רכבת משא
צילום: עמוד הפייסבוק של Union Pacific Raliroad

האם הוסר איום גדול נוסף על האינפלציה?

לאחר אי הסכמות בין איגודי העובדים וחברות הרכבות אשר העלו איום של שביתה בשבוע הבא, הנשיא ביידן מודיע על הגעה להסכם זמני ומניעת המשבר. שביתה ברכבות הייתה צפויה לתרום לעלייה נוספת במחירים עם עלות המוערכת בכ-2 מיליארד דולר ביום למשק האמריקאי, האם הסיפור נגמר?
מתן קובי | (2)

נתוני האינפלציה לחודש אוגוסט בארה"ב פורסמו ביום שלישי והובילו את השווקים ליום הכי גרוע שלהם מאז החודשים הראשונים של משבר הקורונה, כאשר הנאסד"ק ירד ביותר מ-5% וה-S&P 500 ירד 4%. השוק צפה לכך שהמדד יעמוד על 8.1% אך בפועל האינפלציה עמדה בחודש אוגוסט על קצב שנתי של 8.3%, למרות העלאות הריבית החדות של הפד'. נראה כי האינפלציה בארה"ב לא משתפת לגמרי פעולה ושביתת רכבות היא בין הדברים האחרונים שהמשק האמריקאי צריך.

לאחר שנתיים של משא ומתן עם איגודי מהנדסי ועובדי רכבות משא בארה"ב, המשא ומתן הגיע למבוי סתום ושביתה הייתה צפויה להפתח בשבוע הבא. היום הודיע ג'ו ביידן על כך שהצדדים הגיעו להסכמות בתיווכו ונמנע משבר, משבר אשר היה יכול להשפיע בצורה גדולה על בחירות האמצע הקרבות. העניין עם השביתות הללו הוא שלרוב עד שלא הגיעו החתימות מלאות וסופיות - העניין עוד לא גמור. האם עדיין נראה את השביתה יוצאת לפועל? יכול מאוד להיות.

חלק מהרכבות הנושאות עליהן רכיבי דלק לצפון-מזרח המדינה כבר הפסיקו את הפעילות שלהן לנוכח הציפיות לשביתה. המדינות באזור הזה של ארה"ב מסתמכות מאוד על הרכבות הללו בנוסף לצינורות נפט שמגיעים לאזור. צפון-מזרח המדינה הוא בין האזורים שצורכים את הכמות הגדולה ביותר של דלק בארה"ב (בעיקר בגלל מזג האוויר) ועל פי נתוני הלמ"ס של המדינה מלאי הנפט לחימום והדיזל באזור הגיע לרמתו הנמוכה ביותר מזה שלושה עשורים. 

בכדי למנוע את השביתה, אשר תזיק עוד יותר למחירי האנרגיה והאינפלציה בארה"ב, על שתיים מחברות הרכבות הגדולות במדינה -  UNION PACIFIC CORP  ו- BNSF של ברקשייר האת'ווי, להגיע להסכם עם שלושה איגודי עובדים. שלושת האיגודים מייצגים כ-60 אלף עובדים וההסכם היה צריך להחתם עד הצהריים ביום שישי כשענן השביתה מרחף מלמעלה.

השביתה מגיעה כתוצאה מכך שחברות הרכבות דוחקות את עובדיהן לקצה עם זמני ותנאי עבודה קשים מאוד. בכדי לחסוך בעלויות ולהפיק כמה שיותר רווחים, חברות הרכבות החלו להשתמש בתוכנית שתגביר את יעילות העבודה אך תגביר את מאמצם של העובדים, ללא תגמול הולם. השביתה, במקרה ואכן תקרה, צפויה לעלות למשק האמריקאי כ-2 מיליארד דולר בכל יום. 

היות וארה"ב גדולה מאוד ורובה תחומה ביבשה, הדרך המהירה והיעילה ביותר להעביר סחורות היא באמצעות אותן רכבות ואזורי ספר רבים תלויים ברכבות הללו בשביל אותן הסחורות: נפט, שמן, גז, דשן. ללא פתרון מהותי סביר ש-2 מיליארד הדולר שהשביתה תעלה למשק לא יעניינו בכלל את האזרח הקטן, אשר צפוי להרגיש אותה על בשרו בצורה מאוד חדה בנוסף לכל עליות המחירים שנרשמו במדינה בשנה האחרונה.

הבית הלבן מנסה לאגד פתרון למקרה שאכן תהיה שביתה אך נראה שלרכבות אין חלופה. המשאיות בארה"ב עובדות בקצב וקיבולת גבוהות מאוד וככל הנראה לא יוכלו לתרום יותר מדי בלקיחת המשא של הרכבות והעברה שלו ברחבי המדינה. כבר עכשיו אנליסטים מהבנק  WELLS FARGO & CO צופים עליה חדה במחירי ההובלה במשאיות כתוצאה מהביקוש המאסיבי שעתיד לבוא.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דני 15/09/2022 17:52
    הגב לתגובה זו
    מחר ניו יורק נופלת 6 אחוזואצלנו יום א 3וחצי אחוזים ל1881 תרשמו מ
  • 1.
    ZZ 15/09/2022 16:29
    הגב לתגובה זו
    כבר הרבה זמן באים נתוני אינפלציה לא מעודדים, והנתון עצמו לא היה ככ גרוע להוריד 5 אחוז רת השווקים - השוק היה אחרי שורט סקוויז ענק והיה חייב לחזור אחורה לפני חשיבה מחודשת לאן הוא הולך אז הנתון רק החריף את המגמה הזו למטה...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.