דו"חות מעורבים של הבנקים האמריקאיים - מי הכתה, ומי פספסה?
קצב העלאת הריבית האגרסיבית שמנהיג הפדרל רזרב מתחילת השנה, היה אמור לבוא לידי ביטוי במספרים ובשורה התחתונה של הבנקים המסחריים האמריקאים. הציבור הוא זה ש'סובל' מהעלאת הריבית, והבנקים הם אלו שצריכים להנות ולצחוק כל הדרך אל הבנק. המשוואה היא פשוטה שהריבית עולה כך גם הריבית על ההלוואות עולה והבנק מרוויח, נכון גם הריבית על הפיקדונות עולה, אבל תסמכו על הבנקים שלא כמו שהריבית על הלוואות. הבנק מכוון בדיוק למרווח שבין הריבית על ההלוואות לריבית על הפיקדונות ושם הוא קוצר את הפירות.
דוגמא לכך ניתן לראות מפרסום תוצאותיו של הבנק הגדול בארה"ב JP MORGAN . הריבית הממוצעת על ההלוואות שמעניק הבנק עלתה ב-0.72%, הריבית הממוצעת על הפיקדונות של הציבור בבנק עלתה ב-0.53%, מכאן שהמרווח הוא 0.21% במכפלה של המרווח בסך היקף ההלוואות של הבנק של כ-טריליון דולר, נקבל כי רק מכך הגדיל הבנק את הרווח ב-2 מיליארד דולר. הכנסות הבנק ברבעון השלישי הסתכמו ב-33.49 מיליארד דולר גבוה ב-3.5% מהערכת האנליסטים להכנסות של 32.3 מיליארד דולר. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח של 3.12 דולר למניה, לעומת צפי שוק לרווח של 2.8 דולר למניה. הכנסות הבנק מריבית נטו זינקו ב-34% הודות לעלייה בשיעורי הריבית, אך מנגד ההכנסות ללא ריבית ירדו ב-8% עקב עמלות נמוכות יותר שהעניק בתחום ההשקעות, הפסדים בהשקעות בניירות ערך ומתן מספר משכנתאות נמוך יותר ביחס לאשתקד.
הבנק סיטי גרופ CITIGROUP הכה גם הוא את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה כאשר, הרווח של הבנק בשורה התחתונה הסתכם ב-1.63 דולר למניה מעל לתחזית האנליסטים לרווח של 1.42 דולר למניה. ההכנסות של הבנק הסתכמו ברבעון השלישי ב-18.51 מיליארד דולר למניה לעומת צפי השוק ל-17.45 מיליארד דולר הכנסות ברבעון השלישי. סיטי הפרישה 370 מיליון דולר נוספים להפסדי אשראי במהלך הרבעון, מה שהביא את הסכום הכולל ל-1.37 מיליארד דולר. בשנה שעברה היא הפרישה כ-מיליארד דולר, עליית שיעור ההפרשה נובע מהסיכון שגבר לאי עמידה בפירעון ההלוואות בעקבות העלאות הריבית.
מורגן סטנלי וולס פארגו - המאכזבות
הבנק MORGAN STANLEY אכזב בתוצאותיו לרבעון השלישי, אשר פספס את תחזית השוק גם בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה. הכנסות הבנק הסתכמו ברבעון ב-12.99 מיליארד דולר לעומת צפי של 13.3 מיליארד דולר הכנסות. בשורה התחתונה רשם הבנק רווח של 1.47 דולר למניה לעומת תחזית אנליסטים לרווח של 1.49 דולר למניה. ההכנסות הבנק מבנקאות השקעות והכנסות מניהול השקעות ירדו ב-55% ו-20%, בהתאמה.
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- מנכ״ל ג׳יי.פי מורגן: ייתכן ומלחמת העולם השלישית כבר החלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.Y 14/10/2022 23:26הגב לתגובה זואף אחד לא יצא בזמן כולם מרוסקים.גם חברה כמו אינטל מיקרוסופט גוגל אמזון פייסבוק .שנחשבות יציבות . מרוסקות . העולם איבד כמחצית מערכו . דברו עם ביידן . האיש נרדם .מה נסגר שם ?
- 2.בכל מצב שלו יהיה תמיד הבנקים מרוויחים (ל"ת)ברוך 14/10/2022 19:01הגב לתגובה זו
- שחף 14/10/2022 19:43הגב לתגובה זוכשהמיקוד יותר בהשקעות השנה זה פחות יעבוד.
- 1.איצ 14/10/2022 18:10הגב לתגובה זוישאירו אחרייהם טריליוני דולרים חובות אהודים...
- ברק 15/10/2022 13:58הגב לתגובה זוהבעיה שהמדינות לקחו את החובות של הבנקים על עצמן, מדינות מפותחות הולכות לפשוט את הרגל או לעבור היפראינפלציה על מנת להציל את שוק האג"חים שלהן וכנראה גם את הבנקים, בשלב הזה למי אכפת מהבנקים, גם אם הם ישרדו הכסף בהרבה מדינות לא יהיה שווה כלום.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
