האם הקדנציה השלישית של שי ג'ינפינג היא סימן רע למשקיעים?
בשבוע שעבר התכנס הקונגרס של המפלגה הקומוניסטית הסינית כדי למנות את שי ג'ינפינג לנשיא בפעם השלישית, ל-5 שנים נוספות, מה שהופך אותו לחזק ביותר מאז מאו, שניסה לעשות את 'הקפיצה הגדולה קדימה' לפיתוח סין במהירות ב-1958 - ונכשל. הכינוס גם הביא עימו שורה של "צעדים לביסוס השליטה במדינה" כאשר בראשם ביטול מגבלת הכהונה של הנשיא לשתי קדנציות.
במקביל, בכינוס הוצגו הצעדים של המדינה להמשך החלת מדיניות ה"אפס קורונה" הקיצונית - כלומר המשך מדיניות הסגרים במדינה, סגירת עסקים למרות הפגיעה בכלכלה. לצד זאת, שינויים מבניים רבים במצבת כוח האדם של בכירי הכלכלה במדינה מבוצעים גם הם ועתידים להשפיע משמעותית על עתיד הכלכלה הסינית וייתכן שגם על כלכלת העולם בכלל.
שיתוף הפעולה ייפגע - אבל המדינות לא ינתקו את הקשרים ביניהן לחלוטין
אסטרטגים ומנהלי כספים חוששים כי שיתוף הפעולה בין ארה"ב וסין ייפגע משמעותית. ההתבססות של המפלגה הקומוניסטית, תוך התאמה לקווי המדיניות הנוקשים של ג'ינפינג לריסון הכלכלה באגרסיביות באמצעות המשך מדיניות הסגרים הטוטאלית לדיכוי הקורונה, הופכים את הכלכלה הסינית לפחות ופחות רלוונטית. עם זאת, למרות שאסטרטגים מעטים צופים ניתוק מוחלט בין שתי המדינות בשל התלות הכלכלית העמוקה שנבנתה במשך עשרות שנים, הם כן צופים איזושהי דעיכה - בתחומים כמו טכנולוגיה - שנראית בלתי נמנעת.
עבור ארה"ב, פירוש הדבר הוא מציאת דרכים לבנות טכנולוגיה עצמאית וברמה גבוהה ולהגביל את הגישה של סין לטכנולוגיה קריטית, כמו שבבי מוליכים למחצה רבי עוצמה, שיכולים לשמש את הצבא שלה - אם כי זה מפיל את מניות השבבים. היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, תיאר את ההגבלות האחרונות כשמירה על גישת "חצר קטנה, גדר גבוהה" סביב טכנולוגיות קריטיות.
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלחמת הסחר של טראמפ הייתה במטרה לעצור את דליפת המידע הרגיש של הטכנולוגיות האמריקאיות לסין - וביידן ממשיך את הקו שלו (למרות הרטוריקה השונה)
למרות שהדו"ח שהגיש הנשיא שי לקונגרס המפלגה שלו שם דגש על "ביטחון וברית סיכונים", הוא לא היה נצי במיוחד. מה שהיה שם זו בעיקר תגובה של סין למדיניות החדשה של ארה"ב, כאשר סין רוצה גם היא לחזק את העצמאות שלה בתחומים קריטיים.
מלחמת הסחר בין המדינות שהחלה במהלך ממשל טראמפ הקפיצה את הדיבורים על ניתוק, כאשר המדינות חיפשו חלופות לסחורות שנפגעו מהמכסים. בפועל, למרות ההבדל ברטוריקה ממשל ביידן ממשיך את המדיניות של טראמפ וכנראה בצדק. ארה"ב חוששת מסין חזקה מדי, מגישה של סין לטכנולוגיות רגישות ובאופן כללי מניצול סיני של הטכנולוגיה האמריקאית כאשר חברות סיניות יגנבו את הטכנולוגיה והחברות יתחילו להתחרות באמריקאיות. החשש הזה מבוסס. זה מה שסין עשתה בעבר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כזכור, שוק השבבים נמצא בבעיה מאז מגיפת הקורונה והבעיות בשרשראות אספקה . בכל מקרה, סין וארה"ב לא ינתקו את הקשרים - סין מהווה כעת 18% מסך יבוא הסחורות של ארה"ב, ירידה מ-22% בתחילת מלחמת הסחר אבל עדיין אחוז מאוד משמעותי. במקביל, יבוא של מוצרים שאינם כפופים למכסים גבוה ב-50% מאשר מיד לפני מלחמת הסחר, אך אלו שנפגעו ממכסים או מגבלות אחרות ירדו מעט. יבוא של מוליכים למחצה מסין, למשל, נמוך ביותר מ-50% מהרמות שלפני הסחר.
לניתוק בין המדינות אולי יש יתרונות בטווח הארוך, אבל בטווח הקצר יש לכך פגיעה בכלכלה
גם אם קובעי המדיניות צופים יתרונות ארוכי טווח בפירוק הקשר החזק בין שתי הכלכלות, הדבר כרוך בעלויות מיידיות הכוללות מחסור במוצרים, מכיוון שרשתות האספקה מתקשות להסתגל. לאלו גם יש להוסיף את האינפלציה שכבר עומדת על 8.2% בארה"ב - וזה גבוה.
ניתוק הגלובליזציה שעמדה בבסיס הצמיחה הכלכלית והשווקים במשך עשרות שנים תדרוש כיול מחדש מצד המשקיעים. המשקיעים צריכים לצאת מנקודת הנחה שהאינפלציה עשויה להמשיך לעלות, רווחי החברות יקטנו וגם הצמיחה הריאלית תרד. המשמעות היא שהמשקיעים צריכים לשקול גידור אינפלציוני, להתכונן לרמות גבוהות יותר של ריביות בעולם ואולי לחשוב מחדש על פיזור ההשקעות שלהם.
- 1.משקיע מתלבט 23/10/2022 13:30הגב לתגובה זוהיום בעצם כולם תלויים בכולם אבל מצד שני הורסים לאחרים , ללא ספק צריך להתנתק מציר הרשע- סין, רוסיה, אירן, ונצואלה .... וכך הכלכלות יהיו יותר מאוזנות
- לילי 24/10/2022 09:08הגב לתגובה זוהמחירים יעלו כי בסין האוכלוסיה מזדקנת ואין מי שיעבוד . המחירים יעלו כי אירופה , רוסיה , אמריקה הצפונית האוכלוסיה מזדקנת ואין מי שיעבוד . המחירים יעלו כי נדרשים משאבים גדולים יותר להפיק את חומרי הגלם המדלדלים .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
