הממשל האמריקאי עלול לעצור את עסקת מאסק-טוויטר; המניה נופלת 9%
ממשלת ארה"ב שוקלת להכפיף חלק מהמיזמים של אלון מאסק לבדיקות של ביטחון לאומי, כך גם לגבי עסקת רכישת טוויטר ופעילות רשת הלוויינים סטארלינק של SpaceX – כך עולה מהתקשורת האמריקאית. מניית טוויטר נופלת לפני פתיחת המסחר ב-9% על רקע הדיווחים.
גורמים רשמיים בארה"ב מרגישים לא נוח על רקע האיום האחרון של מאסק להפסיק לספק את שירות הלוויין סטארלינק לאוקראינה. הוא אמר שזה עלה לו 80 מיליון דולר עד כה, אבל בממשל חוששים שמעבר לעניין הכלכלי, יש כאן עמדה ידידותית כלפי רוסיה. כך זה גם עלה בסדרת ציוצים שהתוו הצעות שלום אוהדות לנשיא ולדימיר פוטין.
הממשל גם מודאג מתוכניותיו של מאסק לקנות את טוויטר עם קבוצה של משקיעים זרים. טוויטר היא גורם משפיע על השיח החברתי והפוליטי והממשל חושש ממתן כוח כזה לאיש אחד, במיוחד אם הוא נתפס כידיד של רוסיה.
על פי גורמים בממשל שדיברו עם התקשורת האמריקאית, הדיונים עדיין בשלב מוקדם, אבל הם כבר בוחנים אופציות של התערבות - אפשרות אחת היא באמצעות החוק הנותן לוועדה להשקעות זרות בארצות הברית לבחון את העסקאות והפעולות של מאסק בהיבטים של ביטחון לאומי.
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הממשל וגופי מודיעין לא מרוצים מנוכחותם של משקיעים זרים בקבוצה שרוכשת את טוויטר. הקבוצה כוללת את הנסיך אלווליד בן טלאל מסעודיה, Binance Holdings - בורסת נכסים דיגיטליים שנוסדה ומנוהלת על ידי יליד סין - וקרן העושר הריבונית של קטאר.
דובר משרד האוצר האמריקאי אמר כי הוועדה האחראית על השקעות זרות אינה מגיבה בפומבי על עסקאות כלשהן שעשויות להיות תחת בדיקה או לא.
מאסק, האדם העשיר בעולם, העלה לטוויטר בשבועות האחרונים ציוצים עם הצעות לסיום המלחמה ברוסיה. הוא גם איים לקצץ בתמיכה הכספית באינטרנט סטארלינק באוקראינה. מאוחר יותר נסוג מאסק מאיומו להפסיק לפרוס את סטארלינק שהפכה לכלי חיוני לתקשורת באוקראינה במהלך הפלישה הרוסית. מאסק מספק את השירות בחינם, אך אמר כי SpaceX מפסידה כעת בקצב של 20 מיליון דולר בחודש בשרות לאוקראינה והוא לא יכול להיות אחראי לעלות זו ללא הגבלת זמן.
נזכיר כי ב-2019 אמר הפנטגון כי הוא בוחן את הסיווג הביטחוני הפדרלי של מאסק לאחר שעישן מריחואנה בפודקאסט, אם כי תוצאות החקירה אינן ברורות. לבדיקה לא הייתה השפעה על החברה.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בתוך כך נודע על פי פרסומים בתקשורת האמריקאית כי אלון מאסק מתכנן לקצץ 75% מכוח העבודה בחברה המעסיקה 7,500 עובדים.
- 7.השתלטות עוינת 21/10/2022 15:41הגב לתגובה זומנסים להשתלט על נכסי ידע והשפעה בתוך ארה"ב.צריך להתעורר ולמנוע.
- 6.אילן מסק 21/10/2022 13:37הגב לתגובה זוקישקוש אחד גדול , כל המעורבים הם אנשי עסקים שמשקיעים ומושקעים בארה"ב מזה ימים ימיממה , אין שום חדש , העסקה כבר נבחמה יל ידי רשות חהגבלים עסקיים וקעבלה אישור כבר ב 30 למאי , MS הבנק המוביל במימון העסקה הודיע אתמול שהכול כבר סוכם ויחחתם ביום שלישי הקרוב , מישהו מנסה חעשות סיבוב מהיר של 10-12% בשבוע תאחלו לאילן בהצלחה
- 5.אבנר 21/10/2022 13:37הגב לתגובה זומאסק מנסה מהפיל את טוויטר והוא יודע מה הוא עושה כנראה סוג של נקמה נגד החברה או להוריד את המחיר שלה ממש נמוך ולקנות אותה במחיר רצפה הבחור יודע מה הוא עושה הוא פשוט הכריז מלחמה על החברה מבלי לצעוק את זה
- 4.אנונימי 21/10/2022 13:05הגב לתגובה זוניסה להתחמק מהעסקה וכנראה יצליח בערבות המניפולציות שעושה
- 3.לילי 21/10/2022 13:04הגב לתגובה זוגוגל, טייטר ,כל אחת יודעת על כולם יותר מהממשל .
- 2.הנסיך הסעודי 21/10/2022 12:39הגב לתגובה זותמוהה בעיני, גם היוםצמי שמחזיק בטוויטר הוא נסיך סעודי וקבוצה של משקיעים זרים. האם הממשל פוחד משינוי השיח ברשת הזו?
- 1.מאסק מצא בסוף דרך להימנע מהעסקה (ל"ת)בוחבוט 21/10/2022 12:23הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
