אפל
צילום: pixbay

לאחר הירידה החדה במחיר המניה בשבועות האחרונים; הערכות מצביעות על כך שהביקוש למוצר הדגל של אפל עדיין גבוה

אחת הבעיות הגדולות של החברה הגדולה ביותר בארה"ב היא היכולת לעמוד בביקוש הרב למוצריה. החודש דווח כי החברה דווקא מאטה את הייצור בעקבות האטה בביקוש, אך על פי ניתוח חדש של אנליסטים, המצב טוב ואפילו משתפר, האם המניה תגיב בהתאם?
מתן קובי |

המוצר החשוב, וכנראה המזוהה ביותר עם  APPLE הוא האייפון. מוצר הדגל של החברה אחראי על אחוז ניכר מההכנסות שלה וככל הנראה מה שמונע ממנה למכור ממנו עוד יותר, הוא דווקא עודף הביקוש. זוהי בעיה ידועה של החברה - היא לא מצליחה לספק את כל הביקושים במידיות. לפני כשבוע דווח בבלומברג כי החברה מבטלת תוכנית להאצת ייצור האייפונים בגלל ביקוש נמוך, מה ששלח את המנייה לירידות, זאת לאחר שב-12 לספטמבר דווח כי על פי נתוני ההזמנות המוקדמות של האייפון מדובר בביקוש חזק ועניין גדול מאוד במוצרי החברה. אנליסט ב-UBS מעריך כעת כי למרות הדיווח על ביטול התוכנית, הביקוש עדיין נמצא בנקודה טובה, לפחות בכל הנוגע לכל מסויים מסדרת הטלפונים החדשה.

דיוויט ווגט, אנליסט ב-UBS צופה כי החברה תמכור ברבעון הנוכחי כ-48 מיליון יחידות, בדומה לרבעון המקביל בשנה שעברה. על פי הערכות הביקוש לדגמי הפרו דווקא נמצאים בשיאים לעומת הביקוש הפחות לדגמי הבסיס - האייפון 14 ומקבילו הגדול יותר האייפון 14 פלוס. לפי דבריו של ווגט, הביקוש הרב לדגמים המתקדמים יותר יוביל את מכיר המכירה הממוצע של החברה ברבעון הנוכחי להיות גבוהה מבדרך כלל. העניין הבעייתי יותר בהכנסות החברה הרבעון, לפי ווגט, הוא דווקא התחזקותו של הדולר. ווגט צופה כי התחזקות המטבע אל מול מטבעות העולם תוביל את הכנסות החברה לרדת ב-8% והוא צופה שההכנסות ממכירות של אייפונים יעמדו על 41.8 מיליארד דולר, זאת מתחת לצפי האנליסטים שעומד כעת על 42.2 מיליארד דולר.

ווגט מדגיש את המהירות של הגעת משלוחי הטלפונים של אפל, כאשר זמן ההמתנה הממוצע לאייפון פרו מקס החדש עומד על 35 יום בארה"ב ובסין ועל 32 ימים ביפן ובאירופה. זמני ההמתנה לאותו הדגם רק בסדרת האייפון 13 בשנה שעברה עמדו על 33 ימים בארה"ב, 39 ימים בסין ו-32 ימים ביפן ובאירופה. זמני ההמתנה אמנם נשארו כמעט זהים, אך ניתן לראות כי שיפור עיקרי נרשם בסין, אשר מהווה שוק מאוד גדול ומהותי עבור החברה.העניין של זמני ההמתנה של דגמי הפרו ככל הנראה מציגים עניין חשוב, מה שבדיוק מחזק את טענתו של ווגט - בהשוואה לשנה שעברה, הביקוש לדגמים היוקרתיים עדיין נמצא בנקודה חזקה. כאשר מסתכלים על זמני ההמתנה לדגמי הבסיס ניתן לראות גם כן את זמני ההמתנה עומדים כעת על 4 ימים עבור דגם הבסיס הרגיל ביפן, ובין 8 ל-9 ימים לדגמי הפלוס. 

מניית אפל אמנם נמצאת מאז תחילת שנה בנקודה טובה - היא ירדה בכ-18% בזמן שה-S&P 500 ירד ביותר מ-20%, אך בשבועות האחרונים חלה הדרדרות משמעותית במצב המניה והיא ירדה בתוך כחודש וחצי 19%. מה שהשפיע בעיקר על המצב היה הדיווח של בלומברג והערכה של אנליסט, על פיה הביקוש לדגמים החדשים בסין אינו חזק כמו שציפו. בנוסף לשני אלו, נליסט מחברת BofA Securities הוריד את דירוג המניה מקנייה להחזקה ונראה כי הערכות החדשות של האנליסט מ-UBS הן בדיוק מה שהמשקיעים רוצים לשמוע. לאט לאט אנחנו מתקרבים לעונת החגים של העולם הנוצרי ואפל תצפה להעלות את המכירות שלה ברבעון הקרוב, במקרה ולא תוכל לעשות זאת, סביר כי החברה תחזור בסופו של דבר לממוצע הירידות של השוק, לאחר שזו בלטה במשך השנה האחרונה בעוצמתה היחסית. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.