פדקס הציגה את המציאות כמו שהיא למשקיעים, והיא לא מרהיבה
מאמצע חודש יוני השוק התמלא אופטימיות, המשקיעים היו סבורים כי האינפלציה הגיעה לשיא, שהפדרל ריזרב יפסיק להעלות את הריבית בקרוב, שהגענו לתחתית. אך לא כך הדבר: נראה כי תקוות המשקיעים לאט לאט מתפוגגות, כשהשווקים כבר מוחקים כמעט 70% מהעליות שהיו מהתחתית ביוני. אינדיקציה נוספת לאופטימיות היתרה של השווקים מאז חודש יוני אפשר לראות בהודעתה של ענקית השילוחים פדקס FEDEX .
החברה חתכה את תחזית הרווח המתואם לרבעון הקרוב בחדות, כך שהוא צפוי להיות 33% פחות מצפי האנליסטים - דבר שהביא את מנית החברה לצלול בעשרות אחוזים במסחר בוול סטריט ביום שישי. החברה הודיעה שהיא הרוויחה כ-3.44 דולר למניה ממכירות של 23.2 מיליארד דולר. בוול סטריט ציפו לרווח של יותר מ-5 דולר למניה ממכירות של 23.5 מיליארד דולר.
הנהלת החברה אמרה שהתוצאות נמוכות מכיוון ש"המגמות המקרו-כלכליות החמירו משמעותית, אנו צופים מיתון חמור בארה״ב״. פדקס לדעת רבים מייצגת חלק מהותי ומייצג בכלכלה האמריקאית, כושר ההזמנות והשילוח של אנשים, כוח הקנייה ועוד. אז מה זה בעצם אומר אם היא חושבת שכלכלת ארה״ב הולכת למיתון חמור? האנליסטים בשוק חלוקים לגבי העניין ונראה שבעיקר אי וודאות היא ששוררת כעת לקראת החלטת הריבית של הפד' ביום רביעי.
"המשקיעים כעת מבינים שלפד יש עוד עבודה לעשות וסיכון המיתון גבוה", אומר דייב דונבדיאן, מנהל השקעות ראשי ב-CIBC Private Wealth US. ״אנחנו כעת מעדיפים לא להכניס עוד כסף לשוק המניות, אלא להתאזר בסבלנות״. נראה שזה נוגד את העיקרון שלעתים קרובות משתלם להיות אופטימי כשכולם צופים את הגרוע מכל. כולנו מכירים את המשפט הידוע של וורן באפט - ״תהיה גרידי כשכולם מפחדים, ותפחד כשכולם גרידים״.
- גולדמן זאקס מזהיר: האטה בהשקעות בבינה מלאכותית עלולה למחוק 20% ממחיר המניות
- רעידת אדמה פוליטית בצרפת, המדדים באירופה נופלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מצד שני, ישנם אנליסטים שסבורים כי השוק לא סיים את הירידות, ״השוק יכול להפוך ל-Oversold", מציין ראמזי דאג', מנהל השקעות ראשי בקבוצת לוטולד. הירידות האלה יכולות להיות הקדמה לירידות חזקות יותר, כפי שהיה ב-1998,לפני יום שני השחור ב-1987 ולפני המפולות שנרשמו בשוק בשנים 1973-1974.
ברור לכולם שהפד' מחוייב להורדת האינפלציה והוא הדגיש זאת רבות במהלך השבועות האחרונים. הפד' ישתמש בכל הכלים עד שישיג את המטרה, על רקע נתוני האינפלציה שיצאו בארה״ב בחודש אוגוסט גם העלאה של 1% נמצאת כבר על השולחן, בסבירות לא נמוכה של 20%. בעבר חששות המשקיעים היו שהריבית בסוף השנה תהיה 3.5%, עכשיו הם כבר מדברים על מעל ל-4% או אפילו 5%.
- 1.אני הילד 18/09/2022 05:57הגב לתגובה זובניגוד לתיאוריה הרווחת בחוגים מסוימים הכסךף אינו מחלחל למטה אלא מחלחל למעלה. הדפסת הכסף הגדולה נמשכה ונמשכה. והיו שמועות שהאינפלציה נעלמה. אז זהו שלא היא רק התחבר בשווים של נכסי הון כמו מניות ונדלן אז זהו שלא. היא לא נעלמה היא פשוט התחבאה במחירי נכסים של מניות ונדלן. האחוזון העליון כבר מתקרב לסרטוספירה. לא פלא שהוא חולם על מיליון איש במאדים עד 2030.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
