סלינה ממשיכה ליפול, נפלה 90% בשבוע; נסחרת בחצי ממחיר ההנפקה
חברת האירוח הישראלית סלינה שהוקמה ע"י צמד הישראלים דניאל רודסבסקי ורפי מוסרי הנפיקה לפני פחות משבוע והספיקה ביום הראשון לעלות ב-300%, בחמשת הימים האחרונים המניה איבדה 90%. היינו הראשונים להרים את הדגל כאן ולהגיד שמשהו כאן נראה לא תקין - השווי שיוחס להחברה היה גבוה מאוד, התנודתיות הגבוהה בעקבות הסחירות הנמוכה במניית החברה (נפח המסחר עומד על כ-600 אלף מניות) הוכיחו שלחברה יש עוד דרך ארוכה בכדי להצדיק את המחיר לפיו הונפקה המניה - 9.75 דולר.
מחיר המניה של החברה ירד כבר ב-50% ממחיר ההנפקה ל-4.6 דולר למניה. יתכן ובוול-סטריט לא אהבו את ההנפקה של החברה. נראה כי סלינה בדרך הבטוחה להפוך לעוד "מניית מימ" בשוק - החברה החלה להיסחר בוולסטריט דרך התמזגות עם ספאק ולפי שווי של 1.2 מיליארד דולר, לאחר ההנפקה המניה הספיקה מיד לרדת בכ-15% אך באותו יום הספיקה כבר יותר מלשלש את עצמה, שווי החברה עומד כעת על 490 מיליון דולר, רכבת הרים מהסוג שרק "מניות מימ" נמצאות עליה. מדהים לחשוב שרק לפני מספר ימים מחיר המניה עמד על כ-48 דולר. כאמור המסחר במניית החברה מתנהל בהיקפים נמוכים ומתחיל לעורר דימיון אצל חלקינו אצל חברה ישראלית שגם חוותה זינוקים לא מובנים במחיר המנייה - פאגאיה. לפני פחות מחצי שנה הונפקה החברה לפי שווי של כ-8 מיליארד דולר, גם כן דרך ספאק, והמניה התרסקה באותו היום בכ-40%. מאז אותו היום המניה חוותה עליות ומורדות ובסופו של דבר חזינו בשווי החברה עובר את ה-20 מיליארד דולר, ככל הנראה בעקבות שורט סקוויז על החברה ההפסדית. "היום מסמן הישג חשוב עבור סלינה, כאשר אנחנו משלימים את המטרה שלנו להפוך לחברה ציבורית ולהחל את שלב הצמיחה הבא שלנו. השלמת ההנפקה הזו היא אישור נוסף לאירוח הייחודי שאנחנו מספקים, אנחנו יכולים להגדיל את המותג ואת היעדים הייחודיים שלנו למטיילים ומקומיים ברחבי העולם כמו שלא נעשה מעולם". מסר רפי (רפאל) מוסרי, מייסד שותף ומנכ"ל החברה, בסמוך למועד ההנפקה. יתכן וההנפקה כעת מתבררת ככישלון ולחברה עבודה מרובה בכדי להחזיר את אמון המשקיעים - כי משקיעים לא מתקרבים למניות מהסוג הזה. סלינה אינה רווחית עדיין והדרך לשם עוד ארוכה - החברה רשמה בשנת 2021 הפסד של 185 מיליון דולר ותזרים מזומנים שלילי של יותר מ-10 מיליון דולר. למרות הנתונים העגומים, ברור לגמרי כי המטרה היא צמיחה והחברה מראה זאת הן במעשים והן בדיבורים. החברה רשמה זינוק בהכנסותיה ב-2021 אל 86 מיליון דולר ולמרות הקורונה, החברה פתחה באותה השנה 13 אתרים נוספים ברחבי העולם. לחברה 163 אתרי אירוח ביותר מ-20 מדינות בכל רחבי העולם (בשש יבשות שונות). המיקומים של ההוסטלים של החברה יכולים להימצא גם בג'ונגלים מצד אחד ומצד שני גם במרכזי אורבניים ומרכזי ערים, בין היתר החברה פועלת בקוסטה ריקה, מלבורן, לונדון וישראל. החברה התמזגה אל תוך הספאק BOA לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר והונפקה במחיר של 9.75 דולר למניה.
- 5.חברה שמפסידה כסף לא צריכה ללכת לבורסה העלייה מכאן 04/11/2022 13:41הגב לתגובה זוחברה שמפסידה כסף לא צריכה ללכת לבורסה העלייה מכאן תהיה קשה מאוד
- 4.ביבי יקפיא את האנונה 04/11/2022 12:00הגב לתגובה זוהאחרונות. חברה שתוכל להפוך לריווחית רק אם לא תשקיע בצמיחה אבל אז תתומחר לפי מכפילים של קמעונאות ולא של הייטק
- 3.המודיע 03/11/2022 23:47הגב לתגובה זועזוב עובדות עזוב ערכים אוניברסליים. צריך למהר את ביאת המשיח וזה עולה מלא כסף. זה בסדר לשקר בשביל כסף מסתבר
- 2.פמפקין 03/11/2022 23:46הגב לתגובה זותרבות האבו נפחא. בחייאת מי הולך לאכסניות....
- 1.ורדי 03/11/2022 22:16הגב לתגובה זוה"הייטק" יהיה 1% ממה שמי יחסים לו כיום
- קראת מה החברה עושה? (ל"ת)יוסי 04/11/2022 10:26הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
