התפרצות קורונה במפעלי אייפון; האם צפויות לאפל בעיות באספקה?
דיווחים לפיהם אפל APPLE נמצאת במאבק להשתלט על התפרצות קורונה במתקן Zhengzhou של הספקית פוקסקון HON HAI PRECISION INDUSTRY CO LTD בסין - אתר ההרכבה הגדול בעולם לאייפון - מביאים לירידה של כמעט 2% במניה. העובדים במתקן זנגג'ואו של פוקסקון עמדו בפני הגבלות על תנועתם במשך כמעט שבועיים עקב התפרצות הקורונה באתר.
אנליסטים ב- JP MORGAN אמרו כי בעיות במתקן שבג'נגג'ואו עלולות להשפיע על אפל, שכן זמני האספקה של דגמי אייפון 14 פרו בארה"ב התארכו ל-32 יום מ-24 ימים. במקביל גם זמני ההובלה התארכו באופן דומה בסין ובאירופה. גורם המעורה בדבר מסר כי ייצור האייפון במתקן שבג'נגג'ואו עשוי לרדת ב-30% בנובמבר בעקבות כך. פוקסקון סירבה להגיב אך אמרה בעבר שהייצור באתר יציב וכי הוא עומד בתחזית התפעולית שלו לרבעון הנוכחי.
עובדים במתקן ג'נגג'ואו התלוננו על מערכת כאוטית לחלוקת מזון וחפצים חיוניים אחרים. פוקסקון, שמעסיקה יותר מ-200,000 עובדים בז'נגג'ואו, אמרה כי היא מארגנת הסעות לעובדים שרוצים לחזור הביתה, לאחר שסרטונים ברשתות החברתיות הראו לכאורה כמה עובדים עוזבים את האתר במהלך סוף השבוע. החברה מסרה כי היא פועלת להבטיח את הבריאות והבטיחות של הצוות שלה ולא היה מחסור באספקה רפואית או בצרכים יומיומיים במתקן.
בחודש שעבר ביטלה אפל תוכנית להאצת ייצור האייפונים בגלל ביקוש נמוך. התוכנית להאצת הייצור - שכללה הגדלה של 6 מיליון מכשירי אייפון נוספים - התמקדה בעיקר באייפון 14 פרו, שם תכננה אפל להגביר את הייצור ב-10%, במכשיר ה-14 פרו הביקושים יחסית חזקים בהשוואה לגרסאות הדומות לו, האייפון 14 ואייפון 14 פלוס.
- האייפון הדק ביותר בתולדות אפל מתקשה להמריא
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכל מקרה, אפל רוצה להוציא 25% מהמוצרים שלה מייצור בסין עד 2025, זאת עקב המתיחות בין סין לטייוואן, המתיחות בין סין לארה״ב וסין עצמה - מעצמת כלכלה לא ברורה ושבלתי ניתנת לחיזוי. בשבוע שעבר נבחר נשיא סין שי ג'ינפינג להמשיך לקדנציה שלישית, בצעד שהשווקים לא כל כך אהבו לשמוע מכיוון שג'ינפינג נוקט ביד קשה לדיכוי הקורונה במסגרת מדיניות ה'אפס הדבקה' שהוא מוביל במדינה ושפוגעת בכלכלתה.
כחלופה לסין, סימנה אפל את הודו כאתר ייצור נוסף ולא מן הנמנע כי בעתיד הייצור כולו יעבור מסין להודו כיוון שכאמור הממשל לא ידידותי, סגרי הקורונה לא מפסיקים ואי אפשר לדעת מה יקרה במצב בו תהיה הסלמה עם האמריקאים.
בשבוע שעבר פרסמה אפל את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי כאשר דיווחה על הכנסות של 90.15 מיליארד דולר כשצפי האנליסטים עמד על 88.64 מיליארד דולר. החברה עקפה גם את תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה עם רווח למניה של 1.29 דולר לעומת הצפי לרווח של 1.26 דולר למניה. בעקבות זאת קפצה מנית אפל ב-7.5%.
- 10.מניה מצויינת לא תושפע תעבור 200 (ל"ת)ערן 01/11/2022 00:46הגב לתגובה זו
- 9.אתם תיראו מחר עליה 2 או 3 אחז (ל"ת)אבי 01/11/2022 00:41הגב לתגובה זו
- 8.קניתי בין 132 ל 140 תהיה נהדרת כל השנה (ל"ת)אפרת 31/10/2022 20:27הגב לתגובה זו
- 7.מחזיקה מ 130 ו 135 לעולם לא תרד מתחת לזה (ל"ת)שרית. 31/10/2022 20:26הגב לתגובה זו
- 6.קובי מ. 31/10/2022 20:26הגב לתגובה זוולכן קנייה מצויינת אפל. תעלה ל 195 שורט רק על צים. לונג אפל נסדק דאקס גוגל וטסלה. גם אינטל תרוץ. וגנר אוף אמריקה תחזור ל 40-50 ד
- 5.תהיו בלונג .השורט גמור כבר לא ירדו ל 10 אלף (ל"ת)צדי 31/10/2022 20:24הגב לתגובה זו
- 4.אלברט דבאשווילח 31/10/2022 20:23הגב לתגובה זודיבידנדים לא רעים. קנו אותה היעד 350 עד2024
- 3.מעניין פצצה עליות ל 185 או 190 רק לונג (ל"ת)שרון 31/10/2022 20:23הגב לתגובה זו
- 2.שטויות במיץ המניה תשוב ל 175 ד וגם 200 (ל"ת)אורי כהן 31/10/2022 20:22הגב לתגובה זו
- 1.דידי 31/10/2022 17:33הגב לתגובה זוסין תהיה בעייתית בעתיד
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
