מכולה יצוא יבוא ספינה
צילום: Getty images Israel

הבעיה החדשה של תעשיית הספנות העולמית - יותר מדי מכולות

סוחרים וסוכני הובלות אומרים כי הירידה בביקוש הצרכני העולמי אינה סימן לכך שהכלכלה העולמית מתנרמלת לאחר עומס צרכנות מטורף שהיה לאחר הסגרים, אלא ירידה בתיאבון הצריכה; הדבר מצביע על סימנים נוספים של ירידה בביקוש העולמי והאטה כלכלית צפויה
דור עצמון | (6)

בעוד שהיה מחסור במכולות בשיאה של המגיפה, הכלכלה העולמית מתמודדת כעת עם הבעיה ההפוכה: יותר מדי מכולות. בנוסף לירידה בתעריפי ההובלה, הנתונים מראים כי מחסני המכולות - המשמשים לאכלס מכולות לאחר פריקתן - מתמלאים כעת או שכבר מלאים. הדבר מצביע על סימנים נוספים של ירידה בביקוש העולמי והאטה כלכלית צפויה.

סוחרים וסוכני הובלה אומרים כי הירידה בביקוש הצרכני העולמי אינה סימן לכך שהכלכלה העולמית מתנרמלת לאחר עומס צרכנות מטורף שהיה לאחר הסגרים, אלא ירידה בתיאבון הצריכה. "פשוט אין מספיק מקום למחסן כדי להכיל את כל המכולות", אמר מנכ"ל פלטפורמת הלוגיסטיקה המקוונת של Container xChange, כריסטיאן רולופס. "עם שחרור נוסף של מלאי מכולות לשוק, למשל מסילוק ציי חכירה, יתווסף לחץ על המחסנים בחודשים הקרובים".

סילוק לקוחות חדשים

מנכ"ל מחסן המכולות האיטלקי Sogese, אנדריאה מונטי, אמר ל-Container xChange שהמחסנים שלו מלאים. "כל מה שנכנס ויוצא ממנו, למשל, המחסן שלנו במילאנו די תקוע. ונפח המכולות במחסנים גדל עד כדי כך שאנחנו מבטלים כמה בקשות להסכמי שירות מחסנים. אנחנו במצב שבו אנחנו לא יכולים לקבל לקוחות חדשים למקומות מסוימים". מונטי אמר ל-Container xChange שעונת השיא של משלוחי הסחורות - בזמן חג המולד - "טכנית לא התרחשה השנה". הקמעונאים זהירים לגבי רמת המלאי הגבוהה שיש להם בהישג יד, אמר מונטי. "יש מספיק מלאי אצל קמעונאים. מה שקרה עכשיו הוא שהמטען שוב מגיע בזמן, ומכאן שתראה האטה בהזמנות חדשות ככל שחברות מסתגלות לזמני אספקה ​​יעילים יותר במשלוח הובלה ימית".

כדי להילחם במחסנים מלאים שעולים על גדותיהם, נמלים כמו נמל יוסטון החלו לגבות עמלות עבור מכולות ריקות שיושבות במסופים במשך יותר משבעה ימים. הרבה מהזמן המכולות בתוך המחסנים ריקות ולעיתים קרובות נשארות במשך שבועות רצופים. המספר העצום של מכולות על ספינות או בנמלים, אצמצם את שטח המחסנים, מה שרק מחמיר את משבר שרשרת האספקה ​​המתמשך מכיוון שהוא משפיע על מיצוב ותנועת המכולות מחדש.

עם זאת, הצרכנים יכולים לצפות מהקמעונאים להציע הנחות כדי לפנות את המלאי. מדד המכולות העולמי האחרון של Drewry Composite World - אמת מידה מרכזית למחירי מכולות - ירד שוב ל-2,773 דולר למכולה של 40 רגל, נמוך ב-73% משיעור השיא בספטמבר אשתקד.

ההפלגות בוטלו

הפלגות ריקות או מבוטלות גם הן במגמת עלייה במה שבדרך כלל קורה הפוך, במיוחד שתקופת ההוצאות הגדולה ביותר של השנה מתקרבת. הפלגה ריקה מתרחשת כאשר חברת ספנות נאלצת לדלג על נמל או חלק שלם של לוח הזמנים שלה כתוצאה משינויים בביקוש ובקיבולת.

בניתוח ההפלגות המבוטלות האחרון שלן, אמר ה-Drewry כי בין סוף נובמבר לתחילת דצמבר, 14% מההפלגות בוטלו בנתיבי שילוח מכולות מרכזיים. בשבוע שעבר, קבוצת הספנות הגדולה, מארסק A.P. MOELLER-MAERSK A/S , הזהירה במהלך תוצאות הרבעון השלישי שלה כי תעריפי ההובלה הגיעו לשיא על רקע הפחתת העומס בשרשרת האספקה ​​והירידה בביקוש. החברה אמרה למשקיעים לצפות לרווחים נמוכים יותר של תחום הספנות באוקיינוסים.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמעט 60% מ-200 המשלחים, הסוחרים וסוכני ההובלה שאיתם שוחחה Container xChange בסקר בחודש שעבר, אמרו שהם מתמודדים עם סיכונים גיאופוליטיים, כלכליים ופוליטיים שהטילו לחצים כלפי מטה על הצריכה ועל הביקוש למכולות. "אנחנו כבר יודעים שהשוק דובי בביקוש הצרכנים בגלל גורמים רבים כמו פחדי מיתון וסיכונים אינפלציוניים", אמרה דוברת Container xChange. "אז כמובן, יש שקע משמעותי בביקוש הצרכני, שמוביל לאחר מכן לירידה בביקוש למטענים, ולפיכך, לירידה בביקוש למכולות בעולם".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דוד יוהונתן 13/11/2022 10:29
    הגב לתגובה זו
    למי בתחום זה משעשע עד בזבוז זמן
  • 4.
    לרון 12/11/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
    רצו למכור חביות "הביתה"למשקיעים,כעת שינסו למכור מכולות "הביתה",פלא שצים יורדת אחרי עלייתה בקורונה?
  • 3.
    מעניין מאוד (ל"ת)
    נגה 12/11/2022 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ברק 12/11/2022 03:12
    הגב לתגובה זו
    ממצב של מחסור במכולות יזמים ראו הזדמנות וייצרו יותר מידי ועכשיו יש עודפים. עכשיו חברות יפשטו את הרגל כי יקר להחזיק מכולות ריקות ועוד איזו שנה שנתיים אחרי המיתון שוב יהיה מחסור ואז שוב עודף... המגיפה חרפנה את הכלכלה העולמית, לוקח שנים למחזורים האלו להיפתר ולחברות ללמוד שצריך לתכנן את הדברים האלה יותר בזהירות.
  • 1.
    משה 11/11/2022 22:42
    הגב לתגובה זו
    מה שמעלה את החשד שחלק מהיבואנים "טמאעים"
  • לימור 11/11/2022 23:01
    הגב לתגובה זו
    היטל חוזר איזון/ חוסר בציוד מכולות המטורף שהיה ואולי המחירים ירדו עוד
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.