מדוע אפל התרסקה ב-19% בחודש וחצי?
ענקית הטכנולוגיה אפל APPLE היא החברה הגדולה ביותר במדד ה-S&P 500 וכנראה מייצגת בטיחות יותר מכל מניה אחרת. עד ה-17 באוגוסט כך אכן היה כשהמניה ירדה ב-1.7% בלבד לעומת ירידה של 10.3% במדד כולו. בנוסף לכך, אפל גם השיגה ביצועים טובים יותר משאר חברות הטכנולוגיה הגדולות כמו אמזון AMAZON שירדה ב-15%, גוגל GOOGLE שירדה ב-17% ומיקרוסופט MICROSOFT שירדה ב-13%.
עם זאת, איש לא צפה את מה שקרה אחרי ה-17 באוגוסט. מנית אפל נחתכה ב-19%, בדומה לאמזון שירדה ב-18%, ומיקרוסופט ואמזון שירדו שתיהן ב-17%. במילים אחרות, אפל היא רק עוד מניה טכנולוגית.
מה השתנה? לאפל היו שבועיים עמוסים שהובילו את המניה לרדת - והכל התחיל כשהחברה חשפה את קו המוצרים החדש שלה, ובהם האייפון 14, בתחילת ספטמבר.
בתחילה, דיווחים הראו שהביקוש לאייפון היה חזק, במיוחד לדגמי ה-Pro וה-Pro Max היקרים יותר. לאחר מכן, החל להגיע מידע נוסף על הביקוש לאייפון. אנליסט מג'פריס ציין כי נתונים חדשים הובילו אותו להאמין שהביקוש לאייפון 14 אינו חזק כפי שציפו בסין. לאחר מכן, הבלומברג דיווח כי אפל שינתה את התוכניות להגביר את ייצור האייפון 14 בהמשך השנה על רקע ירידת הביקוש. אם לא די בכך, אנליסט של BofA Securities הוריד את דירוג המניה מקנייה להחזקה.
- אפל במבחן: תחשוף בספטמבר את האייפון 17 ועדכוני הבינה המלאכותית
- אפל מהמרת על הודו ופותחת חנות שלישית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות זאת, אפל עדיין מתעלה על ה-S&P 500 ומניות הטכנולוגיה הגדולות האחרות, אבל צריך לזכור שסביבת המאקרו משפיעה גם על ענקית כמו אפל שלא יכולה להישאר חסינה מטלטלות בשווקים ואינפלציה גבוהה.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.