האם יהיה ראלי מטורף של שוק המניות בשנה הבאה? יש מי שמאמין שכן
שוק המניות חווה כידוע טלטלה קשה ונראה כי הוא רק בעיצומו של המשבר נוכח האינפלציה הגוה והעלאות הריבית שמגיעות בתגובה ובניסיון לדכא אותה. הנאסד"ק ירד מתחילת השנה ב-35% ומדד ה-S&P500 ירד מתחיל השנה ב-25%. הירידות הללו הן אכן חדות והכניסו ממזמן את המדדים - כמו רוב המניות שבהם - לשוק דובי (ירידה של מעל 20%).
לא ידוע מתי יגיעו השווקים אל התחתית אך ברור כי כבר בשלב זה מתומחרות המניות נמוך בהרבה ממחירן הממוצע והמצב מהווה כניסה אטרקטיבית למשקיעים.
בינתיים, הכלכלן ג'רמי סיגל כי בעבור המשקייעם לטווח הארוך, שוק המניות בארה"ב הוא אופציה מעולה למרות העלאות הריבית האגרסיביות של הפד' ואלה שעוד תבואנה. סיגל מעריך כי בעוד שנה-שנה וחצי שוק המניות יזנק בכ-20%-30% מכיוון שבראייה לטווח הארוך שוק המניות לוקה בהערכת חסר.
העלאות הריבית של הפד' האמריקאי אכן מצננות את השוק בטווח הנראה לעין אך אין הדבר אמור להשפיע על אלו המשקיעים לטווחים ארוכים. בסופו של יום האינפלציה תדוכא והפד' נחוש בצעדיו גם אם המכות על הכלכלה תהיינה קשות. סיגל מדגיש כי חרף האופטימיות לראלי שיגיע לדבריו בעוד כשנה או יותר, החשש ממיתון בחודשים הקרובים חמור לא פחות.
הריבית בארה"ב עומד כעת על 3.25% ואנליסטים מעריכים כי בעוד 3-4 חודשים היא תתקרב ל-5%. עם זאת, סיגל מרכך את החששות ואומר כי בענפים מסוימים כבר נראית דעיכה באינפלציה כמו שוק הסחורות ושוק הנדל"ן אך מוקדם מדי לראות השפעה נרחבת יותר.
- בוול-סטריט צופים: ה-S&P 500 עשוי להגיע ל־9,000 נקודות עד סוף 2026
- האם ה-S&P 500 יגיע לשיא חדש? המוסדיים מצטרפים באיחור לראלי ומחממים את השוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדד המחירים לצרכן שפורסם ביום חמישי עלה בכ-0.2% נוספים והצביע על זינוק נוסף במחירים כאשר האינפלציה השנתית עומדת על 8.2%. אינפלציית הליבה בקצב שנתי רשמה עלייה של 6.6%, תחזית האנליסטים צפו קצב עלייה של 6.5%, בחישוב חודשי מדובר על עלייה של 0.6%, כאשר הצפי עמד על 0.5%. במקביל התפרסמו נתוני יוקר המחיה בארה"ב מתחילת השנה לפיהם מחיר הדלק זינק ב-58%, מחיר החשמל ב-15.5%, מחיר המזון עלה ב-13%, מחירי המכוניות החדשות עלה ב-9.4% ומחירי התחבורה עלו ב-14.6%.
סיגל מבהיר כי לדעתו הצעדים שהפד' ביצע עד כה מספיקים להורדת האינפלציה והזמן ייתן את אותותיו אך הוא מציף את חששו כי הפד' חושב שיש להעלות את הריבית עוד בצד שעלול לפגוע קשות -ושלא לצורך - בככלה האמריקאית בפרט ובכללות העולם בכלל.
- 12.חביבי 17/10/2022 09:49הגב לתגובה זוהשוק עוד לא התקרר ונתוני התעסוקה מוכיחים זאת.
- 11.ריאליסט 17/10/2022 05:31הגב לתגובה זוכרגע הריבית הריאלית מאוד חריגה.
- 10.מטאטא כביש 16/10/2022 21:48הגב לתגובה זוסבלנות, מניות תמיד עולות בסוף. אנחנו נוטים לשכוח עליות קודמות ומתרעמים על ירידות. סבלנות היא שם המשחק
- 9.יש עוד 20 -30 אחוז לרדת (ל"ת)סיגל 16/10/2022 21:40הגב לתגובה זו
- 8.טוב שהסתייג 16/10/2022 19:41הגב לתגובה זוכשיהפול הפד עורו יתחילו עליות.
- 7.חחח 16/10/2022 18:50הגב לתגובה זוכבר שמענו על השטות הזאת לא קונים חרטות
- 6.איתי 16/10/2022 15:00הגב לתגובה זורצוי ומומלץ להקשיב, במקום לטפטף תגובות סתמיות וריקות
- 5.הנסתרות ל ה' אלוקינו, והנגלות-לנו ובננו. רק אמונה ב ה'! (ל"ת)אור 16/10/2022 14:42הגב לתגובה זו
- 4.שי.ע 16/10/2022 13:43הגב לתגובה זווהאינפלציה לא תיעלם לבד.ביידן מנהיג חלש ולא יוזם כלום.
- 3.ברק 16/10/2022 13:12הגב לתגובה זוהיסטורית לשוק המניות בדרך כלל לוקח כמה שנים לחזור לעלות אחרי מיתון, בעיקר אם מדברים על תיקון נומינלי. בקורונה היתה סיבה מיוחדת לתיקון החד כשהממשלה הלוותה כסף ונתנה לאנשים. כרגע שוק האג"חים מת אז אם הממשלות ירצו לצאת מהמיתון בצורה הזאת הן יצטרכו לתת לפד להדפיס כסף מה שיגרום לאינפלציה שאולי תגרום למניות לעלות נומינלית אבל לא יודע אם ראלית. אני לא בטוח אם סחורות לא יהיו עדיפות על מניות לשנים הקרובות.
- אני הילד 16/10/2022 15:29הגב לתגובה זוקראתי את תגובות 1 ו 2 שלפניך. שתי הטענות די סותרות אחת את השניה.
- 2.יקי 16/10/2022 13:08הגב לתגובה זוהשוק יכול להמשיך לרדת אבל הוא אוברסולד משמעותי. לכן כשיגיע תיקון,לא יומי או יומיים,התיקון והעליות יהיו אגרסיביות וימשכו זמן. כל זה מתאים רק למי שיש סבלנות.
- 1.יעלה 20% אחרי שירד עוד 50% (ל"ת)משה 16/10/2022 12:54הגב לתגובה זו
- היי 16/10/2022 16:31הגב לתגובה זוהוא רוצה שכל הסרדינים יכנסו...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
