חלל עבודה משותף עבודה תעסוקה
צילום: Istock
מדריך

מה זה דוח התעסוקה ולמה הוא כל כך חשוב?

דוח התעסוקה בארה"ב הוא הנתון המקרו הכלכלי הראשון שמפורסם מדי חודש ומכאן חשיבותו; מעבר לכך - הוא גורם מכריע לגבי החלטת הפד על הריבית והוא משפיע על כיוון שוק המניות; מה צפוי להיות היום?

הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה של משרד העבודה (BLS) מפרסמת את סיכום מצב התעסוקה – דוח התעסוקה או דוח המשרות. הפרסום הוא תמיד בשעה 8:30 בבוקר ET ביום שישי הראשון של כל חודש. הדוח מבוסס על סקרים של משקי בית ומעסיקים. הוא מעריך את מספר המשתכרים בכלכלת ארה"ב, את מספר השעות הממוצע שהם עובדים בשבוע ואת ההכנסה הממוצעת שלהם לשעה. בנוסף, מספק דוח הלשכה גם את שיעורי האבטלה בכמה גרסאות. 

מה צפוי להיות בדוח התעסוקה שיתפרסם היום ואיך השווקים יגיבו לדוח?

הסקר נסמך נתונים מכ-145,000 עסקים ורשויות ממשלתיות-ציבוריות, 700 אלף אתרי עבודה ו-60 אלף משקי בית. הסקר מבוסס על תקופת השכר השבועית הכוללת את היום ה-12 בחודש. כלומר דוח של אוגוסט לדוגמה, מתייחס לשבוע של ה-12 באוגוסט ולא עד סוף חודש אוגוסט. 

דוח התעסוקה חשוב במיוחד כי הוא הראשון מבין הנתונים הכלכליים שקיימים על החודש הקודם. שאר נתוני המקרו מתפרסמים רק לאחר שבוע-שבועיים. עם זאת, כאמור, הוא מתייחס לתקופה של השבוע של ה-12 בחודש.

 

ההשפעה של דוח התעסוקה על השווקים היא גדולה. ההשפעה על החלטות הפדרל ריזרב היא משמעותית מאוד כי הבנק המרכזי (הפדרל ריזרב – הפד') נעזר בדוח כדי  להעריך את מצב הכלכלה  לצורך קביעת המדיניות המוניטרית. במילים פשוטות הריבית נקבעת גם בהסתמך על דוח התעסוקה. דוח טוב מהצפוי מעיד על משק חם, אולי חם מדי. בתקופה של אינפלציה משק חם מדי, זו בעיה וזה עשוי להאיץ את העלאות הריבית.

המספרים בדוח התעסוקה מנוכי עונתיות כדי לסנן תנודות כמו הזינוק השנתי בגיוס עובדים במגזר הקמעונאי לקראת עונת הקניות לחגים וההאטה בחורף בבנייה, אם כי ה-BLS מספק את הנתונים גם ללא התאמות העונתיות.

לצד שיעור המשרות שנוספות בכל חודש, מספק הדוח דרך סקר משקי הבית את שיעור האבטלה הרשמי, או U-3, המחושב כאחוז המובטלים המחפשים עבודה באופן פעיל ביחס לכוח העבודה הכולל. מובטל על פי הסקר הוא אדם שזמין לעבודה בשבוע הייחוס ועשה מאמצים ספציפיים למצוא עבודה במהלך ארבעת השבועות הקודמים, אלא אם כן הוא ממתין לחזרה צפויה מפיטורים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הדוח מספק מדדים חלופיים של אבטלה ותת-אבטלה, כולל עובדים מיואשים שהיו רוצים עבודה אך הפסיקו לחפש עבודה כזו וכאלה שרוצים עבודה במשרה מלאה אך עובדים במשרה חלקית, כמו גם שיעורים של אובדן עבודה במהלך החודש ומובטלים בני 15 שבועות או יותר.

נתוני סקר משקי הבית על מצב התעסוקה נקבעים לפי גזע, מגדר, גיל והשכלה, כמו גם מעמד ותיק ותקופת שירות; מצב נכות; סיווג עובדים, תעשייה ומשלח יד; והאם העובד הוא יליד ארה"ב או יליד חוץ. המובטלים נספרים גם לפי הסיבה ומשך האבטלה.

אז אנחנו מבינים שמדובר בדוח מאוד חשוב, רק צריך לזכור - חודש בודד של עליות או ירידות במשרות הוא לא מגמה, ועדיין מדובר במידע קריטי, במיוחד אם יש רציפות בנתונים (עלייה, ירידה, הפתעה רציפה לטובה או ההיפך). מכל מקום, גם נתון בודד חשוב ועם משמעות כאמור גדולה על הפד' ועל השווקים בעיקר בתקוות רגישות בכלכלה.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוני 02/09/2022 13:00
    הגב לתגובה זו
    בעזרת השם יפורסם היום דווח גרוע מה שיגרום לנגיד להעלאת רבית נמוכה וזה יגרום לעליות של 4אחוז הנבדק היום
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.