אלברט בורלא פייזר
צילום: רויטרס

פייזר בבעיה - הקורונה נבלמת והכנסות יורדות; הפתרון: מעלים מחירים

פייזר מוכרת בקצב של 100 מיליארד דולר כשחיסוני הקורונה לצד התרופה מהווים מחצית מהמכירות; בשנה הבאה המכירות של החיסונים יירדו דרמטית - פייזר מתכוונת להעלות את המחיר במאות אחוזים

פייזר, אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם, נהנתה בשנתיים האחרונות ממכירות הולכות ועולות של החיסון שלה לקורונה. אבל, המגפה כבר מתכווצת ברוב העולם, והמכירות בשנה הבאה ירדו. הבעיה – פייזר לא תוכל לעמוד בתחזיות ההכנסות והרווח. וזה הרי מה שחשוב בארה"ב – תחזיות, הכנסות, רווח ובעיקר מחיר המניה.  אז מה עושים? מעלים מחירים.

 

פייזר נערכת להעלאה דרמטית של מאות אחוזים במחירי החיסונים – למעל 100 דולר כשהיום זה כ-30 דולר.  העלאת המחירים תהיה בתחילת השנה הבאה עם סיום העסקה עם הממשל האמריקאי, אבל יהיו עליות מחירים בכל העולם במקביל לסיום העסקאות הקודמות מול המדינות.

 

באותה הבעיה נמצאת כנראה מודרנה, החברה השנייה בגודלה בשוק חיסוני הקורונה. גם היא צפויה להעלות את מחירי החיסונים שלה.

בפייזר ידעו שחיסוני הקוורנה יספקו הכנסות ורווחים מאוד גבוהים בתחילת הדרך ובהמשך זה ייפחת. הכל היה ידוע מראש, כך שלא ברור איך הם עלולים לאכזב בציפיות, אלא אם מלכתחילה הציפיות היו גבוהות מדי.

 

בפייזר גם מתכוננים לירידה הצפויה במכירות החיסונים. הם נמצאים במסע רכישות גדול של חברות ופעילויות כדי לייצר מנועי צמיחה עתידיים.  פייזר רכשה לאחרונה את חברת Global Blood T בתמורה ל-5 מיליארד דולר.

חברת GBT מפתחת מספר תרופות כשהמרכזית היא תרופה בשם Oxbryta למחלת אנמיה חרמשית. באנמיה חרמשית ההמוגלובין בגוף החולה אינו תקין, וזה גורם לתאי הדם האדומים להיות נוקשים ולקבל צורת חרמש

לפני כחמישה חודשים רכשה פייזר את חברת Biohaven Pharmaceutical Holding  בתמורה ל-11.7 מיליארד דולר וכן רכשה את ReViral תמורת 525 מיליון דולר. בתחילת השנה השלימה את רכישת Arena Pharmaceuticals תמורת 5.4 מיליארד דולר.

למעשה, פייזר השתמשה במעל 20 מיליארד דולר מהרווחים שלה כדי לקנות מנועי צמיחה. השאלה אם זה יקזז את מכירות החיסונים. ככל הנראה לא במהרה.

 קצב המכירות של פייזר השנה הוא 100 מיליארד דולר ומכירות החיסונים והתרופה לקורונה מחצית מזה – כ-50 מיליארד דולר.  הרווחים מסתכמים בכ-34-36 מיליארד דולר. אבל, המכירות בשנה הבאה צפויות להערכת האנליסטים להסתכם ב-79 מיליארד דולר מתוכם מתחת ל-30 מיליארד דולר מכירות של חיסוני קורונה ותרופת הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    666 25/10/2022 14:32
    הגב לתגובה זו
    הקורונה זה הבלוף של ה122 בורלאה צריך לקבל במתת חסד
  • 9.
    אוס 24/10/2022 09:57
    הגב לתגובה זו
    דום לב ממוצרים שלהם כבר ראינו, שיחזרו לדום בולבולים
  • 8.
    ראובן ש. 23/10/2022 22:42
    הגב לתגובה זו
    מלא מתים , מתו ועוד ימותו בהמשך ויחלו בהמשך מי זריקות המוות והחולי שלהם.
  • 7.
    אילת 23/10/2022 19:40
    הגב לתגובה זו
    די מספיק. הרויחו מיליארדים. עשו נזקים ללא מעט אנשים. אפשר לסגור את הבסטה ולצאת לפנסיה ולהפסיק להטריד עם השיווק האגרסיבי שלהם
  • 6.
    שי.ע 21/10/2022 16:11
    הגב לתגובה זו
    מתחסנים
  • 5.
    זה מתואם מול ביבי ? (ל"ת)
    אני רק שאלה 21/10/2022 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבי 21/10/2022 14:49
    הגב לתגובה זו
    אתה יכול לעלות מחיר של מוצר כשיש לך בלעדיות או כאשר המוצר שלך מבוקש ברמות מטורפות במקרה של פייזר יש גם חברות אחרות והביקוש יורד. במקרה הזה העלאה של המחיר רק תקטין יותר את הביקוש ואת ההכנסות
  • 3.
    8 21/10/2022 14:30
    הגב לתגובה זו
    לשחד כמה ערוצי טלויזיה וכמה פוליטיקאים, והעסקים ישגשגו.
  • 2.
    אין להם זכות קיום זאת לא רפואה (ל"ת)
    נתן 21/10/2022 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא לדאוג עוד מעט ביבי יסגור להם עוד .. (ל"ת)
    ב.ב 21/10/2022 12:55
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.