גולדמן סאקס - וול סטריט מתמודדת עם נקמתה של "הכלכלה הישנה"
אין ספק כי אנחנו נמצאים באחת מהתקופות המעניינות ביותר אי פעם בשוק המניות - לפני פחות משלוש שנים הגיעה אלינו הקורונה ושלחה את השווקים לירידות חדות, כשעד סוף 2021 נרשמו שיאים בכלל המדדים, אשר "תודלקו" בעזרת ריביות נמוכות ותמריצים ממשלתיים ובעיקר חברות צמיחה וטכנולוגיה עלו לאור הזרקורים, הדגש היה על צמיחה. היום המצב השתנה לגמרי, הריביות הנמוכות בשילוב עם המלחמה באוקראינה, הובילו את העולם לחוות אינפלציה אליה הוא לא רגיל ובנקים מרכזיים נאלצו להתחיל להעלות את הריבית, מה ששינה לגמרי את מצב המאזניים.
כיום דווקא רוב חברות הטכנולוגיה והצמיחה שנהנו מגיוסים ומאור הזרקורים מאז הקורונה הן אלו שסופגות את האש ומפגינות ביצועים חלשים, לפי ג'ף קרי, סמנכ"ל הסחורות בגולדמן סאקס, אנחנו פשוט מאוד רואים את "נקמתה של הכלכלה הישנה".
"כל הדוחות שיוצאים מאשרים את הרעיון, מניות טכנולוגייה מפספסות בענק. אם מסתכלים על מניות האנרגיה, המצב שונה לחלוטין", כך אמר קרי היום בראיון. אפשר בקלות לאשר את דבריו של קרי, רק השבוע יצאו דוחות של כמה מענקיות טכנולוגיה במשק, אשר איכזבו מאוד ושלחו את המניות של רובן לצנוח במסחר בוול סטריט. GOOGLE הענקית ירדה ביותר מ-12% לאחר שפספסה את התחזיות הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. אותו הדבר קרה עם מיקרוספט וטסלה, כשרק היום ראינו את מניית META PLATFORMS צונחת ביותר מ-25% למחיר הנמוך ביותר שלה מאז 2016.
מנגד כמובן יש את מניות האנרגיה (השייכות "לכלכלה הישנה") אשר מציגות ביצועים מרשימים ביותר, בעיקר לנוכח המשך המלחמה באוקראינה ועליית מחירי הנפט. EXXON MOBIL הגיעה היום לשיא כל הזמנים שלה לאחר שהמניה עלתה ביותר מ-75% מאז תחילת השנה, MARATHON OIL CORP עלתה השנה ביותר מ-85% ושתי החברות יפרסמו את דוחותיהן בימים הקרובים (אקסון מחר ומרתון בעוד שישה ימים).
- החברה הראשונה בעולם שחצתה שווי של טריליון דולר ומשחק הקופסה שהפך להצלחה עולמית
- ה-AI צמא לאנרגיה: ADNOC צופה ביקושים של 4 טריליון דולר בשנה לנפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי קרי, התשואות הנמוכות יחסית בעשור האחרון מצד "הכלכלה הישנה" היו המניע העיקרי להעברת ההון המאסיבית שהגיעה בסופו של דבר אל סקטור הטכנולוגיה והצמיחה, מה שהוביל לחוסר השקעה בחברות האנרגיה והתעשייה, מה שלטענתו הוביל לחלק מהמשבר שאנחנו רואים כיום. קרי טוען כי נפט וסחורות נוספות מושפעות בדיליי מסויים מהעלאות הריבית של הפד', בעיקר לעומת מניות הטכנולוגיה. בנוסף, קרי מאמין כי אנחנו נכנסים אל "סופר מחזור" חדש, כשהקודם נמשך בערך 12 שנה - מאז משבר הסאב פריים.
היום בערב שתיים מהחברות הגדולות בעולם, אשר גם הן נמצאות כמובן בקטור הטכנולוגיה - AMAZON - APPLE יפרסמו את דוחותיהן ונראה כי השוק תומך בדבריו של קרי, המניות של שתי החברות יורדות ביותר מ-3% לקראת שחרור הדוחות שלהן. שתי החברות (בעיקר אפל) מדגישות באופן ברור את מצב השוק, ספציפית של סקטור הטכנולוגיה, וכאשר הן ושאר החברות המובילות מציגות נתוניים מאכזבים ברור באמת אפשר לשאול את עצמנו - האם העידן בו החברות הללו עומדות בראש ללא מי שיערער על מעמדן עומד להשתנות (לפחות בשנים הקרובות)?
- 2.אייל 28/10/2022 20:04הגב לתגובה זוכשכתב מביא ציטוט של איש מקצוע ולאחר מכן אומר במסחר של יום אחד שהשוק מאשר/לא מאשר את דבריו מצביע על חוסר מקצועיות של הכתב והינה השוק התהפך לא היום.זאת הפסיכולוגיה ולא הערכות.
- 1.שום נקמה. הכל זמני ובסוף הטכנולוגיה מנצחת (ל"ת)כותרות 27/10/2022 22:37הגב לתגובה זו
- נכון..במקום 1/17 אחוז משיאה היא תזנק ל 1/16 אחוז משיאה. (ל"ת)מנצחת? 28/10/2022 09:24הגב לתגובה זו
- יחקאל 28/10/2022 04:22הגב לתגובה זווההתאוששות לא תבוא כל כך מהר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
