אחרי הליש"ט; היואן מגיע לנקודה הנמוכה ביותר שלו מזה 14 שנים
הדולר הגיע בשבוע שעבר לשיא של 20 שנה, עבור מי שמחזיק דולרים אלו חדשות מצויינות אך עבור כל מי שמחזיק או סוחר במטבע אחר, הסיפור קצת אחר. לאחר השיא השלילי של הליש"ט בימים האחרונים, דוגמה נוספת להשפעה של התחזקות הדולר היא המצב של היואן (הרנמינבי) הסיני. היואן ירד ב-12% אל מול הדולר בשנה האחרונה וצפוי להגיע לירידה הגדולה ביותר שלו מאז שנת 1994. הבנק המרכזי של סין מנסה כבר תקופה להילחם בתופעה ובתחילת החודש שוב הוריד את דרישת הרזרבה של מט"ח אותם חייבים הבנקים להחזיק בניסיון לחזק את היואן. כעת ברור שהצעד היה כטיפה בים לעומת העלאות הריבית של הפד'.
הפיחות במטבע הוא לא הבעיה היחידה והוא לא נגרם אך ורק מהתחזקותו של הדולר. סין עומדת בפני בעיות רבות אשר משפיעות מאוד על הסחר במטבע שלה. ראשית, המדינה עדיין ממשיכה במדיניות ה"אפס קורונה" אשר פוגעת מאוד קשות ביכולת של התעשייה לחזור לעמוד על הרגליים ולתקופה של טרום הקורונה בזמן ששאר העולם כבר כמעט שכח מהמגפה. מפעלים לא יכולים לעבוד בתפוקה מלאה, נמלים נאלצים להסגר וללא גמישות מצד הממשלה הקומוניסטית, החזרה לייצוא ברמות של טרום הקורונה לא נראית באופק. המצב מרחיק את הרצון של המערב להסתמך על המדינה וכבר השבוע ראינו את אפל מכריזה על כך שהיא החלה לייצר חלק מהאייפונים החדשים שלה בהודו, מהר מהצפוי וכחלק מתהליך היפרדות של החברה מהתלות הסינית.
שנית, המדינה עומדת בפני משבר נדל"ני קשה ביותר. לאחר ששנים עסקי הנדל"ן במדינה פרחו, הקבלנים והייזמים הרוויחו הון תועפות הודות למינוף ובנייה מואצת, הקורונה הובילה את אותן החברות לנקודת קצה. הדרך בה חברות הנדל"ן היו מממנות את הבנייה של הבניינים והדירות הייתה על ידי כך שמכרו מראש את הדירות לבעלי הדירות, אשר לקחו בשביל כך משכנתא עוד לפני שהחלה הבנייה של הדירה שלהם. בעקבות הקורונה, החברות לא יכלו לבנות את הדירות עליהן התחייבו, מה שמנע מהן להתחיל פרוייקטים חדשים, להשיג מימון נוסף ובסופו של דבר העניין הוביל לפשיטת רגל של חברות ענק. בראש אותן חברות נמצאת אוורגרנד, שהכריזה בסוף 2021 על חדלות פרעון לאחר שחובותיה הגיעו לסך של יותר מ-300 מיליארד דולר, האזרחים כמובן נשאר ללא דירה.
משבר הנדל"ן הוביל את המדינה למשבר נוסף - בעקבות זאת שלא נבנו יותר דירות, אשר נלקחו עבורן משכנתא מראש על ידי הרוכשים, בעלי הדירות החליטו כי לא ישלמו את המשכנתאות שלהן עד שיחזרו לבנות את הדירות שהובטחו להן. הבעיה היא כמובן שאין מי שיבנה את הדירות - אין כסף. המרד התפשט בכל רחבי המדינה והגיע עד לידי כך שכוחות הביטחון נאלצו לפזר הפגנות בנושא וניסיונות של לקוחות הבנקים להסתער עליהם. עד כה הממשלה השתדלה לצנזר את מרד המשכנתאות ולדכא אותו לפני שיתפשט בצורה רחבה עוד יותר בכל המדינה.
- הדשא של השכן לא ירוק יותר - ארה"ב מתקרבת לריבית של 8% על המשכנתאות
- אחרי הירידות בחודשיים האחרונים בוול סטריט - מה יקרה עד סוף השנה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העתיד לא ורוד
- 2.נתניהו יפיל את השקל כי הכל ילך לחרדים (ל"ת)כלכלן 29/09/2022 06:34הגב לתגובה זו
- 1.אל תתעסקו במטבעות רק מניות הם יטוסו בקרוב (ל"ת)תמיר 29/09/2022 06:33הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
