בהפסד של 687 מ' ד': ניסאן מוכרת את כל פעילותה ברוסיה ליצרן מקומי
החברה תמכור את פעילותה בעבור יורו אחד בלבד (0.97 דולר) ליצרן המקומי נאמי, זאת לאחר שהחברה לא פתחה את מפעלי המחקר שלה בסנט פטרסבורג ואת בסיס המכירות הראשי שלה במוסקבה קרוב ל-7 חודשים; החברה שמרה לעצמה את היכולת לרכוש בחזרה את זכויותיה ברוסיה בשש השנים הקרובות
חברת הרכב NISSAN NISSAN MOTORS ADR הודיעה כי תמכור את כלל פעילותה ברוסיה לחברה רוסית הנמצאת בבעלות הממשלה, NAMI, בעבור יורו אחד בלבד (שווה ערך ל-0.971 דולר). בכך תפסיד ניסאן קרוב ל-687 מיליון דולר, זאת לאחר שחברות דומות כגון מקדונלדס MCDONALDS ביצעו מהלכים דומים מוקדם יותר השנה בעקבות תחילת הלחימה בין רוסיה לאוקראינה.
מהלך זה מבוצע על ידי החברה לאחר שעל פי דיווחים, לא פעלה החברה במדינה מאז חודש מרץ האחרון, אז הפסיקה לפעול בעקבות משבר בשרשראות האספקה. מנגד, השאירה לעצמה חברת ייצור הרכב את הזכות לרכוש בחזרה את החברה מידי NAMI בששת השנים הקרובות, כך על פי משרד התעשייה הרוסי.
המכירה לנאמי תכלול את כל מפעליה של ניסאן במדינה, כולל מכון המחקר שלה שממוקם בעיר סנט פטרסבורג, ומרכז המכירות שלה שממוקם כעת במוסקבה.
מכירת החלק הרוסי של החברה מהווה תמונת מראה לבעל המניות הגדול ביותר בחברה, יצרן הרכב הצרפתי RENAULT, שכידוע מכרה בעבר את מרבית אחזקותיה ביצרנית הרכב הרוסית ATOVAZ למשקיע רוסי בחודש מאי האחרון.
לאחר ביצוע העסקה, דיווחה ניסאן כי היא צופה הפסדים של 100 מיליארד ין יפני (כ-687 מיליון דולר), אך שמרה על תחזית ההכנסות שלה לשנת ההכנסות הקרובה שתגמר בחודש מרץ הקרוב.
- ארדואן לפוטין: איסטנבול מוכנה לתווך בין רוסיה לאוקראינה
- המספר היומי - 180 אלף דולר. מי מקבלת את הסכום הזה ועבור מה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רנו, אשר החזיקה קרוב ל-43% מניסאן, העריכה כי הפגיעה תגרע מרווח החברה הנקי של יצרנית הרכב היפנית בסכום של כ-331 מיליון יורו (321 מיליון דולר) במחצית השנייה של 2022.
לדברי יצרנית הרכב ניסאן, זאת החליטה למכור את פעילותה במדינה לאחר שהבינה כי לא תוכל לשנות את המתיחות הפוליטית במדינה. בעקבות הדיווח, נמסר כי גם יצרנית הרכב מיצובישי שוקלת לצאת מרוסיה, כך על פי דיווח בעיתון המקומי NIKKEI. דובר מטעם חברת מיצובישי לא הגיב לדיווחים.
היציאה מרוסיה מגיעה כאשר קיימים שינויים ניכרים ביחסים בין יצרניות הרכב רנו וניסאן. החברות דנו לאחרונה בשיתוף פעולה מחודש בשנים הקרובות, כאשר ניסאן אף הודיעה שהיא שוקלת להשקיע ברכב החשמלי החדש אותו תפתח רנו. מדובר בשיתוף הפעולה הגדול ביותר בין החברות מאז שנת 2018, אז נעצר קרלוס גוהן – ששימש כמנכ"ל שתי החברות, זאת לאחר שדווח כי הרשויות ביוון עצרו אותו בחשד לעבירות על חוקי ניירות הערך.

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)פניית הפרסה של פורד אירופה
המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה
לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.
כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)
עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.
שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיננסים
בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.
למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.
