבוה יותר. הסיטואציה הזו בשוק, יכולה להיות חיובית לעובדים חדשים בחברות הטובות. ולגבי העובדים הקיימים שלנו - הרבה מהם הגיעו לפני ההנפקה ולכן יש להם רק אפסייד. גם הם במקום טוב. אז אנחנו לא בסביבה שזה מטריד אותנו".

אז אתם לא מוטרדים מהירידה במחיר המניה?

אלירן גלזר סמנכ"ל הכספים של החברה: "התשובה ה"נכונה" היא להגיד שזה לא מעניין אותנו. אז כן, האמת שזה מעניין אותנו וחשוב לנו, אבל אנחנו לא מנהלים את החברה בהסתכלות על מחיר המניה. אנחנו בהחלט מאמינים שהמחיר בהמשך ישקף את הפעילות של החברה. נכון שהנפקנו ב-155 דולר למניה וירדו ב-37% ממחיר ההנפקה אבל אנחנו עדיין במקום טוב ובכל מקרה מאמינים שהמחירים בהמשך ייצג בהמשך את הצלחת החברה".

מן הוסיף "ההסתכלות שלנו ושל מרבית העובדים היא לטווח הארוך. השוק יורד והוא גם יעלה ומה שחשוב זו העשייה שלנו ובטווח הארוך המחיר משקף את השווי".

איזה שינוי בכל זאת אתם רואים בשוק?

מן: "אנחנו כן רואים שינוי בהתנהגות של לקוחות - יש שינוי בהתנהגות של השוק. עסקאות לוקחות יותר זמן, חברות שוקלות כל הוצאה שיש להן. המצב הכלכלי לא אותו דבר לחלוטין ובכל זאת אנחנו מצליחים".

גייסתם עובדים השנה?

מן: "גדלנו מאוד מתחילת השנה. הוספנו 500 עובדים שזה 50% צמיחה בעובדים מתחילת השנה (החברה התחילה את השנה עם 1,100 עובדים. נ"א). בדרך כלל אנחנו מגייסים בעיקר בתחילת השנה אך גם כעת אנחו בהחלט ממשיכים לגייס. חשוב לומר - לא נגייס סתם כי צריך לגייס. אנחנו מאוד מסתכלים על היעילות ולא מוסיפים אנשים במקום שזה לא יעיל. מאוד אכפת לנו מההוצאות ואנחנו רוצים לראות הוצאות שמחזירות את עצמן".

 

פיטרתם עובדים השנה?

מן: "לא".

מה תחזית המאקרו שלכם?

גלזר: "אנחנו מאמינים שלפחות עד סוף השנה התנאים הכלכליים המאתגרים לא ישתנו בעולם. האינפלציה, המלחמה ברוסיה, המשבר בשרשרת האספקה ועוד. זה יימשך כנראה גם לרבעון הראשון והשני של השנה הבאה. לא צפויים לראות שינוי משמעותי. אנחנו מתנהלים בצורה חכמה: צמיחה תוך כדי יעילות תפעולית. ממשיכים לצמוח בקצבים מאוד יפים אבל גם שמים לב לשורה התחתונה גם מבחינת תזרים מזומנים וגם מבחינת צמצום ההפסד. יש לנו מעל 850 מיליון דולר בבנק. אם רואים הזדמנויות להמשיך ולהשקיע, לצמוח, לתפוס נתח שוק".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מה בכל זאת ההבדל ביניכם לאחרים, מה גורם לכם לחשוב שתשמרו על יציבות?

מן: "אנחנו מראים צמיחה ושיפור ביעילות, וזה לבד מראה שהמערכת של מאנדיי די יציבה. אנחנו מנהלים את ה'קור' של הארגונים, הם תלויים בנו לנהל את הפעילות שלהם וגם זה נותן לנו המון יציבות. יש לנו לקוחות על פני תעשיות שונות, לא רק הייטק וגם זה מוסיף ליציבות שלנו וצריך לזכור שהתחום נמצא עדיין בבנייה, וגם בזמנים כאלה, שארגונים רוצים לצמצם, הם יכולים לעשות המון שימושים במאנדיי. כשאנחנו מסתכלים על השוק, זו תקופה קשה, רואים מה קורה לחברות אבל יש לנו את הכלים להתמודד עם זה בצורה יפה".

 

הייתם צומחים יותר אלמלא ההאטה?

מן: "אם המשק היה ממשיך לצמוח והשוק היה ממשיך לצמוח כמו בשנה שעברה אז כן, היינו צומחים יותר".

איך בכל זאת הצלחתם להכות את התחזיות?

מן: "יש לנו מערכת בחברה שקוראים לה 'ביג בריין' (המוח הגדול) והיא מודדת את היעילות של כל דולר בביצועי השיווק, ואנחנו יודעים כמה נקבל חזרה על כל דולר. בניגוד אלינו, הרבה אחרים שקנו מדיה לא ידעו את זה. כולם מורידים את התקציבים שלהם. אנחנו נשארנו בכיוון שרצינו ואחרים חתכו תקציבי ואז המחירים ירדו. רואים יעילות גדולה ברכישה של לקוחות חדשים".

איפה תהיו עוד 3 שנים?

גלזר: "אחת ממובילות השוק, ממשיכים את הדרך שבה שאנחנו עושים. רוצים להוביל את השוק. אנחנו רואים שלקוחות מאוד מחפשים את המוצר שלנו. גם בתקופות קשות ארגונים מתייעילים ומאנדיי היא כלי מצוין לעשות את זה ולכן יש לנו ערך ענק. וזה ישפיע עלינו בהמשך".

תעשו אקזיט כמו איירון סורס (והמשקיעים יהיו בהלם)?

מן: "אנחנו מכוונים לבנות חברה גדולה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 15/11/2022 00:12
    הגב לתגובה זו
    ואז נדע שאתם שווים משהו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.