ליהמן ברדרס 2.0? ה"שורטים" על קרדיט סוויס בנקודה הכי גבוהה מ-2008; המנכ"ל: "אנחנו בנקודת זמן קריטית"
בנק CREDIT SUISSE GROUP השוויצרי, אחד הבנקים הגדולים בעולם, מנהל כחצי טריליון דולר ושווי הנכסים שלו עומד על כ-760 מיליארד דולר. הבנק נמצא במצב לא טוב בכלל בשנים האחרונות. בשנה שעברה הבנק מחק 4.8 מיליארד דולר עקב ההשקעות שביצע ביל הוואנג עם קווי האשראי שקיבל מהבנק, מה שהוביל לסגירה של אחת מקרנות מתן האשראי של הבנק. בתחילת השנה יו"ר הבנק התפטר לאחר שהפר בידוד ומאז שנת 2000 סך הקנסות של החברה עומד על יותר מ-11 מיליארד דולר. מניית החברה ירדה בכ-60% מאז אוקטובר האחרון ומאז 2007 היא התרסקה ביותר מ-95%. היום נראה שהמצב מתחת לפני השטח הרבה יותר חמור כאשר סך חוזי ההחלף לסיכוני אשראי (CDS) על החברה נמצאים בנקודה הכי גבוהה מאז 2008. במילים פשוטות, השוק מתמחר כעת שהסבירות שהבנק יפשוט את הרגל נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר מאז משבר הסאב-פריים.
מה זה חוזה החלף לסיכוני אשראי?
כל מי שמכיר את הסרט The Big Short זוכר את הסצנה כאשר המשקיע הידוע מייקל ברי (אשר מגולם על ידי כריסטיאן בייל) הגיע אל הבנקים הגדולים ביותר בוול סטריט וביקש לקנות מוצר מסויים כנגד שוק הדיור, מעין שורט (מפה מגיע שם הסרט). אותו המוצר שקנה ברי מהבנקים בסך של יותר ממיליארד דולר נקרא CDS - Credit Default Swaps או בעברית - חוזה החלף לסיכוני אשראי. CDS הוא בעצם נגזר שניתן לסחור בו, הרעיון הוא לספק מעין ביטוח עבור מלווה כנגד המקרה שמי שהוא מלווה לו את הכסף יפשוט את הרגל. החוזה בעצם מגלם את סיכון האשראי של הלווה ומי שמוכר אותו הוא לרוב צד שלישי.
אם למשל אני חושש שחברה מסויימת לא תוכל לשלם לי את תשלומי הקרן והריבית של אג"ח שרכשתי ממנה (כסף שהלוותי לה), אני יכול לפנות לאדם נוסף ולהציע לו למכור לי ביטוח (CDS) למקרה שאם החברה לא תחזיר לי את הכסף, הוא יעשה זאת. אם אותו אדם מאמין שיש סיכוי שהחברה אכן תחזיר את החוב, הוא יסכים למכור לי את הביטוח בתוספת פרמייה מסויימת. נניח ואותה החברה פשטה את הרגל או לא יכלה לעמוד בתשלומי האג"ח אותה רכשתי, אותו המשקיע שהנפיק עבורי את החוזה יצטרך לשלם את התשלומים שהחברה לא העבירה לי, המשמעות היא שעבור תשלום מסויים אני יכול להעביר את הסיכון של האג"ח לאדם אחר. במקרה של מייקל ברי מי שהסכים למכור לו את החוזים היו אותם בנקים שהנפיקו מכשירי חוב מגובי משכנתאות, הם היו כל כך בטוחים שהסיכוי שהתשלומים הנובעים מהמכשיר יפסיקו להגיע ושהם יפשטו את הרגל הוא אפסי, כך שהם ראו את ההצעה של ברי לרכוש מהם את החוזים בתור "כסף קל". בפועל מייקל ברי עשה הון עתק מאותו האירוע שכן התשלומים אכן לא הגיעו וחלק מהבנקים (ליהמן ברדרס) פשטו את הרגל, מה שאף אחד לא האמין שיכול לקרות.
מה בעצם קורה כעת עם קרדיט סוויס
חוזי ה-CDS על הבנק נמצאים בנקודה הכי גבוהה שלהם מאז 2008 ואפשר לומר שפוזיציות השורט על הבנק נמצאות בנקודה גבוהה ביותר. מנכ"ל הבנק אמר היום בשיחות של החברה כי הבנק נמצא ב-"נקודת זמן קריטית", זאת לאחר שרק לפני יומיים אמר לעובדי החברה: "אני מקווה שאתם לא מבלבלים את הביצועים היומיומיים של המניה עם ההון החזק והנזילות הגדולה של הבנק", זאת לאחר שעלו חששות בכל הנוגע לפיטורים. רק נזכיר כי סמנכ"ל הכספים של האחים ליהמן היה זה שאמר בספטמבר 2008 (לפני נפילת הבנק): "מצב ההון (של הבנק) חזק בנקודה זו".
- המומלצות של דויטשה למחצית הבאה: 17 מניות, 4 סקטורים
- "מניות אירופה מעולם לא היו זולות יותר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם יש סיכוי שאכן נראה את הבנק קורס?
- 6.הרציונלי 02/10/2022 20:30הגב לתגובה זוהסיבה לירידות והשוקט היא הערכה כי הבנק ינפיק מניות כדי לממן את תוכנית ההתייעלות הגדולה שעליה בוא עומד להכריז ב 28.10 "Vontobel expects Credit Suisse to ask shareholders to inject 4 billion Swiss francs as part of its upcoming strategic review, analyst Andreas Venditti said in an analyst note Thursday."
- ברקה 02/10/2022 23:04הגב לתגובה זוחברה ברווחים לא "מתייעלת" ומפטרת עובדים.
- 5.אפקט הפרפר 02/10/2022 18:15הגב לתגובה זוהנפיחות במניות הבנקים וחברות נדל"ן אחרות גדולות, רומזות שדברים נסתרים עלולים להיחשף
- 4.Zoro 02/10/2022 15:23הגב לתגובה זוכתבת שסמנכל הכספים אמר בספטמבר 2008 שההון שלו חזק. זה באמת נכון וההון שלו היה חזק. רק שליהמן לא נפל בגלל הון בכלל. הוא נפל בגלל נזילות כתוצאה מכישלונות ריפו 105. לכן אין קשר בכלל להון וההשוואה במקרה הטוב חלשה ביותר.
- 3.אנונימי 02/10/2022 12:09הגב לתגובה זושנוציא כתבות מהארכיון שלכם בעשר שנים האחרונות?בינתיים רק עליות ועליות מתקן קצת וממשיך לעלות
- האחד 02/10/2022 13:28הגב לתגובה זויש מניות שמחקו מתחילת השנה 70-90 אחוז בשווי שלהן אתם חווים קריסה איטית בגלל זה כל השנטי בנטי גם האנרגיה תקבל סטירה עוד מעט ואז רק אולי השוק יוכל להמשיך לעלות עד אז צפו פגיעה זו רק הסנונית הראשונה כשכולם באופריה של הלוואות והחיים הטובים (כל פלוץ עם 3-4 בתים ומכוניות יוקרה) פתוחים בהלוואת כאילו אין מחר ימשכו לכם את השטיח מתחת לרגלייה ואז גם התחתונים יפלו .
- ירון 02/10/2022 14:49זה מה הוא רואה
- אנונימי 02/10/2022 13:43עשר שנים כתבות מפחידות ובינתיים כמו שאתה אומר כל אחד נוסע על מרצדס ומשלם 15 אלף שח שכירות על ארבע קירות
- 2.נ.ש. 02/10/2022 11:49הגב לתגובה זוצריך לזכור שלפני שליהמן קרסה היו שני בנקים עם נכסים בהיקף 2 טריליון דולר שהועלמו. ובועד בעבר זה היה לא לגיטימי להתערב היום זה הרבה יותר לגיטימי למדינות להתערב כך שסביר להניח שלא יהיה אותו תסריט. אבל הסיפור הוא לא רק קרדיט אלא גם hsbs ו ubs וביחד הם יכולים להיות מכה. אגב משהו בנתונים של הבנק לא נכון 500 מיליארד מול 750 מיליארד בנכסים לא הגיוני
- 1.אנחנו בדרך לסופה פיננסית חדשה (ל"ת)כתבה מקצועית 02/10/2022 10:45הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
