נמל תעופה
צילום: L.Filipe C.Sousa on Unsplash

כלכלני בנק אוף אמריקה - ענף התעופה צפוי לחזור ובגדול עד 2024

"עד שנת 2024, יצליחו חברות התעופה לשחזר את סכומי ה-EBITDAR של שנת 2019 – טרום המגפה"; בבנק מאמינים כי הקיבולת של חברות התעופה תמשיך לגדול במהלך הרבעון הרביעי של 2022 והרבעון הראשון של 2023
דור עצמון | (2)

עולם התעופה נמצא זה כמעט שנה בהתאוששות לאחר שנתיים של שיתוק בעקבות מגפת הקורונה. הביקוש לטיסות גובר לאחר שהדבר נמנע מאזרחים רבים בעקבות הגבלות תנועה וסגרים, ובד בבד יותר ויותר מדינות מסירות את מגבלות ותנאי כניסת התיירים בכל הקשור לבדיקות קורונה.

לקריאה נוספת:

>>>מניית בואינג זינקה ב-30% בחודשיים – האם זו רק ההתחלה?

כלכלני בנק אוף אמריקה בוקרים את מצבו של עולם התעופה ועתידו הקרוב ומגלים אופטימיות רחבה באשר פריחתו אף מעבר למספרם של 2019 טרום המגפה:

חברות תעופה יצליחו לשחזר את רמות ה-EBITDAR של 2019 עד 2024

ה-EBITDAR הממוצע של חברות תעופה גלובליות עמד על כ-3.3 מיליארד דולר ב-2019, ואז ירד משמעותית לשלילי ב-2020 עקב מגפת הקורונה. לשנת 2022 בבנק צופים EBITDAR כולל של כ-1.5 מיליארד דולר על BofAe. האנליסטים העוסקים בתחום התעופה צופים התאוששות חזקה עד 2023 עם EBITDAR ממוצע העולה על הרמות של 2019 כבר בשנת 2024. זה מציג בבירור התאוששות חזקה ב-EBITDAR הממוצע של חברות תעופה גלובליות.

במישור האזורי, ה-EBITDAR הממוצע של צפון אמריקה ירד מאוד מ-3.6 מיליארד דולר ב-2019 ל-2.9 מיליארד דולר ב-2020, ולאחר מכן התאושש ל-0.5 מיליארד דולר ב-2021 ו-2.3 מיליארד דולר ב-2022 על פי הערכת BofA. באופן דומה, ה-EBITDAR הממוצע מאירופה צנח מ-3.3 מיליארד דולר ב-2019 ל-0.3 מיליארד דולר ב-2020 וצפוי להתאושש לכ-2 מיליארד דולר ב-2022. אזור אסיה פסיפיק הוא האזור היחיד שבו ה-EBITDAR הממוצע נשאר חיובי ב-1.1 מיליארד דולר ב-2020 למרות ירידה מ-2.9 מיליארד דולר ב-2019. עם זאת, לאזור אסיה-פסיפיק לקח יותר זמן להתאושש על ידי ירידה נוספת ל-0.06 מיליארד דולר ב-2021 ולאחר מכן שיפור ברציפות ל-0.4 מיליארד דולר ו-2.5 מיליארד דולר ב-2022 ו-2023 בהתאמה, על פי הערכות BofAest.

מחזור השקעות חדש אמור לתמוך בשוק חלקי החילוף והמשלוחים

הוצאות ההון של חברות התעופה ירדו בכ-50% במהלך 2020-21 לעומת השנים שלפני פרוץ מגפת הקורונה. עם זאת, ראינו חברות תעופה שהשקיעו סכומים משמעותיים במהלך שנת 2022, בעיקר בארה"ב (רמות ההשקעה כבר גבוהות יותר מכפי שהיו ב-2019) ובמידה פחותה באירופה. בהמשך, בבנק צופים שרמות ההשקעה תישארנה גבוהות אך עדיין מעט נמוכות מהשנים 2018-19, בשל מגבלות האספקה של יצרני OEM של מטוסים. למרות זאת, השקעה גבוהה יותר אמורה לתמוך במשלוחי ציוד מקורי (OE) לטווח הבינוני.

הביקוש לנסיעות ממשיך להתחזק

בבנק מאמינים שהרבעון השלישי היה רבעון מעודד בסך הכל עבור חברות התעופה. חברות תעופה אירופאיות לא נפלו בביקושים לנסיעות לאחר עונת הקיץ, כאשר התשואות ברבעון הרביעי ממשיכות להציג שיפור דומה, בעוד שחברות הפנאי בארה"ב דיברו על המשך הצריכה הבריאה של צרכני הפנאי בחגים.

הקיבולת צפויה לגדול במהלך הרבעון הרביעי של 2022 והרבעון הראשון של 2023

לאחר עונת קיץ חזקה, בבנק מאמינים כי הקיבולת של חברות התעופה תמשיך לגדול במהלך הרבעון הרביעי של 2022 והרבעון הראשון של 2023. לקראת שנת 2023, חברות התעופה עלולות לראות לחץ על התמחור אם הביקושים לא יעלו בהתאם לקיבולת לאור החששות לגבי הוצאות הצרכנים. עם זאת, בהתחשב בכך שהשוק עדיין נמוך, בבנק עדיין כן צופים צמיחה בקיבולת לקראת שנת 2023, שתומכת בהיקפי חלקי חילוף ומשלוחי מטוסים חדשים.

פתיחה מחודשת של סין והתאוששות תאגידית – סיכון הפוך ל-2023

הבנק רואה בפתיחה המחודשת של סין סיכון עיקרי לקראת 2023, שכן ה-RPK באסיה-פסיפיק נותר ברמה של 50%- לעומת 2019. בעוד הביקוש לפנאי בארה"ב ובאירופה התאושש משמעותית במהלך שנת הכספים 2022 (ואפילו הציג רמות גבוהות יותר מול 2019), מכירות של תאגידים גדולים נותרו ברמה של 20% מול 2019 – שנה מול שנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ורני 14/11/2022 17:49
    הגב לתגובה זו
    ישראייר נסחרת פשוט במחיר מציאה. מכפיל רווח שנתי של פחות מ-5 והרווח הנקי עוד יותר יגדל. לדעתי ישראייר כרגע במחיר מציאה ועברה מתחת לרדאר של המשקיעים. נסחרת בשווי רבע מאלעל.
  • חיים 15/11/2022 02:32
    הגב לתגובה זו
    אכן חברה בונבוניירה, תציג דוחות מדהימים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.