פרישה פנסיה זקן הגנה לשמור
צילום: Pixabay
IPO

ההנפקה הגדולה ביותר של השנה עד כה: רק בשווי של 13.6 מיליארד דולר

ענקית הביטוח AIG מנפיקה את זרוע ביטוח החיים והפנסיה בשווי נמוך (פעם זה לא היה נחשב נמוך, אבל אחרי שנה שעברה זה נמוך). זו עדיין ההנפקה הגדולה ביותר השנה - בפער גדול, אבל ההייפ התפוצץ וחברות לא מצליחות לקבל את השוויים שרצו. מתחילת השנה גייסו החברות רק 20 מיליארד דולר, לעומת 600 מיליארד בשנה שעברה
נתנאל אריאל | (1)

ענקית הביטוח (AIG)  AMERICAN INTERNATIONAL  משלימה את הנפקת זרוע הפרישה לפנסיה שלה, קורברידג' (CoreBridge). הזרוע המונפקת של AIG גייסה 1.68 מיליארד דולר בהנפקה הראשונית הגדולה ביותר של שנת 2022 - כאשר החברה החדשה מתחילה להיסחר לפי שווי של 13.6 מיליארד דולר. בהנפקה, מכרה AIG כ-80 מיליון מניות ב-21 דולר למניה, הקצה הנמוך של הטווח החזוי של 21-24 דולר. ההנפקה תוכננה לרבעון השני של השנה אבל הנפילות בשווקים אילצו את AIG להמתין. בפועל, המניה מתחילה להיסחר מתחת למחיר בהנפקה, ב-20.5 דולר למניה.

מי יקבל את הכסף מההנפקה? לא החברה החדשה, אלא AIG, שמנהלת נכון להיום יותר מ-350 מיליארד דולר ותמשיך להחזיק בכ-78% ממניותיה של CoreBridge. מי שתחזיק בעוד 10% מהמניות היא Blackstone.

קורברידג' דיווחה על רווח של 6.4 מיליארד דולר על הכנסות של 15.7 מיליארד דולר בששת החודשים שהסתיימו ביוני. הרווח שלה הוכפל יותר ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. החברה החלה להיסחר הערב תחת הסימבול CRBG.

בשנה שעברה הונפקו חברות בשווים של 50 ואפילו 77 מיליארד דולר. איפה זה ואיפה וול סטריט היום

אבל מה שמדהים פה הוא ההשוואה בין השנה לשנה-שנתיים הקודמות. ההייפ של גל ההנפקות הגדול התפוצץ ללא ספק. ההנפקה הגדולה ביותר של שנת 2022 מתבצעת לפי שווי של 13.6 מיליארד דולר, בעוד בשנה שעברה ובשנה שלפניה חברות הונפקו בשווים של 30, 50 ואפילו יותר. כך למשל בשנה שעברה הונפקו - רובינהוד ROBINHOOD MARKETS , דידי הסינית  DIDI GLOBAL ועוד רבות אחרות. ריביאן  RIVIAN AUTOMOTIVE הייתה הנפקת השיא של שנה שעברה לפי שווי מטורף לגמרי של 77 מיליארד דולר. ריביאן אפילו הספיקה לזנק לשווי של 150 מיליארד דולר, לפני שהתרסקה עד 20 מיליארד דולר רק לאחרונה.

בשנת 2020 ההנפקות הגדולות היו של איירBNB  AIRBNB, INC עם שווי של 47 מיליארד דולר, שזינק מיד ל-68 מיליארד, סנופלייק  SNOWFLAKE INC שהתחילה ב-30 מיליארד והגיעה ל-70 באותו יום (וכמו כולן התרסקה). קצת מתחתן היו את דור-דאש  DOORDASH INC עם 15 מיליארד שהפך באותו יום ל-59 מיליארד. 

ההנפקה השניה בגודלה מתחילת השנה הייתה עוד לפני הנפילות, ולפי 1.1 מיליארד דולר בלבד

האם זה אומר ששוק ההנפקות מתחיל לחזור לפעילות? עוד מוקדם לומר. לשם השוואה, ההנפקה השניה בגודלה השנה עד כה הייתה של חברת ההשקעות הפרטיות TPG, לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר, וזה קרה בחודש ינואר - לפני שהחלו הנפילות הגדולות בשווקים. מאז ועד עתה חברות לא הצליחו לקבל שוויים משמעותיים.

נזכיר כי בשנה שעברה כמעט כל חברה הצליחה לקבל שווי של יותר ממיליארד דולר. גם הרבה מאוד חברות ישראליות הצליחו להנפיק בשוויים של 2, 4, או 5 מיליארד דולר וזו לא הייתה דרמה יוצאת דופן. רשימה חלקית מאוד: היפו, טאבולה, ארבה רובוטיקס , אאוטבריין ועוד עשרות אחרות. השיא של הישראליות היו סנטינל וואן ואיירון סורס עם כ-10 ו-11.2 מיליארד דולר בהתאמה. אבל גם הן נפלו מאז ואיירון סורס אפילו מתמזגת עם חברת יוניטי, תוך שהיא מקבעת הפסד ושווי של 3.5 מיליארד דולר בלבד.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמה כסף גייסו השנה חברות בוול סטריט? כמעט כלום בהשוואה לשנה שעברה

מתחילת השנה 20 מיליארד דולר בלבד, לעומת 340 מיליארד בשנה שעברה. ספירה אחרת מדברת בשנה שעברה על 402 מיליארד דולר, ואם תוסיפו את הספאקים תקבלו 594 מיליארד דולר. אז השוק בינתיים לא ממש נמצא בהתאוששות. אולי בהמתנה לקראת שוק שורי חדש שבמסגרתו שוב ינופקו חברות במחירים גבוהים. הנפקות של כל מה שאפשר הן רמז לנפילות קרבות בשווקים. הזהרנו על כך מספר פעמים מאז תחילת שנת 2021, אבל לא צריך להיות חכם מדי כדי לדעת את זה. מספיק לראות מה קרה בהיסטוריה - והתוצאה כמובן הגיעה.

AIG היא לא הראשונה. MetLife מכרה בשנה שעברה את זרוע הרכוש והפציעות שלה ל-Zurich Insurance. השנה גם Prudential Financial מכרה את זרוע הפרשיה לפנסיה שלה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גיוסים של רק 20 מיליארד לעומת 600 (ל"ת)
    אסי טומדקר 16/09/2022 13:15
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.