מנכ"ל אמריקן איירליינס מזהיר ממחסור חמור בטייסים
חברת התעופה האמריקנית אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES פרסמה היום את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה בהם היא רשמה הכנסות של כ-13.5 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים ל-13.4 מיליארד דולר ורווח נקי (על בסיס NON-GAAP) של 69 סנט למניה, לעומת צפי האנליסטים ל-54 סנט למניה.
חברת התעופה, לצד שאר חברות התעופה הגדולות בארה"ב - דלתא איירליינס DELTA AIR LINES ויונייטד איירליינס UNITED AIRLINES - מרימה ראש לאחר שנתיים של קורונה ורואה ביקושים גבוהים כחלק מהסרת ההגבלות הגורפת ברוב מדינות העולם. שנת 2019 הייתה שנה מוצלחת במיוחד לחברות התעופה בכל העולם שרשמו פעילויות שיא. משבר הקורונה הביא - מלבד לעצירת פעילות - לפיטורי טייסים רבים שכעת חברות התעופה חפצות בייקרן.
מנכ"ל אמריקן איירליינס, רוברט איסום, אומר כי המשבר החמור של המחסור בטייסים עלול להימשך עוד כ-3 שנים כאשר החברה מצפה לפעול בשנה הבאה ב-95% עד 100% מהקיבולת של 2019. לדבריו, פתרון המפתח לבעיה זו הוא שדרוג הקצינים הראשונים לקברניטים. עם זאת, איסום מזהיר כי ככל שלא יהיה שיפור במחסור בטייסים, הדבר יפגע בצמיחה של חברות התעופה וכן בקבלת רכש מטוסים שהוזמנו.
אמריקן איירליינס מסרה כי היא מעוניינת לשכור קרוב ל-2,000 טייסים השנה, המספר הרב ביותר בשנה בתולדותיה. "להכשיר טייסים רבים זה משהו שמעולם לא עשינו לפני שיצאנו מהמגיפה", אמר איסום. הכשרת טייסים למעבר מטיסות אזוריות לטיסות משמעותיות - בדרך כלל מטוסים גדולים יותר המשרתים שדות תעופה מרכזיים של קווים בינלאומיים - עשויה לקחת יותר זמן ולהקשות לפתור את המחסור.
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מנכ"ל יונייטד איירליינס, סקוט קירבי, אמר כי ייקח שנים לפתור את המחסור החמור בטייסים. לדבריו, הביקוש המוגבר הנוכחי על רקע היצע מוגבל, בין היתר בגלל המחסור בטייסים, היה אחד משלושת מנועי הצמיחה העיקריים של התעשייה. השניים האחרים הם הטיסות עצמן שעדיין נמצאות בשלב ההתאוששות שלאחר הקורונה, ועבודה היברידית שגורמת להגברת הביקוש לפנאי. "שלושת המגמות הללו הן הסיבה שכל ההכנסות של חברות התעופה ממשיכות להפתיע לטובה", אמר. "אבל הם גם אמיתיים ועמידים, וזו הסיבה שאנחנו כל כך אופטימיים לגבי 2023 ולטווח הארוך יותר למרות האתגרים הכלכליים".
אמריקן ויונייטד אינן ייחודיות במחסור בטייסים, גם שלתא איירליינס וסאות'ווסט איירליינס SOUTHWEST AIRLINES CO נמצאות בקרב עיקש על גיוס טייסים.
אמריקן איירליינס מחזיקה בצי המטוסים הגדול ביותר בעולם עם למעלה מ-1,500 מטוסים בשירות מבצעי ולכן היא נמצאת בין החברות המושפעות ביותר מהמחסור בטייסים. החברה מפעילה לישראל קו טיסות יומי מניו-יורק (jfk) במטוסי הבואינג 777 וכן החל משבוע הבא גם טיסה יומית במטוסי הדרימליינר 787-8 למיאמי.
- 2.הן אשמות 21/10/2022 12:24הגב לתגובה זוהם עזבו ולא יחזרו יותר, החליפו מקצוע בקורונה
- 1.טייס בדימוס 21/10/2022 08:26הגב לתגובה זוואין מערכת אזרחית מספיק חזקה להכשרת טייסים. אפילו בארה"ב

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?
היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה.
מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת.
1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים
אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל זינקה ב-23%, אנבידיה קפצה ב-3.5%; הנאסד״ק עלה ב-0.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.