הסיכונים והסיכויים בהשקעה במובילאיי
מובילאיי ניסתה לגייס לפי שווי של 50, אבל השוק לא הסכים לקנות אותה במחיר הזה והיא נאלצה להפחית מספר פעמים את השווי וירדה עד לשווי שבו נרכשה החברה על ידי אינטל לפני 5 שנים ב-15.3 מיליארד דולר - טווח של 18 עד 20 דולר למניה. בסופו של דבר המחיר נקבע דווקא מעל זה - 21 דולר. מצד אחד, זה כישלון. אינטל, שילמה מעל 15 מיליארד דולר עבור מובילאיי לפני כחמש שנים, רכשה ב-2020 את מוביט שנכנסה לתוך מובילאיי בתמורה ל-1 מיליארד דולר ומימנה את הפסדי מובילאיי בסכום של קרוב ל-1 מיליארד דולר. כל התענוג עלה לה בינתיים 17 מיליארד דולר וזה סכום שמרני. כלומר, אינטל הפסידה על מובילאיי למרות שעברו חמש שנים.
מצד שני - להנפיק בשווקים של היום זה הישג. מובילאיי ניצלה שבוע טוב בוול סטריט וכנראה גם מחיר טוב ביחס לטכנולוגיה ולחברה טובה בשוק צומח והצליחה. מובילאיי תחל להיסחר היום תחת הסימול MBLY. השאלה לאן הולכים מכאן? פרופ' אמנון שעשוע האיש שייסד ומנהל את החברה - אופטימי כמובן.
מובילאיי מוכרת בקצב של 1.6-1.7 מיליארד דולר והיא מהחברות המובילות בתחום פיתוח היכולות לרכבים אוטונומיים. לחברה יש הסכמים עם יצרניות רכב גדולות ויש לה תחזית בשמיים:
הנהלת החברה מעריכה את השוק שלה כיום ב-16 מיליארד דולר, כש-5 מיליארד דולר הם מוצרים שלה (במונחי מכירות לצרכן). במובילאיי מעריכים שב-2026 פוטנציאל השוק יהיה 40 מיליארד דולר, ואז אם תעשו חשבון החברה צופה מכירות של 4-5 מיליארד דולר.
- מובילאיי בדוחות טובים, מעלה את תחזית הרווח וההכנסות לשנה
- אקזיט ישראלי: DigitalOwl נמכרת לפי שווי של כ-200 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-2030, על פי התחזית, השוק יגלגל 480 מיליארד דולר והחברה תחזיק מעל 90% ממנו. ההכנסות אם תעשו חשבון יכולות גם להיות 100 מיליארד דולר.
הנייר והאקסל סופגים הכל. זה חלום גדול. וגם - חשוב להזכיר, מובילאיי בשוק תחרותי. טסלה, יצרניות הרכב הגדולות (בחלקן), יצרניות שבבים נמצאות שם לצד חברות נוספות לרבות יצרניות הלידארים (יכולות ראייה למחשבים אוטונומיים) ועוד. במילים אחרות, יהיה מאתגר מאוד להגיע ליעדים כאלו.
מאיפה בכל זאת אפשר לשאוב אופטימיות?
עם זאת, מובילאיי בהיקף מכירות משמעותי, והניתוק מאינטל עשוי למקד אותה וגם לפתוח לה שווקים נוספים - מול חברות מתחרות בתחום השבבים שלא רצו לעשות עסקים עם אינטל.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מעבר לכך, וול סטריט בוחנת את הרווחים המתואמים של החברות, לא החשבונאיים, ומניתוח שעשינו נראה שמובילאיי יכולה להגיע לרווח של 700-800 מיליון דולר די מהר (בהתעלם מהמס), כלומר מדובר על מכפיל רווח סביר בתעשייה שלה - 22-25.
ולסיום - צפו לתוצאות טובות ברבעונים הבאים. חברות שמנפיקות ב-99% מהמקרים לא מפשלות מיד אחרי. זה יהיה מאוד חריג לראות נפילה בביצועים.
- 6.פרשן 26/10/2022 12:34הגב לתגובה זומכונית אוטנומית לא הולכת לשום מקום למעט נישות. שיחפשו תחום אחר.
- 5.מייק 26/10/2022 12:00הגב לתגובה זוקודם שיתנו תן ביס שמכסה ארוחת צהריים
- 4.מצד אחד, השחלה. מצד שני, השחלה (ל"ת)מייק לבנובסקי, ר''ג 26/10/2022 10:26הגב לתגובה זו
- 3.איל 26/10/2022 09:22הגב לתגובה זויפה , האמריקאים מריצים מניות ביום הראשון למסחר .
- מבין2 26/10/2022 10:22הגב לתגובה זוירדו מחמישים מיליארד ל 16 בזמן קצר
- 2.לילי 26/10/2022 08:23הגב לתגובה זומובילאיי הגדירה לאינטל את הצרכים העתידיים של שוק המוליכים למחצה . זו למעשה התרומה העיקרית של מובילאיי לאינטל . אינטל תייצר שבבים ותקבע את הרווח לאינטל .
- 1.שעשוע 26/10/2022 08:04הגב לתגובה זוהוא פשוט גאון בתחום החלומות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.

