חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
חברות התעופה נמצאות בתקופה מורכבת. הביקוש שובר שיאים והחברות חוזרות לרמת ההכנסות שהן הציגו לפני הקורונה. מצד שני החברות מתמודדות עם מחסור חמור בכוח אדם שמאלץ אותן לבטל טיסות והעלויות התפעוליות מזנקות בעקבות מחירי הדלק.
אנליסטים טוענים כי ריאנאייר RYANAIR HLDS PLC , חברת התעופה האירית, שונה מכולן ונמצאת בעמדה תחרותית טובה יותר מכולן. היא חברת התעופה הגדולה באירופה. בניגוד לחברות תעופה אחרות, ריאנאייר גידרה כמעט 80% מהדלק שלה עד לתחילת שנה הבאה ובכך, מגנה על עצמה משינויי מחיר חדים בדלק. היא רכשה דלקים כאשר הנפט היה במחיר של 65 דולר לחבית, כמות שתספיק לה עד הרבעון הראשון של שנת 2023.
בנוסף, ריאנאייר לא הפחיתה את כח האדם שלה בעזרת פיטורים בכדי לחסוך עלויות. המהלכים הללו שריאנאייר נקטה, שמים אותה בעמדה טובה יותר מהמתחרות כששוק התעופה חוזר במלוא עוצמתו.
המניה של החברה, שנסחרת באירלנד וגם בנאסד״ק כבורסה משנית, נפלה יחד עם הסקטור כולו, ואיבדה 21% בשנה האחרונה. מדד התעופה האירופאי ירד ב-23%. כך שמנית החברה עם ביצועים טובים יותר מבנצ'מרק הענף.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- הנוסעת שהצילה מטוס באוויר; 147 אנשים חייבים לה את חייהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ריאנאייר, כמו כל מתחרותיה, ראתה את הביקוש לטיסות צונח בגלל נגיף הקורונה. בנוסף, רוסיה פלשה לאוקראינה והסנקציות הנלוות פגעו באספקת הנפט שזינק במחיר וגרם לעליה במחיר הדלק, מצרך חשוב במטוסים. כמו כן, המלחמה שיבשה את נתיבי הטיסה במזרח אירופה.
רוב חברות התעופה פיטרו עובדים בקורונה, וכעת, כשנפח הטיסות והביקושים חוזרים, הם מתקשים לגייס עובדים בחזרה, מה שמשאיר אותם עם כח אדם מצומצם. ג'רלד קו, אנליסט בברוקר ליברום, טוען כי בשל המחויבות של ריאנאייר, היא נמצאת בעמדה טובה יותר מהמתחרות. "ריאנאייר בחרה לשמור על צוותי טיסה ומטוסים פעילים במהלך המגיפה, בזמן שהמתחרות מחפשות עובדים בנרות, ריאנאייר, לא״.
אלכסנדר פטרסון, אנליסט ב-Peel Hunt, מעניק מחיר יעד של 18 אירו, אפסייד של 46% מהמחיר הנוכחי של המניה ואומר שלראינאייר יש את הפוטנציאל להגדיל את נתח השוק שלה בעקבות ההחלטות שביצעה בזמן המגיפה.
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
ריאנאייר מכוונת ל-166.5 מיליון נוסעים לשנת 2023, עלייה מ-97.1 מיליון נוסעים בשנת 2022. חברת התעופה שבסיסה בדבלין, אירלנד, פועלת ב-36 מדינות, עם התמקדות באירופה ולה שווי שוק של 14.1 מיליארד אירו. היא מטיס 483 מטוסי בואינג 737, ו-29 מטוסי איירבוס A320.
המניה נסחרת במכפיל של 11 על הרווחים החזויים לשנת 2023, דיסקאונט של 10% בהשוואה למתחרותיה שנסחרות במכפיל גבוה יותר. החברה רשמה הפסד לפני מס של 430 מיליון אירו ברבעון הראשון של השנה, קטן יותר מההפסד של 1.1 מיליארד אירו ברבעון המקביל ב-2021. סך ההכנסות עד כה בשנת 2022 עמדו על 4.8 מיליארד אירו, גבוה משמעותית מ-1.6 מיליארד אירו ב-2021. אך לא לשכוח כי בשנת 2021, הקורונה הייתה בשיאה, ושוק התעופה עדיין לא חזר לפעילות מלאה.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
