אוטונומו
צילום: אוטונומו
זרקור

הנפיקו ב-1.26 מיליארד דולר, לא קונים בחזרה ב-30 מיליון דולר; אחרי ירידה של 98%, האם יש אפסייד באוטונומו?

מצד אחד חוסר אמון מוחלט של וול סטריט, מצד שני - המזומנים בקופה פי 5 מהשווי וזה עוד אחרי שתי רכישות; השאלה הגדולה - מה יגבר שריפת המזומנים או ההתקדמות הטכנולוגית?
מתן קובי | (14)

הספאקים נפלו מעל 50% בשנה האחרונה, אבל יש מקרים קשים יותר, ויש מקרה קשה במיוחד - אוטונומו. אוטונומו שמוזגה לספאק לפני שנה וחצי , פיתחה מערכת לניתוח נתוני רכב ונסיעה ועל הגל של רכבים חשמליים ואוטונומיים, גייסה קרוב ל-300 מיליון דולר לפי שווי של 1.26 מיליארד דולר, עלתה ל-1.5 מיליארד דולר וצנחה כמו אבן ל-31 מיליון דולר. נפילה של 98%. אוטונומו מובילה את הטבלה של היורדות בשנה האחרונה והשאלה היא האם מדובר במקרה אבוד, או שדווקא עכשיו המניה יכולה להיות אטרקטיבית? והשאלה הגדולה מכולן שנכונה גם למקרה זה וגם למקרים אחרים - איפה בעלי השליטה, איפה קרנות ההון סיכון שהנפיקו לפי שווים גבוהים, במקרים רבים גם נפגשו עם כסף גדול, ואחרי שהמניות קורסות לא חוזרים לקנות אותן. אחרי הכל, האמנתם בטכנולוגיה לפני שנה-שנתיים. אולי לא לפי שווי של מיליארד, אבל לפני שנתיים רכשתם לפי שווי של חצי מיליארד או 400 מיליון דולר, אז עכשיו בשווי של 31 מיליון וכאשר הקופה שמנה, לא כדאי לחזור?   אוטנומו בשנה האחרונה רוכשת פעילויות, שורפת מזומנים והמניה בצניחה חופשית. זה יכול להימשך, אבל יש גם חצי כוס מלאה. לחברה יש מזומנים בסך 170 מיליון דולר, היא נסחרת בשווי של שליש מהמזומנים ויש לה פעילות, אחרי הכל היא רכשה שתי חברות בסכום מוערך של כ-80-90 מיליון דולר. הערך של הרכישות והערך התפעולי שלה עצמה יכול להיות "ביום טוב" מעל 100 מיליון דולר. קחו את המזמונים ויש לכם חברה של מעל 200 מיליון דולר בשקט (אנחנו שמרניים). אז איפה הטעות שלנו?  זו לא טעות, זה בעיקר הניסיון של משקיעי וול סטריט, אם כי, חייבים לומר שהתמחור באוטונומו נראה חריג ומצייר בעיקר תרחישים שליליים. הניסיון של המשקיעים הוא שלא די להתייחס למזומנים בקופה אלא גם לקצב שריפת המזומנים. נחמד שחברה נסחרת מתחת למזומנים שלה, אבל מה יקרה אם תוך שנה היא תשרוף את כל המזומנים? אז אין כמובן משמעות למזומנים. ולכן, לצד בדיקת המזומנים והיכולות הטכנולוגיות, חשוב להבין מה קצב שריפת המזומנים.  אם לדוגמה שריפת המזומנים היא אפס, אז כמובן שהמצב מצויין, יש ערך אמיתי והוא לא הולך לרדת, אבל אם קצב שריפת המזומנים הוא 40-50 מיליון דולר, וזה המקרה של אוטנומו (לפני ההתייעלות) הרי שיש לה 3-3.5 שנים לחיות.  המשמעות היא שאם ברגע זה, החברה מתפרקת והנכסים שלה נמכרים, זה יהיה אקזיט טוב לרוכשים הנוכחיים (והפסד למשקיעים בהנפקה), אבל אם המנהלים יחשבו שהם יעשו את זה בעצמם ועל הדרך יחכו/ישקיעו/יתפרנסו וישרפו כסף, אז עוד שנתיים-שלוש המחיר כבר לא יהיה אטרקטיבי בכלל, ולמעשה החברה יכולה להיות "מקרה אבוד". השאלה היא מה קצב שריפת המזומנים, בעיקר אחרי ההתייעלות שהחברה מבצעת. השאלה היא גם טכנולוגית - מה שווים מוצרי החברה במיוחד בהינתן האיחוד של שלושה סטרטאפים לגוף אחד גדול יותר. במילים אחרות, השאלה היא מה יהיה קצב הגידול בהכנסות, ומה יהיו התוצאות בכלל ברבעונים ובשנים הקרובות. מה שבטוח הוא שאתם מקבלים היום ב-30מיליון דולר חברה שלפני שנה היתה שווה 1.3 מיליארד דולר, שלפני שנתיים כסטארטאפ, היתה שווה 300 מיליון כשבדרך היא רכשה כאמור שני סטארטאפים.    פיטורים זה טוב למשקיעים, ומה אומרים הדוחות? החברה מתייעלת ומפטרת ובוול סטריט אוהבים פיטורים - זה מעיד כי קצב שריפת המזומנים עתיד לרדת, אוטונומו מכוונת לירידת מדרגה בשריפת המזומנים.  ובינתיים - הנה הדוחות:  הכנסות החברה במחצית עמדו על על כ-3 מיליון דולר  לעומת 0.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה אתשקד. ההפסד החצי שנתי עלה ל-80 מיליון דולר במחצית השנה הראשונה לעומת הפסד של כ-10 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. מרבית ההפסד נבעה מירידת ערך של מוניטין ונכסים בלתי מוחשיים בסך של כ-46 מיליון דולר, בנוסף לעלייה בהוצאות המחקר ופיתוח, הוצאות מכירה ושיווק והוצאות הנהלה וכללית, אשר ביחד הגיעו ל-32 מיליון דולר. נראה שהרבעון השלישי יהיה קטסטרופה - יהיו הוצאות גדולות על רה ארגון, אולי מחיקות ענק, תצפו לרע, גם כי מחיר המניה מבטא זאת - הוא שובר שיאי שפל כל שבוע.  באוקטובר הקודם רכשה החברה את ניורה ובחודש פברואר השנה רכשה את  The Floow, ספקית תוכנה כשירות (SaaS). נראה כי החברה צפויה להגדיל את ההכנסות, כאשר יום לפני שחרור הדוחות דיווחה החברה על חתימת חוזה רב שנתי עם Georama לשיפור הבטיחות בדרכים בספרד. בנוסף, מדווחת החברה על הוספה של 13 לקוחות חדשים ברבעון השני של השנה בלבד וצבר ההזמנות גדל ביותר מפי 5 לעומת הרבעון המקביל. מניית החברה ירדה מההנפקה, אז עמדה על כ-10 דולר למניה ב-98% ל-0.22 דולר למניה כיום, מה שהוביל בסופו של דבר לרישום של ירידת ערך של מוניטין ונכסים בלתי מוחשיים בסך של כ-46 מיליון דולר. נראה כי כרגע וול סטריט לא מאמינה למנכ"ל, לא לרכישות ולא לעסקאות המדווחות, החברה הודיעה בסוף שבוע שעבר על קבלת אזהרת מחיקה מהנאסד"ק, היות והחברה נסחרת בפחות מדולר למניה. לחברה יש עד סוף פברואר 2023 לעלות בדרך כזו או אחרת מעל לרף הנדרש למשך יותר מ-10 ימים בכדי להוריד את האזהרה. הנהלת החברה לא היתה מוכנה להגיב והתראיין לביזפורטל. מנכ"ל ומייסד החברה בן וולקו מסר עם תוצאות הרבעון השני: "הרבעון השני של השנה היה הרבעון החזק ביותר של אוטונומו עד כה, עם גידול בהכנסות ובצבר. בעקבות הרכישה המוצלחת של דה-פלו אנחנו כבר רואים תוצאות יוצאות דופן מבחינת לקוחות חדשים נטו והגדלת הצוות האסטרטגי שלנו. ההתקדמות של החברה עוד לא מגולמת לגמרי בדוחות הכספיים וייתכן וזה יקח יותר זמן ממה שציפינו בהתחלה, אך למרות זאת כיוון הצמיחה שלנו בשוק הוא ברור."

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    יצחק 10/11/2022 14:24
    הגב לתגובה זו
    חברה מצוינת מי שמאמין לא מפחד
  • 12.
    המשקיעים חשבו שקנו מרצדס, קיבלו סוס ועגלה.. (ל"ת)
    שובני 16/10/2022 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    99% מכל הבלופים האלה לא שויים 1% מהתמחור (ל"ת)
    ורדי 16/10/2022 09:06
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יהודי 16/10/2022 08:12
    הגב לתגובה זו
    הבורסה ממזמן הפסיקה להיות מנוע צמיחה, היא משרתת רק את בעלי המניות המרוויחים על חשבון הציבור, ואת הפוליטיקאים משמראים לכולם איזה כלכלה יפה יש לנו כשהבורסה עולה בריבית אפס. כמה שקר במקום אחד.
  • 9.
    דן 16/10/2022 08:00
    הגב לתגובה זו
    לפני שמשקיעים יראו כסף. יש להם כמיליארד $ בקופה וקנו חברות עלומות.
  • משה 16/10/2022 09:48
    הגב לתגובה זו
    אתה אפילו לא יודע על מה עובדים שם.תוקע נודים מקצועי ,זה מה שאתה.
  • 8.
    מרתק מתן, תודה (ל"ת)
    רונן 16/10/2022 02:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    שמיל 15/10/2022 23:50
    הגב לתגובה זו
    מדובר, הלכה למעשה, באבן שאין לה הופכין. אם ליצרני הרכבים אין סיבה לקנות, אין להם באמת לקוחות וכל העסק קיים על כרעיים של תרנגול/ת
  • 6.
    הם כנראה מבינים את המצב של החברה מעבר לנתונים לעיל (ל"ת)
    מבין2 15/10/2022 21:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נוכלים בע"מ גירסת ההיטק 15/10/2022 21:51
    הגב לתגובה זו
    בהנפקות עוקץ ממש כך...מספר חא מבוטל של חברות ישראליות הנפיקו ואשקרה עקצו את המשקיעים,לא מתפלא למה האמריקאים סולדים מאיתנו
  • 4.
    שרון 15/10/2022 21:22
    הגב לתגובה זו
    החברה שהתמזגה לתוכו לא עברה תהליכי אישור ובקרה. חברות חלום נכנסות ככה לבורסה במחירי אשליה. חברות קנאביס בגודל משק חקלאי במיליארד דולר. שריפת מזומנים אדירה עד 99%
  • 3.
    זה רק ממחיש כמה הבורסה בארה"ב היא קזינו!!! (ל"ת)
    גל 15/10/2022 21:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה עם שאר הנוכל 15/10/2022 20:11
    הגב לתגובה זו
    הכסף שלנו פנסיהקופת גמל
  • 1.
    בן 15/10/2022 20:09
    הגב לתגובה זו
    הכסף ייגמר והחברה תיסגר.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.