האיחוד האירופי מודאג מחוק הפחתת האינפלציה של ביידן
האיחוד האירופי אומר כי יש לו חששות רציניים לגבי חוק הפחתת האינפלציה בארה"ב, וכי מדובר בחוק שמפר את כללי הסחר הבינלאומיים. הצעת חוק המס, הבריאות והאקלים הגורפת אושרה על ידי מחוקקים בארה"ב באוגוסט וכוללת שיא של 369 מיליארד דולר בהוצאות על מדיניות אקלים ואנרגיה. החבילה כוללת זיכוי ממס עבור מכוניות חשמליות מתוצרת צפון אמריקה ותומכת בשרשראות אספקת סוללות בארה"ב.
מספר בכירים אירופיים מבינים את השאיפות של ארה"ב להשתמש בטכנולוגיה ירוקה, אך אמרו כי הם מודאגים מהאופן שבו מתוכננים התמריצים הפיננסיים. בנאום בבריסל, אמר ראש הסחר של האיחוד האירופי: "הקמנו צוות משימה לטפל בנושאים אלו... אנחנו מתרכזים כעת במציאת פתרון במשא ומתן. יש נכונות מצד ארה"ב לטפל בחששות שיש לנו כאן באיחוד האירופי". משרד האוצר האמריקני הדגיש מאמר מהחודש שעבר שבו שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן אמרה ששמעה על החששות, אך צמצמה את הסיכויים לשינויים כלשהם בחבילה.
בנאום בבריסל, כמה שרי אוצר אירופאיים הדגישו את דאגותיהם מהצעדים במדינה; "אנו מודאגים מההשלכות הנובעות מחוק הפחתת האינפלציה", אמר כריסטיאן לינדנר, שר האוצר הגרמני, והדגיש כי "הגישה המשותפת שלנו צריכה להיות ששותפי ערך צריכים להישאר שותפים סחר מועדפים", אמר.
כשנשאל אם הפתרון יהיה להתחיל לעבוד על הסכם סחר חדש עם ארה"ב, אמר לינדנר: "אנחנו צריכים להיות פתוחים לזה, אם שני הצדדים יסכימו אבל כרגע אנחנו צריכים לנתח את חוק הפחתת האינפלציה עם ההשלכות שלו לגבי התעשיות שלנו. ואנחנו חייבים ליידע את הצד האמריקני על החששות החמורים שלנו, אני לא בטוח שהם מודעים לדאגות שלנו באופן שבו אנחנו מודאגים".
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זו לא הפעם הראשונה שאירופה מביעה את דאגותיה לגבי המדיניות. מנהלת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרה וסטגר, אמרה בחודש שעבר כי "כעיקרון, אתה לא צריך להתנהג ככה מול חברים". בעיקרו של דבר, האיחוד האירופי מודאג מחסמי סחר פוטנציאליים חדשים על יצרני רכבים חשמליים באירופה. והם לא היחידים, דרום קוריאה, למשל, גם העלתה את אותה דאגה.
מנכ"לית ארגון הסחר העולמי אמרה כי מדינות צריכות להיות "זהירות מאוד שכל מדיניות שננקטת לא תהיה מפלה ולא תעדיף מוצרים מקומיים". היא הכירה בכך שמדינות מסוימות מרגישות ש"הסבסוד שניתן עבור כלי הרכב החשמליים ממדינות אחרות, עלול להפלות את הרכב החשמלי מתוצרתן".
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
