וויקס חוזרת לזנק - 40% מתחילת החודש; האם יש פוטנציאל במניה החבוטה?
וויקס וויקס מזנקת היום ב-13% לשווי שוק של 4.7 מיליארד דולר, על רקע הכניסה של קרן סטארבורד לחברה. סטארבורד הגדילה את ההחזקה בוויקס ל-9% והמשקיעים שמחים. למה בעצם? כי הקרן אקטיביסטית והיא תנסה לדחוף את וויקס ליעילות ולרווחיות.
וויקס שמפתחת פלטפורמות פשוטות ונוחות להקמת אתרים נמצאת כעת בצמיחה יחסית נמוכה ועל רקע זה מנייתה צנחה מהשיא בכ-75%, אבל השנים האחרונות היו טובות בשורה העליונה. וויקס, בשנת 2020 רשמה צמיחה מרשימה של 30% בזמן שהתזרים החופשי של החברה עלה ב-1% בלבד. ב-2021, ההכנסות שוב זינקו ב-29%, אך התזרים צנח ב-78%. והשנה - וויקס צומחת במספרים חד ספרתיים מאכזבים בהכנסות, כחלק מהאטה כלכלית והירידה בקצב הצמיחה של הדיגיטל. התזרים עדיין ממשיך לצנוח. אם בעבר התזרים היה פחות חשוב, עכשיו זה הפך לקריטי, במיוחד על רקע הפסדים ומעבר לגירעון בהון של החברה, אם כי יש לה עדיין מזומנים נטו בהיקף של מעל חצי מילארד דולר.
וויקס ברבעון האחרון רשמה הכנסות של 345 מיליון דולר, צמיחה של 11%, אך זה לא כל כך עודד את המשקיעים כאשר ההפסד התפעולי גדל. וול סטריט בתקופה הזאת מעדיפה רווחים על גדילה. זה אחת הסיבות שוול סטריט חתכה את שוויה של החברה הישראלית ב-75% מאז השיא.
מתוך הכנסות של 345 מיליון דולר, 121 מיליון דולר הושקעו במחקר ופיתוח, 120 מיליון דולר הושקעו בהוצאות שיווק ומכירות, ו-43 מיליון דולר הלכו להנהלה וכלליות. אז מחקר ופיתוח זה כנראה קריטי, אבל היחס בין הוצאות המכירה והשיווק להכנסות הוא גבוה - כ-35%. וכאן נכנסת סטארבורד לתמונה - היא תרצה שהחברה תתייעל. האמת שזה גם מה שהנהלת החברה רוצה, וכעת היא תוכל לעשות זאת בלי נקיפות מצפון - "זה לא אנחנו, זה הם". באם תהליך הייעול של החברה לא יצליח, יש את מי להאשים.
- מנהל מחלקת Web באינסייט, על פיתוח פרויקטים מורכבים: "כך בנינו את המגה-אתר של ד"ר לוינגר"
- חדשנות וקידמה ב-Webma: מבט על שנת 2023 והתחזיות ל-2024 בתחום בניית אתרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני כחודש הודיעה החברה על פיטורי 100 עובדים, מתוך 4,800 העובדים בחברה (חודשים ספורים אחרי שהכחישה את הדבר נחרצות בשיחה עם ביזפורטל). אבל זה עדיין לא המהלך שיקרב אותה לרווחיות, וויקס צריכה לבצע מהלכים מהותיים יותר.
אנליסטים הגיבו להגדלת ההחזקות של קרן ההשקעות בחיוב, דבר שגם תורם לעליית המניה היום. אנליסט טרויסט, נאבד חאן רשם כי ״הוא רואה את המעורבות של קרן ההשקעות האקטיביסטית בחיוב ובשיתוף פעולה עם ההנהלה של וויקס, זה יכול להוביל לשיפורים בביצועים של החברה. הוא מעניק לוויקס דירוג ״קנייה״ עם מחיר יעד של 120 דולר, אפסייד של 33% ביחס למחיר הנוכחי. לדעתו, וויקס כעת היא בתמחור אטרקטיבי.
וויקס מכוונת לתזרים מזומנים חופשי של 20% מהכנסותיה - האם היא תצליח לעשות זאת? אם היא תצליח בכך, וזה לא בטוח, נראה שזה יוכל לשמש כזרז לעליית המניה. 20% ממחזור כתזרים זה 68 מיליון דולר ברבעון (בהנחת הכנסות רבעוניות של 345 מיליון דולר) הבעיה היא שזה תזרים חופשי שהיא מעולם עוד לא ייצרה. השיא של החברה עמד על 48 מיליון דולר ברבעון השני של 2020, כאשר שיעור האימוץ של פלטפורמת וויקס היה בשיאו.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
וויקס ממשיכה גם עם שיתופי פעולה, דבר שמגדיל לה את ההוצאות, אך זה עשוי להיות מנוע הצמיחה שלה - היא משתפת פעולה עם חברות כמו Vistaprint ו- LegalZoom בכדי להציע את שירותי בניית האינטרנט שלה למשתמשים שלהן.
זה עלה לה ביוקר, בשנת 2021 היא הוציאה 108% מההכנסות שהגיעו מאותם שיתופי פעולה, על הוצאות התפעול של סגמנט זה, משמע, הוציאה יותר מאשר הכניסה. השנה, היא מצפה להוציא 96% עד 99% מההכנסות שמגיעות משיתופי הפעולה, על התפעול. עוד סגמנט שלוויקס יש מה להתייעל בו.
על אף העובדה ששיתופי הפעולה עולים לה ביוקר, הם מהווים מרכיב מרכזי בצמיחה העתידית של החברה. ההכנסות משיתופי הפעולה עלו ב-75% משנה לשנה והם יסייעו לה להאיץ מחדש את צמיחת ההכנסות הכוללת ברגע שההכנסות משיתופי הפעולה יהוו מרכיב מרכזי בוויקס.
בשנים הבאות, ההוצאות התפעוליות מסגמנט שיתופי הפעולה אמור לרדת, מה שיאפשר לה להשיג מינוף תפעולי ולהגדיל את התזרים המזומנים. נראה שלוויקס יש הרבה ״בשר״ להתייעל, תהליך שחייב להצליח בכדי להפוך אותה לאטרקטיבית, אם זה לא יקרה, גם התרחיש של מכירה יכול להיות על הפרק.
מניית החברה רשמה את השיא שלה בחודש פברואר 2021, עם שער של 348 דולר למניה, עלייה של 154% בתוך שנה. כעת, היא נסחרת בשער של 83 דולר ושווי החברה עומד על 4.7 מיליארד דולר. לחברה מכפיל מכירות של 3.16, ומדד פיוטרסקי נמוך של 3 שמעיד על הסיכון בהשקעה בחברה.
- 8.Lol 20/09/2022 06:47הגב לתגובה זווכדי להתייעל ולהרוויח היא צריכה לפטר עוד עובדים,דבר שיקשה עליה
- 7.למי 20/09/2022 03:06הגב לתגובה זומקווה שלא הסתבכת מעודף נתונים
- 6.למי 20/09/2022 03:05הגב לתגובה זוזה פנטסטי והכותב שזה לא משהו הוא לוזר מיועדת הכתבה הנוכחית,עדיין 4% אחרי שקראת?
- 5.Dalal 19/09/2022 23:24הגב לתגובה זויותר אבטלה סמוייה מבתעשייה אווירית מכרו שם לכל מי שמנהל 40 איש שהוא כמו מנכל אני מהמר על התייעלות רוחבית בכל הדרגים וסגירה של חצי מהפעילויות
- אופטימי 20/09/2022 14:47הגב לתגובה זוולמה אתה מרגיש לי צוהל?
- 4.קניית גרמניה ונסדק חובה השורט הענק- צים (ל"ת)ירון לוי 19/09/2022 23:07הגב לתגובה זו
- 3.השורט ניקרא כפי שהבטחתי רק לונג (ל"ת)רובי 19/09/2022 23:05הגב לתגובה זו
- 2.כי פי שאמרתי דקס הם ונסדק 3 לונג צים שורט 20-22 (ל"ת)יעקב 19/09/2022 23:04הגב לתגובה זו
- 1.לא טועה בכלום נסדק 3 טס דקס טס צים שורט (ל"ת)יצחק 19/09/2022 23:04הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
שווקים מסחר (AI)השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות.
מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.
בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה.
מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?
חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.
